מנכ"ל טורקס: "עד 2020 גז ישראלי יזרום לטורקיה"

באטו אקסוי, מנכ"ל חברת הגז הטורקית: "בכל מה שקשור לגז, החברות בין ישראל לטורקיה היא ארוכת שנים. אנחנו צריכים עוד להעמיק את הקשרים בינינו, לא רק עם שכנינו אלא עם יתר מדינות עולם"

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

"חצי מכמות הגז בלוויתן, 250 מיליארד מ"ק (BCM), צפוי להגיע לטורקיה ב-20-30 השנים הבאות. מ-2020, 8 BCM של גז יזרמו לטורקיה בכל שנה", כך הצהיר אתמול (ג') מנכ"ל חברת הגז הטורקית טורקס, באטו אקסוי, בדברים שנשא במסיבת עיתונאים באנקרה וצוטטו בהרחבה בעיתונות הטורקית.

"בכל מה שקשור לגז, החברות בין ישראל לטורקיה היא ארוכת שנים. אנחנו צריכים עוד להעמיק את הקשרים בינינו, לא רק עם שכנינו אלא עם יתר מדינות עולם", הוסיף.

לאורך חודשים ניהלו בעלי הזכויות במאגר לוויתן מגעים עם חברות טורקיות, ובהן טורקס וזורלו, בנוגע ליצוא גז ישראלי, אך נכון להיום אין עדיין עסקה קונקרטית שעומדת על הפרק. מאז אירוע המרמרה הידרדרה עוד יותר מערכת היחסים בין המדינות ונשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אסר על ייבוא גז ישראלי. אלא שלאור הקושי ביצוא גז ישראלי למצרים, ולאור המתיחות ההולכת וגוברת בין טורקיה לרוסיה, הביעו שני הצדדים רצון לחדש את המגעים.

רק לפני שבועיים ראיין "גלובס" את חבר דירקטוריון טורקס מתיו בריזה, שטען כי מבחינה כלכלית ואסטרטגית, ייצוא גז לטורקיה הוא האופציה הטובה ביותר כיום לפיתוח מאגר לוויתן. "טורקיה זקוקה לאנרגיה ומוכנה לשלם עליה", אמר והוסיף כי גם עבור ישראל אופציית ייצוא הגז לטורקיה היא הטובה ביותר. "הגז הישראלי שתרכוש טורקיה מישראל יהיה במחיר נמוך יותר מזה שהיא רוכשת מיתר הספקים שלה, אך עדיין גבוה יותר מהמחיר שתקבל ישראל במצרים", טען.

כעת מצטרף באופן רשמי לדבריו מנכ"ל החברה. לדבריו, "ישראל יכולה לעזור לטורקיה להפוך למדינת האב" ו"טורקס היא חלק מקונצורטיום חברות שמעוניינות לייבא גז ישראלי ולשווק אותו ללקוחות בטורקיה כמו גם ללקוחות באירופה".

אקסוי דיבר גם על הצורך של טורקיה בגיוון מקורות האספקה שלה וטען כי "גיוון מקורות אספקת הגז של טורקיה, שיכלול בין היתר גז מישראל, יעזור לה להוריד את מחיר האנרגיה במדינה". לדבריו, "היו גילויים משמעותיים של גז במזרח התיכון. אנחנו יכולים להגיע למטרות שלנו רק באמצעות גיוון אספקה".

נזכיר שצריכת הגז של המשק הטורקי גדולה פי שבעה מזו של המשק הישראלי, והיא צפויה לגדול במהירות ולהכפיל את עצמה ב-20 השנים הקרובות. לטורקיה אין מקורות גז משל עצמה, והיא נאלצת לייבא היום גז מאיראן, רוסיה ואזרבייג'ן. על הגז שהיא רוכשת מהם היא משלמת מחיר גבוה. לפי הערכות, טורקיה משלמת לאיראן כ-15 דולר ליחידת חום (MMBTU), לרוסיה כ-12 דולר ולאזרבייג'ן כ-10 דולרים.

צינור זול מ-LNG

מנכ"ל טורקס דיבר גם על צינור הגז שיש לבנות בין ישראל לטורקיה ואמר כי ייצוא באמצעות צינור הוא תמיד זול יותר מייצוא באמצעות מתקן הנזלה (LNG). בכך, למעשה רמז שייצוא באמצעות מתקן ההנזלה במצרים יהיה יקר יותר עבור ישראל. "צינור במזרח התיכון יהיה זול יותר מייצוא בתור LNG", אמר והוסיף כי המתיחות בין טורקיה לרוסיה רק מחזקת את הצורך בהקמת צינור כזה.

אם אכן יהיה ייצוא מישראל לטורקיה, הוא ייעשה באמצעות צינור ימי ממאגר לוויתן, שיעבור דרך מימי קפריסין, עד הנקודה הדרומית ביותר בטורקיה, הנמצאת במרחק של כ-485 ק"מ מהמאגר. מעבר לקשיים הטכניים של בניית צינור במים הנחשבים עמוקים יחסית, קיים קושי נוסף, והוא שעד כה דחו ראשי הממשל בקפריסין את הרעיון הזה, בעיקר על רקע היחסים המתוחים בין קפריסין לטורקיה שכבשה את חלקו הצפוני של האי ב-1974.

בריאיון עמו התייחס לכך בריזה וטען כי המחלוקות הפוליטיות באי ככל הנראה קרובות לסיום וכי כבר בסתיו הקרוב ייערך משאל עם בקפריסין בנושא. "יישוב הסכסוך יעזור לקדם את צינור הגז, וקפריסין תהיה מעוניינת מאוד בצינור כזה", אמר והוסיף כי "דרך הצינור אפשר יהיה להזרים אליה גז, וכשיפותח מאגר אפרודיטה, ניתן יהיה להפוך את הצינור ולהזרים גז מקפריסין לטורקיה".