גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשלנשים עוד לא היה קול

איך הפך רעיון אבסורדי למציאות שלנו. הטור הפותח בגיליון "לייצר ערך" של "ליידי גלובס"

ורד רמון ריבלין / צילום: שי יחזקאל
ורד רמון ריבלין / צילום: שי יחזקאל

לא זוכרת שישבתי ככה בסרט. רושפת, זועמת, מתפתלת, הדמעות זלגו בפראות. המחשבות הנוקבות על איך נראו פעם החיים, לאיזו מציאות הן קמו בבוקר. חיים כגרגר אבק, תחת השפלה ורמיסה. חיים משוללי זכויות. חיים של נשים, כשלנשים לא היה קול. בלי זכות על ילדיהן, בלי זכות על רכוש, בלי זכות הצבעה. וזה לא היה כל כך מזמן. אפילו העשירות והמיוחסות ביותר היו נטולות זכויות יסוד. הן היו קניינו של הגבר בחייהן.

זה הפך לי את הקרביים. הסרט 'סופרג'יסטיות', שמביא את סיפור המאבק על זכות הצבעה לנשים, לא מפסיק להדהד בי, מציף סוג של 'אני קולקטיבי' קמאי.

לחשוב כמה מופרך היה עד לפני עשרות שנים בלבד הרעיון שלאישה תהיה זכות הצבעה. רעיון אבסורדי, שעורר גלי צחוק בקרב כל שומעיו.

עומק הבורות סביב המאבק לטובת שוויון נשים מפתיע. כמה הודחק הנושא לשוליים, גם בקולנוע. עובדה שזה אחד הסרטים הבודדים שנעשו בנושא, אף שהוא שינה את עולמנו מקצה לקצה.

זה סיפור על כוחו של הבונדינג הנשי, אבל גם בדיוק על ההיפך ממנו. מוד ווטס, פועלת קשת יום במכבסה, הייתה הכי רחוקה מכל זה. השנה הייתה 1912, והיא הייתה עסוקה מדי, מכלה את ימיה מאז גיל 12 תחת אדי הקיטור. 12 שעות ביום, מזיעה ומלאת כוויות. את הילד שלה היא רואה רק אחרי שהוא כבר ישן. נתונה לגחמות הבוס, שמאז ילדותה עשה בגופה ככל העולה על רוחו. כי מי יעצור אותו? המשטרה? רשויות החוק? איזה חוק הכיר בה כבעלת זכות על גופה?

ככה בנוי העולם, היא ידעה. והמשיכה לעשות את העבודה שלה מתוך תחושת המה-זה-כבר-משנה, סרה למרותם של הגברים בחייה.

שום דבר לא באמת ערער את עולמה כשנתקלה במקרה בהפגנה של הסופרג'יסטיות. נקודת המפנה הייתה זעירה, כמעט בלתי מורגשת. 'איך אתה חושב ייראו החיים של הילדה שתיוולד לנו?', שאלה את בעלה בבוקר ביתי בסופשבוע, כשהביטה בבטן ההריונית שלה. 'מה זאת אומרת?', ענה לה, 'בדיוק כמו החיים שלך'.

פה הייתה נקודת השבירה. הסדק שנפער בה, כשפתאום תפסה את חוסר התוחלת, הציף מעל פני הקרום הדק של חייה את השאלות הקיומיות ביותר. לעתיד כמו זה היא לא באמת רצתה להביא ילדה לעולם.

יש רק ערך אחד שידעה לייצר עד אז, לכבס במכבסה כדי לחיות. אבל את הערך הצר הזה היא המירה לפעילות שהפכה את חייה. היא לא חיפשה את האדג', אבל מצאה את עצמה נסחפת בהדרגה, בלי שום רקע אידאולוגי קודם, למאבק פוליטי. היא הפכה לאקטיביסטית, וגילתה שהיא יודעת לייצר ערך אחר לגמרי. היא גילתה את הלוחמת שבה, את המהפכנית, וזה מילא אותה תקווה. גם בתוך ערפל האבסורד, היא התניעה תנופה לחיים.

