מחדל החשמל והמכרז המושחת

הקשר בין מחלקת החקירות של רשות ני"ע, הפרקליטות, הפסקות החשמל ודוח המבקר

עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

חברת החשמל רכשה בשנת 2002 מקונצרן סימנס מערכת שליטה ובקרה ב-300 מיליון שקל, המכונה מערכת DMS. תפקיד המערכת הוא לייצב את מתח החשמל, לספק חשמל עוקף לשכונות מנותקות ולקצר את זמני הפסקת החשמל, במיוחד בתנאי מזג-אוויר קשים. מערכת ה-DMS, מסתבר, לא הוכיחה את עצמה בשעת המבחן בשבוע שעבר.

במקביל, באותו שבוע שעבר, קבוצה של בכירים בחברת החשמל, שהיו מעורבים ברכישת מערכת ה-DMS, קיבלו הודעות על כוונה להגיש נגדם כתבי אישום, על שקיבלו שוחד מקונצרן סימנס, כדי להעדיף את מערכת ה-DMS של סימנס. יחליט הקורא אם מדובר במקריות או בסוג של צדק פואטי.

עד כה היה ידוע שבכירים בחברת החשמל חשודים בקבלת שוחד בהקשר לרכישת טורבינות מקונצרן סימנס, והדירקטור לשעבר דן כהן כבר נשפט ונכנס לכלא. כעת מסתבר כי גם מערכת ה-DMS חשודה ככזו שנבחרה בזכות שוחד ששילמה סימנס.

ויש אדם אחד, מורן גנוסר שמו, שהיה מנתח מערכות בחברת החשמל, שהתריע בלי הרף על כשלים במערכת ה-DMS, על איכותה הירודה של המערכת ועל ההעדפה הפסולה של סימנס. גנוסר קיבל כתף קרה בחברת החשמל, ומשהוכרז כנודניק שמפריע את השקט התעשייתי - הוא פוטר מהחברה.

התעקשותו של מורן גנוסר היא שהביאה לחקירה רצינית של רשות ניירות ערך בעניין ה-DMS ולאותו צירוף מקרים מופלא - מחדל החשמל, דוח מבקר המדינה ומכתבי השימוע לקראת אישומים בשוחד.

מי שישבו ימים ולילות בחושך בלי חשמל רשאים לדעת, האם בגלל שוחד חברת החשמל רכשה מערכת נחותה שכשלה בשעת המבחן.

ומה עם מורן גנוסר? חברת החשמל מדגישה בכל תגובה לעיתונות את הקפדתה על טוהר כפיים. היא צריכה לשאת את מורן על אותן כפיים ולהחזיר אותו לעבודה - כולל מכתב של כבוד והערכה.