חוטף לכחלון את הקרדיט

פתאום, נתניהו מוצא זמן לנדל"ן. לאזרחים זה אולי סימן טוב, לכחלון קצת פחות

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ

בשבועות האחרונים התרחש בשקט יחסי ובלי הרבה רעש מהפך בענף הנדל"ן. מדובר בהיפוך מגמה שעשוי לבשר טובות לגבי תחום המגורים, ולפתרונות שהציב שר האוצר משה כחלון בממשלה הנוכחית. יובהר מיד שלא מדובר במכרזי "מחיר למשתכן" שנסגרו בהצלחה מרובה, ולא בהמשך החתימה על הסכמי-הגג, אלא במשהו אחר שלא קרה כבר שנים ארוכות בענף הנדל"ן.

אבל נתחיל בחידה: מה משותף לשלושת האירועים הבאים? חתימת הסכם-הגג בעיר באר-שבע לפני מספר שבועות, חתימת הסכם-הגג בעיר אשקלון בשבוע שעבר, וסיור ממשלתי בעיר החדשה שהולכת ונבנית סמוך לפרדס-חנה-כרכור-חריש ובמתחמי מחיר למשתכן? מלבד העובדה שמדובר באירועים נדל"ניים, יש עוד משהו קטן שקושר את כולם יחד. כך, לצד שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט, שמגיעים כמעט כדרך קבע לאירועים אלו, הגיע הפעם אורח מכובד נוסף - ראש-ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

מדובר בפעם הראשונה (יותר נכון בשלוש הפעמים הראשונות זה שלושה שבועות) שראש-הממשלה מוצא לנכון להגיע לאירועים מעין אלה זה שנים ארוכות. בשנתיים האחרונות נחתמו הסכמי-גג לא פחות חשובים מבחינתה של ישראל, ומבחינת ענף הנדל"ן למגורים, במספר ניכר של ערים. בראשון-לציון, קריית גת, קריית ביאליק, ראש העין, רמלה ומודיעין-מכבים-רעות, אבל לאף אחת מהן לא מצא נתניהו לנכון להגיע. נכון, ראש-הממשלה עסוק. עסוק - במתווה הגז, באיום האיראני, במצב הביטחוני הרעוע, ובהרבה דברים שראש-ממשלה צריך לטפל בהם.

מאז 2007, אז החלה עליית המחירים הגדולה ומחירי הדירות זינקו בממוצע של כ-100% עד היום, פוזרו הרבה הבטחות ונשלפו הרבה תוכניות. שרי השיכון והבינוי, אריאל אטיאס ואורי אריאל, הצהירו הצהרות שונות במהלך השנים, ושרי האוצר, במיוחד יאיר לפיד, ניסו להוביל מהלכים בענף הנדל"ן. נניח לרגע בצד את הדיון אם מדובר במהלכים טובים או לא, מעניין שלכל אורך התקופה האמורה גורם אחד משמעותי נעדר מהתמונה - ראש הממשלה.

מלבד התייחסות כזו או אחרת, הבטחות להקמת ועדות, לקיחת קרדיט על קידום רפורמות שקוצצו עם הזמן או שעדיין לא הושלמו, לא מצאנו את ראש-הממשלה מתערב בצורה משמעותית במה שיכול להיחשב לאחד המשברים הגדולים (גם כלכלי וגם חברתי) שעוברים על מדינת ישראל.

והנה, שבוע אחרי שבוע, ראש-הממשלה מגיע לטקסים ולאירועים שהיו יכולים להיחשב עד כה לשוליים בעבור מי שקובע לו את הלו"ז היומי הקבוע. בהנחה שמגמה זו תימשך, ולא מן הנמנע שכך יהיה, ניתן להגיד כבר כעת, כי מצד אחד מדובר בבשורה טובה למחוסרי דירה ולזוגות הצעירים, ובבשורה קצת פחות טובה לשר האוצר כחלון.

