רגע לפני הסנקציות של פוטין: טורקיה צמחה בקצב של 4%

כלכלנים בשוק ציפו לקצב צמיחה של 2.7% ברבעון השלישי ■ צעדי הענישה הכלכליים עליהם הכריז הנשיא פוטין בתגובה על הפלת המטוס הרוסי יבואו לידי ביטוי בכלכלה הטורקית רק ברבעון הרביעי

ולדימיר פוטין רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן יכול לחייך. כלכלת המדינה התרחבה בקצב שנתי של 4% ברבעון השלישי ועקפה את כל התחזיות המוקדמות. עם זאת, "צעדי הענישה" הכלכליים עליהם הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כנגד טורקיה, יבואו לידי ביטוי, אם בכלל, רק בנתוני הצמיחה של הרבעון הרביעי.

ממוצע תחזיות האנליסטים בשוק עמד על קצב צמיחה שנתי של 2.7% בעוד בניכוי העונתיות וברמה הרבעונית, קצב הצמיחה צמח בשיעור של 1.3% לעומת הרבעון השני של השנה.

לאחר פרסום נתוני הצמיחה, הלירה הטורקית ביצעה "סיבוב פרסה" וכעת עולה כנגד הדולר בשיעור של כ-0.2% לרמה של 2.913 לירות לדולר. תשואות האג"ח הממשלתיות לתקופה של שנתיים, יציבות ברמה של 10.8%. הבורסה המרכזית בטורקיה, לעומת זאת, נסחרת בירידות קלות.

בשלהי חודש נובמבר נשיא רוסיה חתם על שורה של צעדים כלכליים נגד טורקיה, זאת בתגובה על כך שהאחרונה הפילה מטוס קרב רוסי שלכאורה חדר לשטחה האווירי. בין צעדי הענישה עליהם הודיע פוטין, ניתן לציין את הגבלת היבוא מטורקיה וצעד כואב יותר לטורקים -"אזהרת מסע" שפרסם משרד החוץ הרוסי שכוונה ל-4.5 מיליון תיירים רוסים שנופשים כמדי שנה בטורקיה.

מעבר לכך, בתחום האנרגיה יש לרוסיה וטורקיה אינטרסים משותפים רבים, ורק בשנה האחרונה נחתמו עסקאות גדולות בין המדינות. הנקודה הרגישה ביותר עבור טורקיה היא אספקת הגז הקיימת מרוסיה. טורקיה תלויה מאוד בגז הטבעי ולפי דיווחים בתקשורת הזרה, רוסיה מספקת כמעט 70% מצריכת האנרגיה של טורקיה (כמעט 30 מיליארד מ"ק בשנה).

הכלכלה הטורקית אומנם לא במיטבה אך מצבה של הכלכלה הרוסית גרוע יותר והיא צפויה להתכווץ השנה בקצב של כ-4%.