ניתוח זירת הגז הטבעי: נתניהו והמתווה בידי ארדואן

החדשות הרעות הן שגורלו של הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה, ואולי אף גורלו של מתווה הגז הטבעי, תלויים כעת ברצונה הטוב של טורקיה ■  החדשות הרעות אף יותר הן שעמדת המיקוח של הטורקים במו"מ עם ישראל שופרה מאוד

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

גורלו של הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה ואולי אף גורלו של מתווה הגז הטבעי, תלוי כעת ברצונה הטוב של טורקיה. מקורות ישראליים שמיהרו להדליף את דבר קיום שיחות הפשרה החשאיות עם טורקיה ופרטים מדויקים מטיוטת החוזה למדיה המקומית, פגעו במו"מ באופן שעלול להקשות על יישומו.

המו"מ נועד לשרת את מטרות שני הדרגים הפוליטיים: טורקיה מעוניינת לערער את הברית בין ישראל, קפריסין, יוון ומצרים, הזוכה לגיבוי רוסי. לעומת זאת, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מעוניין להראות לציבור ובהמשך לבג"צ שלחתימתו על סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים יש תמורה.

זהות האינטרסים הרגעית הזאת אינה מחייבת הגעה להסכם כולל בין שתי המדינות, שיפשיר סופית את הקיפאון ביחסים הדיפלומטיים. למעשה, חשיפת המגעים בשלב מוקדם אולי דווקא מעידה שאין כוונה, ואולי גם לא יכולת, להתקדם עם הטורקים הלאה. 

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
 רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

יסיר את המצור מעל רצועת עזה? טאיפ ארדואן

 

עמדת המיקוח הטורקית שופרה

ההתקרבות בין טורקיה לישראל החלה לאחר שטורקיה נקלעה לבידוד מדיני חמור באזור, מצב שהחמיר בעקבות משבר היחסים עם רוסיה בעקבות הפלת המפציץ הרוסי ע"י מטוס טורקי ב-24 בנובמבר. הסנקציות הכלכליות שהטילה רוסיה על טורקיה יכאיבו לטורקים וייתכן שגם הבידוד האזורי, המלחמה בכורדים והלחץ האמריקני לנסיגה טורקית משטחים בעיראק, גרמו לטורקים לגלות רצון טוב כלפי ישראל והעניקו לממשלת ישראל עמדת עדיפה במו"מ עם טורקיה.

אולם כעת, כאשר המו"מ יתנהל כמעט בגלוי, שופרה עמדת המיקוח הטורקית. ראש ממשלת טורקיה כבר הזכיר שישראל מילאה רק תנאי אחד משלושה התנאים, שעליהם אמור להתבסס ההסכם.

ההדלפה המוקדמת בדבר המו"מ לערוץ 10 ביום חמישי האחרון נועדה לשרת את סיבוב הניצחון של נתניהו, שהחל בצהרי יום חמישי עם חתימתו על סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. הדלפה זו תגרום להפעלת לחצים של מתנגדי ההסכם, משני הצדדים. בטורקיה יזכירו לנשיא טאיפ ארדואן, שעליו לעמוד על סיום המצור הימי על עזה, התחייבות אותה נטל על עצמו באופן מפורש. בישראל יימצאו מי שילחצו על נתניהו לא להיענות לדרישה להסרת המצור הימי על הרצועה.

וכעת, כאשר המו"מ יתנהל לאור זרקורי התקשורת, יקשה הרבה יותר על שני המנהיגים להגיע לפשרה, מאשר בדיונים חשאיים. ח"כ אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), המשמש לדעתי כנציגו הבלתי רשמי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בישראל, כבר גינה את ההסכם המתגבש וציין שהוא פוגע בברית המתהווה בין ישראל, קפריסין ויוון - ברית שרוסיה היא חלק מרכזי ממנה.

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
 בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ירייה ברגל? בנימין נתניהו 

 

סעיף 52? נו, באמת

גם אם ייחתם הסכם, טורקיה אינה מקרה המבחן שדרכו ישכנע נתניהו את בג"צ שלמסחר בגז טבעי יש פוטנציאל לשיפור יחסי ישראל עם שכנותיה. להסכם עם טורקיה קיים דווקא פוטנציאל לפגוע בעמדת הממשלה, כאשר שופטי בג"צ יבחנו האם יש הצדקה להפעלת סעיף 52.

 

טורקיה אינה נכללת ברשימת המדינות שהגז הטבעי הישראלי אמור לייצב את משטרן. אספקת גז לטורקיה ופגיעה בציר המתהווה ישראל-קפריסין-יוון, עלולה לסכן את יחסי ישראל-רוסיה הנמצאים במצב עדין (ושלאחרונה, עם הפצצה בדמשק והריגתו של סמיר קונטאר, הוכיחו, ככל הנראה את חיוניותם), כל עוד כוח צבאי רוסי משמעותי נמצא בסוריה.

ממילא יחסי טורקיה-ישראל הינם יציבים וגם אם חלה בהם נסיגה בשנים האחרונות, ברמת שיתוף הפעולה הצבאי, הם אינם נפיצים כיחסי ישראל-מדינות ערב. ניסיון להציג פריצה ביחסים עם טורקיה כסיבה להפעלת סעיף 52 עלולה להיות ירייה ברגל, מאחר שאין יחסי דין ישראל-טורקיה כדין יחסי ישראל-מדינות ערב.