ירידה של 4.8% במכירות אסם; יציבות ברווח - 101.9 מ' ש'

הכנסות אסם ברבעון השלישי של השנה הסתכמו ב-1.075 מיליארד שקל

מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי
מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי

יצרנית המזון אסם  מסכמת רבעון עם ירידה של 4.8% במכירות, אך כמעט ללא שינוי ברווח ביחס לרבעון המקביל אשתקד. אסם פרסמה היום את דוחות הרבעון השלישי של השנה, שבו מכירות החברה הסתכמו בקרוב ל-1.1 מיליארד שקל, והמכירות בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2015 הגיעו לכ-3.2 מיליארד שקל, ירידה של 1.7% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2014.

בחברה מסבירים את הירידה בעיקר בעלייה בהנחות, בין היתר על רקע חוק המזון (המסדיר את פעילות הספקים והקמעונאים), אשר בעטיו שונו הסכמים מסחריים עם קמעונאים גדולים. ברמה הכמותית, המכירות גדלו ב-3.2% לכ-197 טונות בחודשים ינואר-ספטמבר 2015.

אולם לא רק בשוק המקומי נרשמה ירידה במכירות החברה, אלא גם במכירות הקבוצה בחו"ל, שהסתכמו ב-491 מיליון שקל, ירידה של 1.8% לעומת ינואר-ספטמבר 2014. זאת על רקע הפסקת מכירות של קבוצת מוצרים מפסידה בארה"ב, תחליפי הבשר מהמותג Veggie Patch. בכל קווי הפעילות של אסם נרשמה ירידה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, חוץ מתחום הפעילויות ה"אחרות" - הכוללות בין היתר גלידות, ומזון לבעלי חיים.

הירידה במכירות הרבעוניות, בשיעור של 4.8% כאמור, מוסברת גם היא בעלייה בהנחות. אסם מציינת גם את עיתוי החגים שהשפיע על ירידה בימי המכירה לעומת שנה קודמת, והפסקת המכירות של תחליפי הבשר המפסידים.

ברבעון השלישי, הרווח התפעולי היה דומה לזה שנרשם ברבעון המקביל, כ-145 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של כ-102 מיליון שקל, המיוחס לבעלי המניות. בחודשים ינואר-ספטמבר, הרווח התפעולי גדל ב-1% לעומת התקופה המקבילה, לרמה של 403 מיליון שקל, והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות דווקא ירד ב-1.9% ל-294 מיליון שקל, על רקע הוצאות מימון גבוהות יותר.

בסוף הרבעון היו לאסם מזומנים והשקעות בסך כ-553 מיליון שקל. בדוחות מתייחסת החברה להסדר הנושים עם מגה, אחד מהלקוחות המרכזיים של אסם. בהסדר שאושר ביולי הסכימה אסם לצד ספקים נוספים לדחות 30% מהחוב של מגה למשך שנתיים, והיא מציינת שהחלק של ה-70% נפרע במלואו.

האנליסטית מיכל אלשיך מאקסלנס ברוקראז' כתבה היום בתגובה לדוחות אסם, כי "ניכרת מגמה של ירידה במכירות בישראל, גם מעבר לאפקטים עונתיים וחד-פעמיים, שמביאה להערכתנו לחשש בנוגע למנועי הצמיחה העתידיים". לדבריה, "למרות החולשה במכירות, אסם הצליחה להציג שיפור ברווחיות התפעולית ויציבות ברווח הנקי, על רקע צמצום עלויות. עיקר השיפור נובע מירידה בתקציבי השיווק. השאלה שעולה היא: עוד כמה אסם יכולה להפחית הוצאות כדי לכסות על השחיקה בפעילות?".

אלשיך מוסיפה כי בראייה קדימה, הדוחות הנוכחיים מסמלים חולשה. "אנחנו לא מתרשמים מהשיפור שאסם הציגה ברווחיות התפעולית ומהיציבות ברווח הנקי, שהגיעו על רקע ירידה יזומה בהוצאות המכירה וההנהלה, וכנראה גם ירידה במחירי הסחורות", היא כותבת. "להערכתנו, מגמה של ירידת מחירים בישראל מסמנת חולשה, ואנו חוששים מפני תחרות הולכת וגוברת מצד המותג הפרטי, וכן השפעת הרגולציה בשל רפורמת הקורנפלקס (יבוא מקביל), כמו גם אפשרות לרגולציה עתידית נוספת".