טורקיה: חוזה גז? שלמו פיצויים והסירו המצור מעל עזה

כך צוטט בעיתונות הטורקית דוברו של ארדואן ■ מתיו בריזה, חבר בדירקטוריון חברת הגז הטורקית טורקס: "טורקיה זקוקה לאנרגיה והיא מוכנה לשלם עליה"

"הודעתו של ראש הממשלה על כך שישראל מעוניינת בייצוא גז לטורקיה היא הצהרת כוונות חזקה ומשמעותית מאוד בדרך לקדם עסקת ייצוא כזאת. עכשיו, כשמתווה הגז אוטוטו נחתם, ניתן יהיה שוב לקדם את העסקה" - כך אומר בשיחה עם "גלובס" מתיו בריזה, חבר בדירקטוריון חברת הגז הטורקית טורקס ועמית בכיר במועצה האטלנטית של וושינגטון. בריזה כיהן בעבר כפקיד בכיר במשרד החוץ האמריקאי והיה שגריר באזרביז'ן. "מבחינה כלכלית ואסטרטגית, ייצוא גז לטורקיה הוא האופציה הטובה ביותר כיום לפיתוח מאגר 'לוויתן'".

לפני יומיים, כשנשאל בנימין נתניהו בוועדת הכלכלה מה מתכוונת ישראל לעשות אם אופציית הייצוא למצרים תרד מהפרק, השיב כי בין היתר מקדמת ישראל ייצוא גז לטורקיה. לדבריו, נציג אישי שלו כבר היה במגעים עם בכיר בממשלה הטורקית והשניים דנו בכך.

"נתניהו לא דיבר סתם", אומר בריזה. "לפני מבצע 'צוק איתן' שהוביל להחרפת היחסים הפוליטיים בין ישראל לטורקיה, ולפני שהתחיל כל הברוך בישראל עם הממונה על ההגבלים העסקיים, התקיימו מגעים לייצוא גז לטורקיה". עוד אמר כי טורקיה זקוקה כעת לגז יותר מתמיד. "אספקת הגז מרוסיה איננה סדירה, ורק אתמול הודיעה איראן שגם היא חותכת את האספקה שלה בכ-50%, משום שהיא זקוקה לגז לצרכיה הפנימיים".

צריכת הגז של המשק הטורקי גדולה פי שבעה מזו של המשק הישראלי, והיא צפויה לגדול במהירות ולהכפיל את עצמה ב-20 השנים הקרובות. לטורקיה אין מקורות גז משל עצמה, והיא נאלצת לייבא היום גז מאיראן, רוסיה ואזרבייג'ן. על הגז שהיא רוכשת מהם היא משלמת מחיר גבוה. לפי הערכות, טורקיה משלמת לאיראן כ-15 דולר ליחידת חום (MMBTU), לרוסיה כ-12 דולר ולאזרבייג'ן כ-10 דולרים.

טורקיה תשלם יותר ממצרים

"אנחנו זקוקים לאנרגיה ומוכנים לשלם עליה", אומר בריזה. "הגז הישראלי שתרכוש טורקיה מישראל יהיה במחיר נמוך יותר מזה שהיא רוכשת מיתר הספקים שלה, אך עדיין גבוה יותר מהמחיר שתקבל ישראל במצרים". להערכתו, אם תיחתם עסקת ייצוא ל-20 שנה, שבמסגרתה תתחייב ישראל למכור 8-10 BCM של גז בשנה, "זה יענה על הצרכים של טורקיה".

לשאלה אם איראן תשלים עם עסקה בין טורקיה לישראל, השיב בריזה: "אף אחד לא שואל את איראן אם היא מוכנה או לא, ומעבר לזה הצורך שלה למכור גז גדול יותר מהנואשות של טורקיה לקבל אותו".

אם יהיה ייצוא מישראל לטורקיה, הוא ייעשה באמצעות צינור ימי שיגיע ממאגר לוויתן, דרך מימי קפריסין, עד הנקודה הדרומית ביותר בטורקיה, הנמצאת במרחק של כ-485 ק"מ מהמאגר. מעבר לקשיים הטכניים של בניית צינור במים הנחשבים עמוקים יחסית, קיים קושי נוסף, והוא שעד כה דחו ראשי הממשל בקפריסין את הרעיון הזה, בעיקר על רקע היחסים המתוחים בין קפריסין לטורקיה שכבשה את חלקו הצפוני של האי ב-1974.

"נכון, אך ההערכה היא שהמחלוקות הפוליטיות באי קרובות לסיום", אומר בריזה. "מתווכים בין שני הצדדים מעריכים שכבר בסתיו הקרוב ייערך משאל עם בקפריסין בנושא. יישוב הסכסוך יעזור לקדם את צינור הגז, וקפריסין תהיה מעוניינת מאוד בצינור כזה. דרך הצינור אפשר יהיה להזרים אליה גז, וכשיפותח מאגר אפרודיטה, ניתן יהיה להפוך את הצינור ולהזרים גז מקפריסין לטורקיה".

במתווה הגז ניתנו לשותפות לוויתן ארבע שנים לפיתוח מאגר לוויתן, אבל רבים בישראל טוענים שבמחירי הנפט והגז של היום הן לא יצליחו להשיג מימון של כ-6-7 מיליארד דולר לפיתוח. מה דעתך על כך?

"זה יהיה מאתגר אך אפשרי אם השותפות יפעלו מהר. נובל הוכיחה כבר במאגר תמר שהיא מסוגלת לפתח מאגר במהירות (בתוך חמש שנים - ה"כ). ושוב, עכשיו זה הזמן לקדם בכל הכוח ייצוא גז לטורקיה. היא זו שתאפשר את פיתוח המאגר".

דוברו של ארדואן במסר ברור לנתניהו

"למרות שיפור היחסים לכאורה בין ישראל לטורקיה, כדי שעסקת ייצוא גז תצא לפועל על ישראל צריכה לעמוד בשלושת התנאים שהצבנו לה. בינתיים היא עמדה רק באחד מהם", כך צוטט אתמול בעיתונות הטורקית דובר בית הנשיא הטורקי איברהים קאלין, בתגובה לדברי נתניהו בוועדת הכלכלה. "ישראל אמנם התנצלה על אירוע ה"מאווי מרמרה", אך עדיין לא שילמה את הפיצויים שדורשת טורקיה, וגם לא הסירה את האמברגו מרצועת עזה", אמר.

מעבר למחלוקות הפוליטיות, קיימים מכשולים נוספים העומדים בדרך לייצוא גז לטורקיה. וכן, אחד מהם הוא איראן.

איראן אמנם חתכה אתמול את אספקת הגז שלה לטורקיה, אך היא גם עובדת בכל הכוח על הגדלת הכמויות שתוכל לספק, בין היתר לטורקיה. בחודש שעבר הציגה איראן את התנאים המסחריים והרגולטוריים החדשים שהיא מציעה לחברות הגז, ובשבוע שעבר הציעה 23 רישיונות ימיים ויבשתיים. בחלק מהם כבר נמצאו עתודות גז מוכחות של 255 טריליון רגל מעוקב של גז (tcf). כלומר, פי 7.5 מהגז בישראל. גורמים איראנים מעריכים שהגז מהמאגר הראשון יוכל להתחיל לזרום כבר בשנה הבאה.

המכשול השלישי הוא שטורקיה מצאה בינתיים ספקית גז נוספת במחיר נמוך יחסית. המדינה חתמה לא מזמן על חוזה לייבוא גז מכורדיסטן, ועל פי הערכה תשלם עבורו מחיר של 7-8 דולרים ליחידת אנרגיה.