המלצה: להקים יישוב דרוזי חדש בגליל התחתון

היישוב החדש ימוקם בשטח המועצה האזורית גליל תחתון, מדרום לגן לאומי קרני חיטין ומצפון לאזור התעשייה גולני ולכביש 77 ■ מתוכנן בשלב הראשון להיקף של עד 400 יחידות דיור ■ במקביל, המליצה המועצה הארצית גם על הקמת יישוב בדואי חדש

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשות אביגדור יצחקי, המליצה היום (ג') להעביר לאישור הממשלה תכנית להקמת יישוב דרוזי קהילתי חדש בגליל התחתון. מדובר בפעם הראשונה שהמועצה ממליצה על הקמת יישוב דרוזי חדש.

נציין כי ההחלטה שהתקבלה היום בישיבת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לא התקבלה פה אחד ובעוד 22 חברי המועצה הצביעו בעד שלושה נציגים הצביעו נגד. מדובר בנציג החברה להגנת הטבע איתמר בן דוד, שהגיש הצעה חלופית לא להמליץ על המיקום שנקבע להקמת היישוב החדש ובהצעתו תמכו גם נציג רשות הטבע והגנים וגם נציג המשרד להגנת הסביבה. הארגונים הסביבתיים מסבירים היום כי לתוכנית היו מספר חלופות שונות להקמת היישוב, והחלופה שנבחרה כעת היא לדעתם הגרועה ביותר. עם זאת הדגישו נציגי הארגונים כי לא מדובר בתהנגדות להקמת יישוב דרוזי אם כי המיקום שנבחר.

על פי החלטת המועצה, היישוב החדש ימוקם בשטח המועצה האזורית גליל תחתון, מדרום לגן לאומי קרני חיטין ומצפון לאזור התעשייה גולני ולכביש 77, באתר הקרוי "אחוזת נפתלי".

על פי התכנון, היישוב יוקם כיישוב קהילתי, המתוכנן בשלב הראשון להיקף של עד 400 יחידות דיור. בטווח הרחוק, יוכל היישוב לגדול הדרגתית.

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט בירך על החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבניה: "לנו ולדרוזים יש ברית אחים. אנחנו מחויבים להם ובאחריותנו לדאוג לרווחת המגזר ולשגשוגו. אני מברך על יוזמת ראש הממשלה. מדובר בצורך אמיתי לקידום האוכלוסייה הדרוזית, שמתמודדת עם קשיי דיור, הנובעים, בין השאר, מתשתיות מיושנות ומטופוגרפיה מאתגרת. אני וצוות משרדי רתומים לנושא משלביו הראשונים ונמשיך ללוות אותו ולדאוג לבניית היישוב בסטנדרטים הגבוהים ביותר ובצורה יעילה, עד להשלמת הפרויקט".

מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה נמסר היום כי "ההמלצה על הקמת היישוב מתקיימת בעקבות החלטת הממשלה מיום 18.11.12, אשר קבעה כי יש ליזום הקמתו של יישוב דרוזי חדש בעל אופי קהילתי באזור הגליל המערבי. לאחר בחינת 10 אפשרויות שונות למיקום היישוב, צוות התכנון מצא כי אתר אחוזת נפתלי הוא המתאים ביותר, לאור מיקומו בתחום המרקם העירוני של העיר טבריה, וסמיכותו לתשתיות קיימות, למערכת הדרכים הארצית ולאזורי תעסוקה, ולאחר שנוכח כי מרחב הקרב קרני חיטין אינו מושפע מהיישוב החדש".

במקביל, המליצה המועצה הארצית גם על הקמת יישוב בדואי חדש לפזורת ואדי אל נעם. בכל הנוגע לגבולות היישוב החדש קבעה המועצה כי ראוי שהגבולות ייקבעו בשיתוף פעולה עם התושבים. מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה נמסר בהקשר זה היום, כי "ההמלצה להקמת היישוב החדש מתקיימת בהמשך להחלטת הממשלה (ערב/43) משנת 2000 אשר ממליצה לאמץ תכנית חדשה לטיפול באוכלוסייה הבדואית, במטרה להביא לשינוי מהותי במצבה של האוכלוסייה ולסגור את הפער הגדול שנוצר בין הבדואים לשאר אזרחי המדינה, תוך שילובם של הבדואים בנגב כאזרחים שווי זכויות וחובות במדינה".