"האקדח המעשן" של רוסיה שייאלץ את ארדואן להתפטר?

לפני יומיים האשים ולדימיר פוטין את טורקיה וטען כי היא קונה נפט מדאע"ש ומממנת את ארגון הטרור ■ ארדואן אמר שאם רוסיה תספק הוכחות לכך - הוא יתפטר ■ היום טוענת רוסיה: יש לנו הוכחות

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

רוסיה מצהירה רשמית כי היא מאשימה את טורקיה בסחר עם דאע"ש וטוענת שזו הסיבה שטורקיה החליטה להפיל את המטוס הרוסי. לאחר ההאשמות הכלליות שלשום, כעת רוסיה טוענת שיש בידיה צילומי לוויין המראים מיכליות מעבירות לכאורה נפט מדאע"ש לטורקיה. כך עולה מדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס.

דאע"ש השתלט על שדות נפט בעיראק וסוריה ועפ"י הערכות מוכר את הנפט במחירים של כ-20 דולר לחבית - כמחצית ממחיר השוק. אם ההאשמות של רוסיה נכונות, הרי שטורקיה מממנת את דאע"ש.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין האשים ביום שני את ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בסחר בנפט עם דאע"ש. לדבריו, תקיפות רוסיה בסוריה הפריעו לסחר החשאי של טורקיה עם דאע"ש, ולכן טורקיה החליטה להפיל את המטוס הרוסי. 

 

ארדואן מצידו דוחה את ההאשמות והצהיר כי יתפטר מתפקידו אם רוסיה תוכיח את טענותיה. "ברגע שהאשמה כזו תוכח - האצילות של האומה הטורקית תחייב אותי להתפטר", אמר ארדואן לכתבים בוועידת האקלים בפריז. 

ארדואן רמז שאם ההאשמות הללו אינן נכונות - פוטין צריך להתפטר. 

בתוך כך, נשיא סוריה בשאר אסד עקץ היום את ארדואן ואמר שהוא "איבד את העשתונות בגלל ההתערבות הצבאית של רוסיה שמשנה את המצב בסוריה".