אפילו המאסרים והעינויים שעברה לא הסיטו אותה מהמסלול שעלתה עליו. 'אני אוכף את החוק', אמר לה הקצין הבכיר, והיא רק לחשה: 'החוק לא אומר לי כלום. לא שאלו אותי כשחוקקו אותו. מה תעשו? תזרקו את כולנו לכלא? אנחנו מחצית מהגזע האנושי'.

אבל המחצית הזו הייתה דוממת. האקטיביסטיות נותרו מעטות. לא רק הגברים גינו אותן, גם הנשים הוקיעו אותן, הקיאו אותן מתוכן. היום, ממרחק של זמן, אי אפשר שלא לכאוב את שתיקת הרוב. שתיקת הנשים. על מזבח הפחד לאבד את המעט שהיה להן בהווה, הן הקריבו את הסיכוי לעתיד מופשט והזוי, שבו אישה יכולה להצביע, לקבל זכויות על גופה, על רכושה, על ילדיה. התודעה הצרה והיעדר היכולת לראות את העתיד הזה הביא אותן להיצמד למוכר, ולכן גם להישאר עם מעט כל כך. כשהפחד שולט והדמיון מוגבל לכאן ועכשיו, אנחנו מנציחים את העיוות במו ידינו.

השיטה הפטריארכלית יכלה לפעול רק הודות לשיתוף הפעולה של נשים. שיתוף פעולה עם המנגנון שקרקע אותן. מוד ווטס ואחרות בחרו להילחם. המאבק שלהן, של הסופרג'יסטיות, היה מאבק שבו הן הפסידו את כל מה שהיה להן. את הילדים, את הבית, את הבעלים. אלף נשים נאסרו, אחרי שנתפסו בהפגנות ונקטו גם אמצעים אלימים. הן ישבו בכלא, חלקן שבתו רעב. מה יכול היה להצדיק את זה מבחינתן? מה יכול היה להיות שקול כנגד חיי השגרה המוכרים? רק הערך החדש שהן ייצרו. הן הצליחו לברוא יש מאין. לייצר משמעות חדשה לקיום. גם כשהכול איים להתאיין מסביב.

פיזית הן נזרקו למושב האחורי, אבל במבחן התוצאה - הן אלה שישבו מאחורי ההגה. המהפכה שהן התעקשו להוביל הייתה למהפכה הגדולה ביותר של המאה ה-20. ובסופו של דבר בכוח האלימות הן הצליחו לפרום את פקעות ההתנגדות ושינו את המציאות. מציאות שכל אישה נולדה אליה עד לפני כמה עשרות שנים בלבד. רק ב-1928 ניתנה זכות בחירה לנשים בבריטניה. בשווייץ, אפשר לדפוק את הראש בקיר, עד שנת 1971 עדיין לא הייתה להן זכות לבחור.

עקרון הרצף נמשך. המהפכה לא הסתיימה מעולם, גם המלחמה על שוויון הזכויות. נשים שמגיעות היום לשולחן מקבלי ההחלטות, חוצבות דרך עבור עצמן וגם עבור הדור הבא. כשהן במשרות תובעניות במיוחד, תתפלאו כמה גינויים הן חוטפות על 'הפקרת' הילדים והבית. אבל הן לא נדרשו מעולם לעבור ייסורי גיהינום, כמו אותו קומץ נשים מהפכניות שהפגינו גבורה עילאית.

כשיצאנו מהסרט, אחרי הקרנה מיוחדת שערך מגזין 'ליידי גלובס' (סיקור בעמודים 82-90), כולן היו נסערות. גם פמיניסטיות רדיקליות הופתעו.

"אני שואלת את עצמי אם הייתי מסוגלת לעשות את מה שהן עשו, זה בלתי נתפס", היא אמרה לי בעיניים אדומות, ובפניה נמסכה רצינות עצובה. זו אחת הנשים היותר אמיצות ומשפיעות במשק וגם היא הודתה, "אני לא הייתי מסוגלת".

הטור הפותח בגיליון "לייצר ערך" של ליידי גלובס

עוד כתבות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו