מגעים לפיוס עם טורקיה: ישראל תפצה את נפגעי המרמרה

אחרי 5 שנים לפרשת ההשתלטות על הספינה הטורקית במשט לעזה - ישראל וטורקיה הגיעו לסיכומים עקרוניים: בתמורה לפיצוי כל התביעות נגד ישראל יבוטלו ■ לאחר חתימת ההסכמות ואישור מתווה הגז - יחלו דיונים להנחת צינור גז מישראל לטורקיה ומכירתו

רג`פ טייפ ארדואן  בנימין נתניהו / צלם: משה מילנר לעמ  רויטרס
רג`פ טייפ ארדואן בנימין נתניהו / צלם: משה מילנר לעמ רויטרס

אחרי חמש שנים, סוף לפרשת המרמרה: ישראל וטורקיה הגיעו לסיכומים עקרוניים, במסגרתם תקים ישראל קרן פיצויים לנפגעים ובתמורה כל התביעות נגדה יבוטלו. במקביל יוחזרו השגרירים של שתי המדינות. בלשכת נתניהו אישרו את הפרטים.

ראש המוסד הנכנס יוסי כהן ויוסי צ'חנובר, שייצג את ישראל בוועדה לחקירת אירועי המרמרה, נפגשו בשוויץ עם שר החוץ הטורקי פרידון סינירלולו והגיעו להבנות. עוד סוכם בין הצדדים כי איש החמאס סלאח ערורי לא ייכנס לטורקיה, והיא לא תאפשר את פעילותו משם.

הסכם הפיוס בין הצדדים פורסם הערב (ה') לראשונה בערוץ 10. אחרי חתימת ההסכמות יחלו בקרוב דיונים להנחת צינור גז מישראל לטורקיה ומכירתו - צעד שמתאפשר בזכות אישור מתווה הגז. עד כה ישראל התנגדה לפיצוי, והדבר עיכב את הפיוס בין שתי המדינות.

מאז פשיטת חיל הים על משט המרמרה ב-2010, בה נהרגו תשעה אזרחים טורקים, היחסים בין ישראל לטורקיה עלו על שרטון - וגם פרשת "הכיסא הנמוך" של סגן השר דאז דני איילון והשגריר הטורקי לא הרגיעה את הרוחות. המאמצים להפשרת היחסים נכשלו כמה פעמים, ואנקרה הפכה למבקרת חריפה של ישראל - במיוחד בזמן מבצע "צוק איתן".

ארדואן: "הנורמליזציה אפשרית"

בשיחה עם כתבים ביום שני אמר נשיא טורקיה ארדואן כי "האזור כולו יוכל להרוויח מנורמליזציה". בעת שובו מטורקמניסטן לארצו, אמר הנשיא הטורקי כי הנורמליזציה עם ישראל "אפשרית אם שני הצדדים יוכלו להגיע לפשרה" - כלומר פיצוי ישראלי על הרג האזרחים הטורקים שהיו במשט לעזה. ארדואן אז הציב תנאי נוסף שמקשה על ההתקרבות: "ישראל צריכה להסיר את המצור על הפלסטינים".

עם זאת, הוא הסביר, כי ההתקרבות בין המדינות חשובה ותועיל לאזור כולו. לאחר המסרים שהשמיע ארדואן, אמר מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד כי "מאז ומתמיד שואפת ישראל ליחסים יציבים עם תורכיה והיא בוחנת כל הזמן את הדרכים להגיע לכך".