זה הזמן לקנות מניות?

ניתוח טכני: יש דמיון ברור מאוד בין מה שקורה עכשיו ב-S&P 500 לבין מה שקרה בספטמבר

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

מרשים, מרשים מאוד. השאלה המתבקשת היא האם יש לזה סיכוי או לא.

על מה מדובר? על החזרה המופלאה של השווקים האמריקאים, בניגוד לשוק המניות הקטן שלנו, להמשיך מעלה, להחזיר ורוד ללחיים של הפעילים הקובעים שם, ולאיים על שיאים חדשים.

תחילה, כמה מילים על הרקע הפונדמנטלי: האם ראינו משהו שונה בנתוני המקרו המתפרסמים לאחרונה, שיכול היה להוות רקע מעודד להתנהלות הנוכחית של שוק המניות? בוודאי שלא. מה שקרה הוא למעשה 3 גורמים עיקריים לשינוי הפסיכולוגי המביא אנשים למעשיהם הנוכחיים:

■ תיקונים טכניים מתבקשים בסחורות, כאשר הנפט, במיוחד, מהווה מאיץ לשיפור במניות מעין כמוהו. לא רק הנפט השתפר משמעותית, אלא גם מתכות תעשייתיות כמו הנחושת, סחורות חקלאיות, ואף סחורות רכות. כל אלו נמצאות או בהתבססות טכנית, או בשינוי מגמה כלפי מעלה.

■ הצלחותיו של דונאלד טרמפ בפריימריז בארה"ב מעוררות תקווה גדולה ביכולת יריבתו, הילרי קלינטון, לתפוס את כס הנשיא, ובעצם בכך להמשיך מדיניות "נורמלית" של גידול גירעון, חוב והזרמות ציבוריות. כל אלו נתפסות בימינו כתופעות חיוביות עבור שוק המניות.

■ רגיעה בזירה הפיננסית הבינלאומית, ובמיוחד בשוקי ההון בסין. גם שם הגענו לסוג של תחתית זמנית וזה מאפשר לחברים בוול-סטריט להיות אופטימיים, ולו לטווח הקצר, בדבר יכולת הממשלה הריכוזית לייצר תהליך שיקומי כלשהו.

מעבר לגורמים הללו הייתי מוסיף עוד אלמנט אחד והוא המכונות האוטומטיות. אלה שתוכנתו ללמוד מן העבר, ובכך נוטות לשחזר את אותו עבר לא-רחוק, כפי שהתמונה הטכנית שאביא מטה תראה. הנה הגרף היומי של המדד: 

משה-שלום-סנופי-08-03
 משה-שלום-סנופי-08-03

קשה שלא לראות מיד את הדמיון בין תקופתנו ומה שקרה בספטמבר של השנה הקודמת. הבה נסכם את אותו דמיון בנקודות העיקריות שבו:

■ סטייה חיובית בין המומנטום, והמחיר, כאשר ראינו תחתיות כפולה (1).

■ מעבר משולב של המומנטום את קו הטריטוריה החיובית שלו, בדיוק כאשר המחיר חוצה כלפני מעלה את הממוצע הנע 50 יום. ממוצע המהווה עבור מנהלי כספים רבים את הסמן המגמתי לטווח הבינוני (2).

■ כניסה מתמעטת והולכת של כסף, ככל שהמהלך מתפתח כלפי מעלה (3).

■ חצייה של קו המגמה יורד, יחד עם הממוצע הנע ארוך הטווח יותר, דהיינו זה של ה-200 יום (4).

למעשה, זה המקום בו אנו נמצאים.

לכן, עלינו להניח שהדמיון ימשיך, לפחות עוד שלב אחד, והוא ההגעה לקו המגמה העליון ביותר שם המחיר יפגוש רמת התנגדות היסטורית קשה. במקרה הנוכחי העומדת סביב 2,074 נקודות (5).

קשה לבחון בנקודת הזמן הנוכחית האם המדד אכן יגיע לרמות שיא כל הזמנים. הסמן הטכני הבולט בעיני לעניין זה הוא אינדיקטור זרימת ההון: אם הוא לא ישנה את מסלולו היורד למשהו חיובי ויצליח לשבור את קו המגמה היורד שלו, כנראה שהתשובה לשאלה תהיה שלילית.

וכך נסכם ונאמר את מה שאנו יכולים ללמוד מן הסיטואציה כרגע: כניסה מסיבית של כסף חדש תיתן סבירות חיובית ליציאה למגמה עולה ארוכה יותר; יעד של סביב 2,080 נקודות הוא הגיוני בטווח הקצר; 
במידה ושם נראה חולשה והתפתחות שלילית, היעד מטה חזרה יהיה נמוך מקודמו דהיינו נמוך מ-1,800 נקודות.

* משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

* פנייה ישירה במייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

* מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.