המשבר מחריף: פוטין חתם על סנקציות כלכליות על טורקיה

(עדכון) - דיווח: מכירת חבילות נופש מרוסיה לטורקיה תיפסק מינואר ■ מוקדם יותר היום הודיעה רוסיה כי "הפלת המטוס הייתה בנסיבות חסרות תקדים, וגם התגובה שלנו תהיה חסרת תקדים"

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

הסלמה במתיחות בין רוסיה לטורקיה: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם היום (שבת) על צו נשיאותי אשר יחיל סנקציות כלכליות על טורקיה. זאת, לאחר שרוסיה כבר הצהירה כי תפסיק לייבא מוצרי חקלאות מטורקיה ועיכבה סחורות מטורקיה במעברי הגבול. 

הסנקציות הכלכליות המוגדרות בצו הנשיאותי מוגדרות כצעדים "להבטחת הביטחון הלאומי ולהגנת אזרחי רוסיה מפני פעולות לא חוקיות". מדובר בהודעה כללית, שכן לא מוזכר בה על אילו מוצרים יוטלו הסנקציות.

יש לציין כי בכלי תקשורת זרים דווח כי מכירת חבילות נופש מרוסיה לטורקיה תיפסק מינואר. ב-RT דווח כי הסנקציות כוללות ניתוק קשר עם כמה ארגונים טורקיים וכי יוטל גם איסור יבוא על חלק מהמוצרים מטורקיה, אך שוב - לא צוין אילו מוצרים ובאיזה היקף מדובר. כמו כן יוטל חרם על חלק מהחברות הטורקיות שעובדות עם רוסיה ויוגבל מספר הטורקים המורשים לעבוד ברוסיה.

צבא סוריה טוען כי טורקיה הגבירה באחרונה את אספקת הנשקים, התחמושות והציוד הצבאי "לטרוריסטים", המורדים הפועלים בשטח המדינה ופועלים להפלת שלטונו של הנשיא באשר אל-אסד. לטענת הצבא הסורי, "אמצעי הלחימה הועברו במסווה של סיוע הומניטרי". הטענות הללו מגיעות בשעה שצבא רוסיה פועל מול אותם גורמים קיצוניים, דבר שעלול רק להגביר את המתח בין שתי המדינות.

בינתיים, בקרמלין גוברים הקולות שתוקפים את המדיניות התוקפנית של נשיא טורקיה ארדואן, שלטענתם הובילה למשבר הנוכחי. דוברו של הנשיא פוטין כינה היום (שבת) את הפלת המטוס הרוסי שחדר לשטח הטורקי "טירוף מוחלט" ואמר כי הדרך שבה אנקרה מטפלת בנושא מזכירה לו "תיאטרון אבסורד".

"לאף אחד אין את הזכות להפיל מטוס רוסי בדרך בוגדנית זו", אמר הדובר, דימיטרי פסקוב בריאיון לכלי תקשורת מקומי, שהמסר שלו מהדהד כעת ברחבי העולם. הוא דחה את הטענות שהשמיעו בטורקיה לפיהן, המטוס הרוסי חדר לשטח הטורקי ולא נענה לקריאות לסגת. "הטענה הזו מגוכחת", טען הבכיר הרוסי.

בצעד נוסף שעלול להגביר אפילו יותר את הלהבות בתקופה המתוחה הנוכחית, פרסם היום שר החוץ הטורקי אזהרת מסע לאזרחים לפיה עליהם לדחות כל נסיעה לרוסיה שאינה דחופה. במקביל גם רוסיה מכינה "פעולת תגמול" כלכלית נגד טורקיה. "מה שקרה הוא חסר תקדים, לכן גם על התגובה להיות כזו", הבהירו במוסקבה.

היום התייחס גם נשיא טורקיה לתקרית הקשה כשאמר שאין בכוונתו להתנצל על שאירע, עם זאת הוא טען כי הנסיבות "העציבו אותו" ושוועידת האקלים הבינלאומית שתתקיים בשבוע הבא בפריז תהווה הזדמנות לתיקון היחסים בין שתי המדינות. ברוסיה אישרו היום כי התקבלה בקשה מצד ארדואן להיפגש עם פוטין בשולי הוועידה, אך לא אישרו שפגישה כזו אכן תתקיים.