בוקר טוב, את/ה פמיניסטי/ת

מכירים את "זה לא שאני פמיניסטית, אבל..."? למה אנחנו כל כך חוששים/ות מפמיניזם?

כדורגל נשים, נבחרת מקסיקו מול ארה"ב / צלם: רויטרס
כדורגל נשים, נבחרת מקסיקו מול ארה"ב / צלם: רויטרס

תשאלו אישה אקראית ברחוב אם היא פמיניסטית, וסיכוי סביר שהיא תנוע בחוסר נוחות, אולי תתנצל, ובסופו של דבר תגיד שהיא לא. תשאלו גבר אם הוא פמיניסט, ואני מדברת על גבר נאור ואינטליגנטי, ויש סיכוי גבוה עוד יותר שהוא כלל לא יבין למה שואלים גבר כזו שאלה. תשאלו אותם אם הם חושבים שגברים ונשים הם שווי זכויות, הם מיד יצהירו שכן (וזה לא מאוד משנה מה קורה בחייהם בפועל).

אז למה לעזאזל למונח פמיניזם, שמייצג את התנועה ההיסטורית שנלחמה באפליית נשים ועודדה שוויון הזדמנויות מגדרי, יצא שם רע? אני יכולה לנסות ולהעריך:

1. הפמיניזם נתפס כמאולץ ולוחמני, תכונה לא נשית בעליל. אחראיות לכך דמויות שמקשות על רבים להזדהות איתן, גם אם בזמן שהן מעצבנות הן בעצם סוללות את הדרך. אבל לא כל פמיניסטית ופמיניסט מחויבים לאנוס את השפה העברית הסמי-שובינסטית, ולא תמיד יש לצעוק "אפליה" כשאישה חוטפת ביקורת. מותר פשוט לחשוב שאישה חייבת לקבל את אותו שכר על אותה עבודה שמבצע גבר, והנה, גם את/ה פמיניסט/ית.

2. זה לא סקסי. אני בטוחה שיש לא מעט נשים שמרגישות נוח מאוד בעמדה הכנועה, המטפלת והמסורתית, אבל אני גם די משוכנעת ורוצה לקוות שגברים במאה ה-21 כבר נמשכים לתכונות אחרות, שאפתנות ועצמאות, למשל. בזמן שאנחנו חושבים שכבר מזמן נטשנו את אי השוויון של המאה ה-19, אנחנו עדיין חושבים במונחים לפיהם, נשים אמורות לשתוק ולא להתלונן.

3. אפרופו להתלונן - כאמור גם זו תכונה נשית, לכאורה, ממנה נשים מתקדמות, לכאורה, מבקשות להתנער. מבינים את הפרדוקס? דווקא מי שסבורה שמגיע לה, שקוראת לשוויון הזדמנויות מגדרי, מעדיפה להגיד משפט כמו: "זה לא שאני פמיניסטית, חלילה, אבל...". ובכן, את כנראה סופר-פמיניסטית, אז אולי כדאי שתפסיקי להתנצל.

4. פמיניזם נחשב "נשי" מדי - אנחנו כל כך דואגות לשוויון, כל כך רוצות להיטמע בחברה בלי לצבוע את עצמנו מגדרית, עד שאנחנו מתכחשות לאלמנטים נשיים בחברה, כמו למשל - פמיניזם. אולי ביום שיותר גברים יסכימו להודות שגם הם פמיניסטיים, אולי אז יותר נשים יודו בכך גם הן. ואני מאוד מקווה שהבחנתם בפרדוקס לפיו למרבית הצער גם בשביל פמיניזם אנחנו עדיין זקוקות לגושפנקה של גבר.

5. פמיניזם נחשב "גברי" מדי - אנחנו גם כבר מזמן לא בעידן בו חשבו שמשמעות הפמיניזם היא לאמץ תכונות גבריות, לשרוף חזיות ולהתהלך עם חליפות ועניבות. אגב, מותר, אפשר ואפילו כדאי להיות גם אימא מסורה וגם פמיניסטית.

6. שוביניזם תפס טרמפ על הפמיניזם - יום האישה מבקש להעלות את המודעות לכך שאפילו במאה ה-21 הייצוג הנשי בעולם הוא עלוב, אין שוויון הזדמנויות, השכר של נשים עדיין נמוך בלפחות 30% מזה של גבר, וזה נכון בעולם השלישי כמו גם במערב. אבל הדרך לכך היא לא להוריד מחירים על מוצרי איפור, לצבוע את רשתות השיווק בוורוד ובכך לעמעם את המסר. יום האישה הוא כבר מזמן לא פמיניסטי.

ברוכים הבאים למאה ה-21. אני מקווה שגם אתם פמיניסטים.