בשורה טובה לעם ישראל כי כאשר ראש-ממשלה מתערב בתחום, ייתכן שנוכל לראות סוף-סוף התקדמות בפתרונות הדיור. אי אפשר להתווכח עם היכולות של ראש-ממשלה להניע תהליכים ולקבוע סדרי עדיפויות. ואם סדר יומו מורכב כעת מקצת יותר נדל"ן, זה סימן טוב. אנשים שמכירים את נתניהו שנים ארוכות אומרים, שאחד הדברים שהוא מצטיין בהם הוא לזהות את המקום שבו דברים מתחילים להצליח, שבו דברים מתחילים לזוז. לזהות את ההצלחה, הם אומרים, ולמהר ולהכין לעצמו את הקרקע גם לגזירת הסרט ולקטיפת הקרדיט. וכאן אנחנו מגיעים לבשורה שהיא אולי פחות טובה לשר האוצר.

כחלון נכנס למשרד האוצר בסערה. הוא פתח את התיק, אסף סמכויות הקשורות לכל ענף הנדל"ן, נישל אפילו את שר השיכון והבינוי ממרבית הסמכויות, הושיב לידו במשרד את מינהל התכנון, ויצא לדרך עם תוכניות מרחיקות לכת. במקביל, הוא היה חכם מספיק להמשיך גם תוכניות אחרות שהתחילו בממשלה הקודמת, כמו הסכמי-הגג.

עכשיו, אחרי שלושה מכרזים שנסגרו במסלול "מחיר למשתכן", והניבו תוצאות מרשימות לגבי מחירי הדירות המוזלות, ואחרי שהסכמי-הגג ממשיכים להיחתם, כחלון יכול להתחיל להכין את רשימת ההישגים שעשויה לשמש אותו בהמשך דרכו הפוליטית, מי יודע אולי אפילו לכיסא ראש-הממשלה.

אבל רגע לפני שכחלון מצליח לגזור את הסרטים, מגיע ראש-הממשלה ופורס את חסותו על מה שניתן להגדיר עד לפני כמה שבועות - ההצלחות של שר האוצר. זה התחיל בהסכם-הגג בבאר-שבע. עיר שעתידה לגדול מאוד, ולהפוך למטרופולין הדרומית של ישראל, עם עיר בה"דים קרובה וקריית תקשוב שהולכת ונבנית. מדובר באירוע מכונן וחשוב, שגם משמעותו האסטרטגית מצדיקה נוכחות של ראש-ממשלה.

והנה, זמן קצר לאחר מכן, הגיע ראש-הממשלה גם לחתימת הסכם-הגג בעיר אשקלון. אמנם מדובר בהסכם-גג משמעותי ביותר בהיקף יחידות-הדיור שעתידות להיבנות בעיר הדרומית, אבל, ובלי לזלזל בחשיבותו או בחשיבות העיר אשקלון ותושביה - האם מדובר באירוע משמעותי שהיינו מצפים לראות בו את ראש-הממשלה? הרי באותה מידה היינו יכולים לצפות לראות אותו בששת הסכמי-הגג הקודמים.

ואם לא די בכך, ראש-הממשלה פוזל כנראה גם לקרדיט של שר האוצר על תוכנית "מחיר למשתכן", אחרת קשה להסביר כיצד לשכתו מצאה פתאום זמן לסיור ארוך בחלקה הצפוני של ישראל, סיור שמתחיל במתחמים שבהם זכו יזמים במסגרת "מחיר למשתכן" (שעדיין רחוקים מאוד מתחילת בנייה ובינתיים יש שם רק מגרשים ריקים), ומסתיים בביקור בחריש.

בשורה התחתונה, ייתכן שלראשונה מאז החלו מחירי הדיור לעלות, ניתן להתחיל לראות מגמה אופטימית באופק. נכון, הרבה מאוד בעיות טרם נפתרו, ואכן מעורבותו של ראש-הממשלה בענף יותר מנחוצה ויותר ממבורכת, אבל יכולה גם להיות מופנית לדברים כמו קביעת כללים לדיור בר-השגה ולדיור בהישג יד, שהממשלה כבר שנים מחביאה מתחת לשולחן.

לגבי הקרדיטים הפוליטיים, זה כבר סיפור אחר. נותר רק לקוות שמה שנראה עד כה כשיתוף-פעולה מוצלח בין שר האוצר לראש-הממשלה ימשיך באותו כיוון, ולא יתדרדר לתהומות של מאבקי הפוליטיקה המלוכלכת, כמו שראינו בממשלה הקודמת.