המשבר ברשת מגה נמשך: מחסור במוצרים על המדף

במגה ממתינים לתחילת השבוע הבא כדי לראות כיצד יחליטו הספקים לנהוג, לאור הודעתה כי לא תוכל לתת יותר ערבויות ולשלם במזומן ■ גורם במגה: "הבנקים ומחזיקי האג"ח החליטו. עכשיו תור הספקים"

מדפים של מגה/ צילום: תמר מצפי
מדפים של מגה/ צילום: תמר מצפי

החלטתה של החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) לעצור את האספקה למגה, והאטת אספקת הסחורה על-ידי שורה ארוכה של ספקים נוספים, באות לידי ביטוי במדפי הרשת. כבר עתה החל מחסור במוצרים של החברות קוקה-קולה ישראל, טרה, יוניליוור, דיפלומט, גורי, ליימן שליסל, שסטוביץ ואחרות.

מקור ברשת מגה אומר ל"גלובס": "זו לא דרמה, אבל הבעיה בדברים האלה היא האימפקט המצטבר. מגה היא ארגון שספג מכה ביולי וסופג עכשיו מכה נוספת. כמה הוא יכול עוד לספוג בתוך ענף שעובד על פרומילים? היום הוא יום קריטי למגה, כי מדובר בקניות לסופ"ש".

מגה מנהלת מגעים מתקדמים עם קוקה-קולה ישראל ועם קבוצת שטראוס כדי להגיע איתן להסדר, אשר לפיו השתיים יחזרו לספק סחורה כרגיל. קבוצת שטראוס סיפקה השבוע סחורה באופן מצומצם, אם כי גורמים בקבוצה טוענים כי הדבר נבע מההזמנות הקטנות שמגה ביצעה.

נציין כי הערבות שנתנה החברה-האם של מגה, אלון רבוע כחול, לקבוצת שטראוס הסתיימה, וגם הערבות שמחזיקה קוקה-קולה ישראל אמורה לפוג בקרוב. בעבר הציעה אלון רבוע כחול לספק ביטחונות באמצעות החברה-האחות של מגה, חברת הדלק דור-אלון. משמעות ההצעה היא קיזוז של תשלומים בין החברות, שכן חלק מהיצרניות הגדולות רוכשות דלק מדור-אלון.

בשבוע הבא: תשלום של 70 מיליון שקל

מחר (ו') אמורה מגה להעביר לספקים תשלומים בהיקף של 90 מיליון שקל. במגה מאשרים כי התשלומים יועברו כסדרם, וכי פקודות ההעברה כבר בוצעו היום. בשבוע הבא מגה צריכה להעביר לספקים תשלום בהיקף של 70 מיליון שקל נוספים.

אלון רבוע כחול קרובה לסגירת הסדר החוב עם מחזיקי האג"ח והבנקים, וצעד זה הוא קריטי גם למגה.

ברשת מגה ממתינים לתחילת השבוע הבא, כדי לראות כיצד יחליטו הספקים לנהוג; זאת לאור ההודעות שהעבירה אליהן מגה השבוע, אשר לפיהן היא לא תוכל לספק יותר ערבויות ולשלם במזומן, וכי היא מבקשת לחזור לתנאי האשראי הקודמים - תנאי שחלק מהספקים מסרבים לו. החזרה לימי האשראי הקודמים חושפת בעיקר את הספקים הלא מבוטחים.

בימים האחרונים דרשו ספקים רבים תשלום במזומן בלבד עבור הסחורה, ובכך הצטרפו לספקים שנוהגים כך כבר שבועות אחדים, כמו קבוצת נטו, ליימן שליסל ועוד. התשלום במזומן פוגע משמעותית בתזרים של מגה.

לדברי אחד הספקים, המספק סחורה באופן מצומצם, "אין אף ספק שרוצה מכירות גבוהות במגה, כי זה מגדיל חשיפה. הדרך היא לא לעשות מבצעים. הפועל היוצא הוא שמגה גם קונה ביוקר".

התנהלותה של מגה מול הספקים נעשית כנראה מחוסר ברירה, אך בפועל היא מגלגלת את האחריות אל הספקים. ברור שאם ספקים יעצרו אספקת סחורה לרשת, הם יביאו לקריסתה בתוך ימים. בהתייחס לכך אומר מקור במגה כי "מדובר במשאבים ואסטרטגיה. הבנקים ומחזיקי האג"ח החליטו, ועכשיו שיחליטו הספקים".

הערב (ה') תתקיים פגישה בהתאחדות התעשיינים בין ראשי ההתאחדות מחד לראשי קבוצת אלון ומגה הצד השני. לפגישה זומנו ספקים רבים. הן ספקים והן גורמים במגה מעלים ספקות באשר לתועלת שבפגישה כזאת. בצד הספקים, הסיכוי לכך שמגה תציע הסדר חדש, שיתאים לכל הספקים, הוא קלוש; הגם שכל ספק, בסופו של דבר, יפעל לפי שיקול-דעתו.

בצד של מגה, גישה כזאת יכולה דווקא להביא להסלמה בהתייחסות, וכפי שאומר גורם ברשת: "הפגישה במקום לא טוב, כי השכל הישר אומר שכולם מתיישרים למחנה של הדומיננטיים, ואלה יכולים להיות נגד".