שר החוץ של רוסיה: לא מעוניינים במלחמה עם טורקיה

(עדכון) - בכלי תקשורת ברוסיה דווח כי הטייס הרוסי שחולץ אמר שלא התקבלה שום אזהרה מטורקיה לפני הפלת המטוס 

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב שוחח היום (ד') עם עמיתו הטורקי מבלוט צ'בושואלו בעקבות הפלת מטוס הקרב בגבול עם סורי. על אף שהאחרון הביע את צערו על התקרית, שגבתה את חייו של אחד הטייסים, לברור טען כי "כל העדויות מצביעות על כך שמדובר בפרובוקציה מתוכננת". הוא הוסיף כי מוסקבה לא יכולה להתעלם "מהאגרסיביות של טורקיה" ומהמידע שלפיו היא תומכת בטרור. ואולם, הוא הדגיש במסיבת עיתונאים שכינס במוסקבה כי ארצו לא תפתח במלחמה בעקבות הפלת המטוס, אלא תבחן מחדש את יחסיה עם אנקרה.

לברוב היה אמור להיפגש היום עם צ'בושואלו, שחזר אתמול לתפקיד עם השבעת הממשלה החדשה בטורקיה, אחרי כארבעה חודשים שבהם פעלה ממשלת מעבר. הפגישה בוטלה אתמול ובמוסקבה תקפו בחריפות את משטרו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. ממשרד החוץ באנקרה נמסר אחרי השיחה בין שני שרי החוץ כי השניים קבעו להיוועד בימים הקרובים כדי לדון במשבר החמור. "בשיחה ביניהם הוסכם על שיתוף המידע בנושא התקרית דרך ערוצים דיפלומטיים וצבאיים", נמסר. עם זאת, במוסקבה מיהרו להכחיש את דבר הפגישה.

מצד שני, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ניסה להנמיך היום את הלהבות במשבר עם רוסיה והבהיר כי הוא לא רוצה בהסלמה נוספת. זאת בעקבות הפלת מטוס הקרב הרוסי אתמול בידי צבא טורקיה שהובילה לתגובה חריפה מצדו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהאשים אתמול את אנקרה ב"תקיעת סכין בגב" ובשיתוף פעולה עם ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאע"ש). היום הוא המשיך בטון החריף וקרא לתושבי רוסיה שלא לבקר בטורקיה, שאת הנהגתה האשים ב"איסלאמיזציה של המדינה". בתוך כך, בכלי תקשורת ברוסיה דווח כי הטייס הרוסי שחולץ אמר שלא התקבלה שום אזהרה מטורקיה לפני הפלת המטוס.

ארדואן, שהתייחס לתקרית בכנס עסקי באסטנבול, טען כי מטוס הקרב הרוסי הותקף בזמן שהיה במרחב האווירי של טורקיה והתרסק בסוריה. מוסקבה, מנגד, טענה כי המטוס נורה מהקרקע בזמן שטס בשמי סוריה. לדברי ארדואן, חלק משברי המטוס נחתו בשטח טורקיה וגרמו לפציעתם של שני אזרחים טורקים.

הוא הוסיף כי הפלת המטוס הייתה חלק מהגנה על ביטחון המדינה ועל "זכויותיהם של אחינו" בסוריה. ארדואן התכוון לטורקמנים, מיעוט בצפון סוריה שמוצאו מטורקיה. בתקופה האחרונה הפציצה רוסיה יעדים של המורדים הנלחמים במשטרו של בשאר אסד, שבאזור שליטתם צנח אחד משני טייסי הסוחוי Su-34.

 

פוטין, מצדו, המשיך להתבטא בחריפות נגד טורקיה ונגד ההנהגה שלה. בדברים שצוטטו בסוכניות הידיעות הרוסיות, אמר נשיא רוסיה כי ההנהגה הפוליטית באנקרה מעודדת איסלאמיזציה של החברה. "הבעיה היא לא הטרגדיה שלה היינו עדה אתמול", צוטט בסוכנות הידיעות TASS. "הבעיה עמוקה יותר. אנחנו רואים שההנהגה הנוכחית בטורקיה נוקטת במשך שנים ארוכות במדיניות התומכת באיסלאמיזציה של המדינה".

כמו כן, דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין, אמר כי רוסיה תמשיך לערוך מתקפות אוויריות נגד מטרות דאעשהנמצאות בסמוך לגבול עם טורקיה. "אנו מעוניינים בכך שהטרוריסטים יתרחקו מהגבול עם טורקיה, אך למרבה הצער הם נוטים להתקרב לאזור", אמר.

במקביל, משרד ההגנה במוסקבה הודיע כי אחד משני הטייסים שנפלטו ממטוס הקרב חולץ בידי צבא סוריהבתום מבצע שנמשך 12 שעות ונלקח לבסיס רוסי באזור. לפי חלק מהדיווחים שנפוצו אתמול, הטייס נשבה בידי הטורקמנים ולפי אחרים הוא הוצא להורג בידם. אחד מהם נפצע בזמן שצנח לקרקע ונהרג בפראיות על ידי ג'יהאדיסטים באזור", טען אלכסנדר אורלוב בריאיון לרדיו "אירופה 1". "השני הצליח להימלט, ולפי המידע האחרון שבידינו, הוא נאסף בידי צבא סוריה והוא יוחזר לבסיס חיל האוויר הרוסי".

התקרית אתמול אירעה בשמי מחוז לטקיה, שם נמצא הבסיס המרכזי של רוסיה במדינה, שממנו יוצאים כלי הטיס הנלחמים באופוזיציה לשלטונו של אסד. היום הודיע משרד ההגנה כי בבסיס יוצבו טילי נ"מ מדגם S-400 להגנה מפני תקיפות של כלי טיס וכי מעתה המפציצים הרוסיים ילוו על ידי מטוסי קרב במשימותיהם ברחבי סוריה.

בעקבות התקרית, ביטל שר החוץ סרגיי לברוב את ביקורו המתוכנן במדינה, שהיה אמור להתקיים היום. הוא אף המליץ לאזרחי רוסיה שלא לטוס לטורקיה, שם "מסוכן" לדבריו כמו במצרים. עוד החליטה מוסקבה על ניתוק קשריה הצבאיים עם אנקרה. היום אמר ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, אמר כי התקרית עלולה לגרום לביטול כמה פרויקטים משותפים. וחברות טורקיות עלולות לאבד מניות בשוק הרוסי.