בדיקה: הממשלה מעדיפה את דרום הארץ וירושלים

מניתוח החלטות הממשלה בשנים האחרונות שנערך על-ידי בכיר בפירמת Deloitte בשיתוף עם סטודנטים במרכז הבינתחומי בהרצליה, עולה כי 21% מסך תקציבים בהיקף 16 מיליארד שקל הופנו בשנים האחרונות לנגב ולערבה

העיר העתיקה בירושלים / צילום: רפי קוץ
העיר העתיקה בירושלים / צילום: רפי קוץ

ישנה עדיפות מובהקת לדרום הארץ ולירושלים על-פני אזורים אחרים במרכז ובפריפריה בהחלטות על העברות תקציביות חריגות של הממשלה, כך עולה מניתוח החלטות הממשלה בשנים האחרונות שנערך על-ידי בכיר בפירמת Deloitte בשיתוף עם סטודנטים במרכז הבינתחומי בהרצליה.

הניתוח העלה כי 21% מסך תקציבים בהיקף 16 מיליארד שקל הופנו בשנים האחרונות לנגב ולערבה. למקום השני הגיעה ירושלים עם 14% מסך התקציבים, ואחרי יישובי עוטף עזה (10%), השפלה (5%), רמת הגולן והשרון (4%) והגליל (3%). החלק העיקרי של התקציבים לא הוקצו לאזור ספציפי סווגו תחת כלל ארצי (37%). שלא במפתיע ההתנחלויות ביהודה ושומרון אינן מתוקצבות כמעט בכלל בהחלטות הממשלה הפורמליות.

מניתוח התקציבים על-פי תחומי פעילות עולה כי 39% מהתקציבים הופנו לתשתיות, בריאות ותיירות זכו כל אחד בנתח של 10% ואחריהם דיור (8%), תעשיה ומסחר (7%), חינוך (6%), איכות הסביבה, חקלאות, חברה ורווחה (5% כל אחד).

במסגרת הבדיקה זוהו בשלב ראשון כל החלטות הממשלה המתוקצבות שהתקבלו בשנים 2012-2014 מחוץ לתקציב המדינה. בסך הכול זוהו כ-640 סעיפים שסווגו כ"מרכיבים מהותיים מתוקצבים", מתוך סה"כ כ-2,500 החלטות ממשלה שהתקבלו באותה תקופה. ההיקף המצטבר של התקציבים שהובטחו בכל ההחלטות מסתכם בכ-16 מיליארד שקל - אולם הבדיקה לא בחנה כמה מסכום זה אכן הועבר בפועל. בשלב שני מופו ההחלטות בחלוקה לפי תחומים ואזורים שונים בישראל. מטרת הניתוח לספק כלים בידי גורמים רבים ברשויות מקומיות ובממשלה כדי למצות את המקורות התקציביים.

לדברי עידן אורמן, מנהל האסטרטגיה למגזר הציבורי ב- Deloitte, "ניתן להבין את הפער ע"י כמה גורמים: ראשית, בנגב בוצעו בשנים 2012-2014 מספר מהלכי תכנון אסטרטגי מקיפים, החל מסביב המענה האזרחי למעבר צה"ל לנגב, ודרך שורה של תכניות אסטרטגיות מקומיות. שנית, לאחר תקופה בה השקיעה המדינה בפרויקטים לאומיים בגליל (בית הספר לרפואה, תשתיות רכבת וכד'), הגיע תורו של הנגב לקבל משאבים לקפיצת מדרגה דמוגרפית וכלכלית משמעותית, בין היתר סביב ההתפתחויות שנוצרו סביב מעבר צה"ל לנגב."

הניתוח בוצע על ידי פרקטיקת הייעוץ לממשלה ולמגזר הציבורי ב-Deloitte בניהולו של עידן אורמן, לבין מסלול המצטיינים במרכז הבינתחומי בהנחייתם של ד"ר דימה אדמסקי ומוריאל לוטן.