אלה המתמודדות הסופיות על פרויקט הענק של טבע

מנרב, אלקטרה ותדהר הן המתמודדות על בניית הפרויקט ■ מדובר על בניית המטה של ענקית התרופות באזור התעשייה ברעננה, בהיקף של כמיליארד שקל ■ עם השלמת הפרויקט יועסקו במקום 3,000 מעובדי טבע

חברת טבע / צילום: רויטרס
חברת טבע / צילום: רויטרס

שתי קבוצות מסתמנות כמתמודדות הסופיות על ביצוע פרויקט הנדל"ן הענק של טבע ברעננה: חברת מנרב, והחברות אלקטרה ותדהר שהגישו הצעה משותפת. כך נודע ל"גלובס". כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כשבעה חודשים, ענקית התרופות, שבחנה תקופה ארוכה את ריכוז כל פעילויות המטה שלה באתר אחד, החליטה לרכוש קרקע ברעננה ולבנות עליה את מטה החברה.

לאחר מגעים עם קרסו נדל"ן וישרס, המחזיקות בקרקעות בפתח תקווה, וג'ורג' חורש, יבואן מכוניות טויוטה בישראל, המחזיק בקרקע באזור התעשייה של רעננה צפון, טבע  בחרה ברעננה.

עלות בניית המטה בשטח של כ-40-50 אלף מ"ר נאמדת בכמיליארד שקל, כאשר המעבר אמור לחסוך לטבע בעתיד את עלויות שכירת הנכסים, בהיקף כמה מיליוני דולרים מדי שנה. לרוב, פרויקטים בסדר גודל כזה מתבצעים כשהיזם הוא המדינה, ולא תאגיד עסקי. כאן מדובר בפרויקט מורכב וגדול, שאמור לתרום משמעותית לצבר העבודות של הקבוצה שתזכה בו.

בסוף הרבעון השלישי, עמד צבר העבודות של אלקטרה על כ-9.5 מיליארד שקל, והצבר של מנרב עמד בסוף 2014 על כ-4.1 מיליארד שקל. לפי הערכות, רמת הרווחיות הצפויה בפרויקט תהיה דומה לרמות הרווחיות (הנמוכות) הרגילות בתחום: כ-6%-8% רווחיות גולמית, וכ-3%-5% בשורה התחתונה.

מעבר לתוספת הצפויה לצבר ולרווחיות, מדובר בפרויקט יוקרתי עבור הקבוצה שתזכה בו ולא מעט חברות התמודדו עליו. בעבר פורסם בתקשורת שטבע דרשה מהחברות המתמודדות לכלול אדריכל זר בתכנון האתר שלה, וכי מנרב שכרה את אדריכל העל דניאל ליבסקינד, שבין היתר תכנן את פרויקט ה"גראונד זירו" בניו-יורק. אלקטרה ותדהר שכרו על פי הפרסומים משרד אדריכלים מדנמרק בשם BIG.

המגרש עליו ייבנה מטה טבע משתרע על פני כ-44 דונם ונמצא בין הרחובות דפנה, התדהר ודולב. ב-2010 רכש חורש את המגרש, בשטח של 55 דונם, תמורת 106 מיליון שקל מידי חברת קומברס, ולאחר מכן מכר כ-11 דונם ממנו לחברת SAP תמורת 40 מיליון שקל. ההערכה היא שהמחיר שטבע שילמה לחורש עבור הקרקע הוא כ-160 מיליון שקל.

כיום ממוקם מטה טבע ברחוב בזל בפתח תקווה, ובנוסף יש לה כמה אתרים אחרים בעיר - בפארק דניב ובבניין קודאק - ויש לה פעילות גם בנתניה. המטרה היא לרכז את כל הפעילויות לאתר שייבנה ברעננה, ולכלול בו את הפעילות המסחרית הבינלאומית של טבע, משרדי ההנהלה, המו"פ והמעבדות בתחום הייחודי (התחום הגנרי יישאר בכפר סבא השכנה). מעבר לכך, טבע פעילה בישראל גם ברמת חובב, ירושלים, שוהם ואשדוד, והיא תוסיף לפעול שם. עם השלמת הבנייה יועסקו במטה טבע ברעננה כ-3,000 מעובדי החברה.

חברת מנרב נוסדה ב-1969 על-ידי אברהם קוזניצקי, שמשמש כיו"ר הקבוצה. בין הפרויקטים בהם מעורבת הקבוצה נמצאים עיר הבה"דים בנגב, מנהרות הרכבת המהירה לירושלים, מכון התפלת מי ים באשדוד, מוזיאון השואה ביד ושם ועוד. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015 החברה רשמה הכנסות של 563 מיליון שקל ורווח נקי של 31.6 מיליון שקל, והיא נסחרת בשווי 409 מיליון שקל.

אלקטרה, בניהולו של איתמר דויטשר, פועלת באמצעות החברות הבנות שבבעלותה בחמישה מגזרי פעילות: פרויקטים למבנים ותשתיות בישראל; פרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל; שירות, אחזקה וסחר; פיתוח והקמה של נדל"ן בייזום, ומגזר הזכיינות. בינואר-ספטמבר 2015 הכנסותיה הסתכמו ב-3.4 מיליארד שקל והרווח הגיע ל-107 מיליון שקל. שווי החברה עומד על 1.7 מיליארד שקל.

תדהר היא חברה פרטית היוזמת, מקימה ומשווקת פרויקטים למגורים, מסחר ותעשייה ובין הפרויקטים העסקיים שלה אפשר לציין את מגדל ספיר ברמת גן ומגדל השחר בגבעתיים.

טבע, המנוהלת על-ידי ארז ויגודמן, נסחרת בבורסת ניו יורק ות"א בשווי של 63.5 מיליארד דולר. החברה צפויה להשלים ברבעון הנוכחי את הרכישה הגדולה ביותר בתולדותיה, של החטיבה הגנרית של אלרגן, תמורת 40.5 מיליארד דולר.

מטבע נמסר בתגובה כי "בימים אלה בוחנת החברה מספר הצעות להקמת קמפוס טבע. כפי שהחברה הודיעה לפני מספר חודשים, הקמפוס יכלול את מטה החברה הגלובלי בישראל, ויוקם על ידי חברת בנייה ישראלית אשר תשתף פעולה עם משרד אדריכלים בעל נסיון בינלאומי.

"הקמפוס, שבנייתו תושלם בעוד כארבע שנים, יאחד את פעילות המטה הגלובלי הפזורה כיום במספר רב של אתרים. הקמפוס יעניק לעובדי טבע בארץ סביבת עבודה מתקדמת ונוחה אשר תעודד את המצוינות המדעית, הטכנולוגית והעסקית לה מחויבת החברה, וזאת לצד שימור המורשת של טבע ומייסדיה. לכשתבחר ההצעה הזוכה, תצא החברה בהודעה מסודרת".