"הורייט": הסכם הפיוס ישראל-טורקיה מוכן - כולל מו"מ על הגז

עפ"י הדיווח, ישראל תקים "קרן רווחה" לפיצוי משפחות קורבנות המרמרה ■ טורקיה תתחייב לא להשלים עם "פעילות טרור" בשטחה ותגרש בכיר בחמאס ■ ארדואן: "ישראל זקוקה מאוד למדינה כמו טורקיה באזור"

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה מוכן ברובו וכאשר הוא ייחתם שתי המדינות ישלחו בחזרה שגרירים אחת לשנייה - כך מדווח העיתון הטורקי "הורייט".

הדיווח מתבסס על דברים שאמר ל"הורייט" גורם בכיר בממשלת טורקיה. לדברי הגורם, היחסים בין ישראל לטורקיה, שהידרדרו מאז משט ה"מרמרה" ב-2010, יחזרו שוב להיות נורמליים בקרוב.

כזכור, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הציב 3 תנאים לנרמול היחסים עם ישראל: התנצלות, תשלום פיצויים למשפחות ההרוגים הטורקים והסרת המצור מעל עזה. רה"מ נתניהו כבר קיים את התנאי הראשון והתנצל בפני ארדואן, ומאז התקיים מו"מ עם שני התנאים האחרים.

בדיווח מצוינים חלק מפרטי ההסכם, כמו למשל ביטול ההליכים המשפטיים שנפתחו בטורקיה נגד בכירים בצה"ל, ובכללם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ומפקד חיל הים לשעבר אליעזר מרום (צ'ייני). 

בנוסף, תוקם "קרן רווחה" ממנה יועברו פיצויים למשפחות נפגעי ה"מרמרה" בטורקיה. כמו כן, טורקיה תתחייב לא להשלים עם "פעילות טרור" בשטחה ותגרש את סלאח ארורי, בכיר חמאס שמצא בעבר מקלט בטורקיה ובין היתר חשוד בתכנון חטיפת ורצח 3 הנערים בגוש עציון ב-2014, פעולת טרור שהובילה למבצע "צוק איתן". לדברי גורמים בטורקיה, ארורי כבר לא נמצא במדינה "מזה זמן רב".

אך החדשות המרעישות ביותר מבחינה כלכלית נוגעות לגז. לפי הדיווח, ההסכם כולל סעיף ובו פתיחה מיידית במו"מ ליצוא גז מישראל לטורקיה. בכירים בישראל - ובכלל שר האנרגיה יובל שטייניץ - התבטאו לא מעט בחודשים האחרונים בנושא יצוא גז לטורקיה כדי לקדם את מתווה הגז. בנוסף, המתחים בין רוסיה לטורקיה אילצו את האחרונה לחפש מקורות אנרגיה במדינות אחרות ולהקטין את התלות ברוסיה, ומכן הפנייה לישראל.

בדיווח לא מפורטות ההבנות שהגיעו ישראל וטורקיה בדבר התנאי השלישי שהציב ארדואן - הסרת המצור על עזה.

לדברי המקור, ההסכם בין המדינות ייחתם "בקרוב מאוד".

אגב, ההתבטאות האחרונה של ארדואן בנושא ישראל הייתה בשובו מביקור בסעודיה ב-31 בדצמבר, אז אמר: "ישראל זקוקה מאוד למדינה כמו טורקיה באזור. אנחנו צריכים לקבל את זה שגם אנחנו גם זקוקים לישראל".