העימות מחריף: טורקיה מסרבת להתנצל על הפלת המטוס הרוסי

ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב חשף היום כי ארצו שוקלת להרחיב את הסנקציות הכלכליות על טורקיה  ■  ראש ממשלת טורקיה דווטולו הזהיר כי מקרים כאלה עלולים לקרות שוב - וזאת בשל התקיפות הלא מתואמות שמבצעות רוסיה והקואליציה בראשות ארה"ב ברחבי סוריה

ולדימיר פוטין רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

העימות בין טורקיה לרוסיה בעקבות הפלת המטוס הרוסי על ידי הצבא הטורקי מסרב לדעוך: ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב חשף היום (ב') כי ארצו שוקלת להרחיב את הסנקציות הכלכליות על טורקיה, ובמקביל טורקיה, מצידה, הבהירה היום כי אין בכוונתה להתנצל על הפלת המטוס. 

דובר הקרמלין הודיע כי הנשיא פוטין לא מתכוון להיענות לבקשת הנציגים הטורקיים ולהיפגש עם ארדואן בשולי ועידת האקלים בפריז. בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי רוסיה לא תאפשר ייבוא של מוצרים, ירקות ופירות מטורקיה, והיא מזהירה מפני הרחבה נוספת של הסנקציות. סגן ראש הממשלה הרוסי איגור שובאלוב אמר כי רוסיה נמנעת בינתיים מאיסור על ייבוא של מוצרי תעשייה טורקיים.

מוקדם יותר היום הודיעו גורמים רשמיים בטורקיה על כך שגופתו של הטייס הרוסי שמטוסו הופל עושה את דרכה לרוסיה. הוא צפוי להיות מובא למנוחות בימים הקרובים - בטקס צבאי שבו ישתתפו בכירי הממשל והצבא. גם הניסיון הזה כך נראה, לא הצליח להביא לרגיעה מצד הרוסים שעדיין זועמים.

ראש ממשלת טורקיה דווטולו התייחס היום למשבר כשאמר שארצו מוכנה לקיים דיאלוג עם הממשל הרוסי, הוא הביע תקווה שרוסיה תשקול מחדש את הטלת הסנקציות הכלכליות על טורקיה. עם זאת הוא הדגיש כי הוא מסרב להתנצל על הפלת המטוס - התקרית שגרמה לכל המהומה.

"אף מדינה לא יכולה לדרוש מאיתנו להתנצל", אמר דווטולו בשיחה עם כתבים לפני פגישתו עם נציגי נאט"ו. לדבריו, לטורקיה הזכות להגן על עצמה. הוא הזהיר כי מקרים כאלה עלולים לקרות שוב - וזאת בשל התקיפות הלא מתואמות שמבצעות רוסיה והקואליציה בראשות ארה"ב ברחבי סוריה.