הלוואות חברתיות: מוטי הלווה לאיציק 20 א' ש'. מי פראייר?

אבל בעולם של ריבית אפסית וכלכלה שיתופית, חוקי המשחק משתנים ■ האם הלוואות חברתיות הן השקעה טובה? מה המס על ריבית בהלוואות חברתיות? ומהם הסיכונים והחסרונות?

דוחות כספיים/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דוחות כספיים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בעולם שהיכרנו עד לאחרונה, מי שהיה צריך כסף פנה לבנקים, לחברות כרטיסי אשראי, לפעמים אף לשוק האפור. מי שהיה לו כסף, הפנה אותו לפיקדונות, קרנות נאמנות, תעודות סל, מניות, נדל"ן ועוד.

אבל בעולם של ריבית אפסית וכלכלה שיתופית, חוקי המשחק משתנים. הלווים עשויים לקבל הלוואה בריבית סבירה, שעה שגם המלווים יכולים לצאת נשכרים, בטח שבסביבת ריבית אפס.

מהי הלוואה חברתית?

הלוואות חברתיות מתבצעות בין עמית לעמית (p2p), אבל בפועל אלה הלוואות בין אנשים זרים לחלוטין. השיטה פשוטה: אתם מתחברים לגוף פיננסי שמחליף את הבנק, וזה משדך לכם השקעות או הלוואות.

נניח שאיציק צריך הלוואה של 10,000 שקל, אך החליט לא לפנות לבנק או לחברת כרטיסי אשראי. אם הוא מעדיף את הגופים הפיננסיים שפועלים בתחום ההלוואות החברתיות, הוא נכנס לאתרי האינטרנט הרלוונטיים, קורא את השלבים לקבלת הלוואה ואת תקנון האתר, מתרשם מהאנשים שמאחורי האתר - ונרשם.

מפעילי האתר יבדקו את יכולת האשראי של איציק ואת יכולת ההחזר שלו (שכר, השכלה, קביעות בעבודה ועוד). הבדיקה הזו קובעת את הסיכון של הלווה ובהתאמה את הריבית על ההלוואה שהוא לוקח. ככל שהסיכון שלו גדול יותר - כך הריבית על ההלוואה תהיה גבוהה יותר.

והנה, אנשי האתר החליטו לאשר את בקשתו של איציק, כלומר: הוא נמצא מתאים לקבל מימון. אבל, ממי? מאיפה יבוא הכסף? ובכן, מאותם משקיעים שמזרימים כסף לאתר כדי לקבל תשואה.

בואו נקרא לאחד מאותם משקיעים מוטי. מוטי רוצה לפזר את השקעותיו ומחליט להשקיע 20,000 שקל במימון של אחרים, תמורת ריבית כמובן. מוטי הוא מלווה, וזה תהליך דומה לתהליכים בו היה נותן הלוואה למדינה או לחברות הנסחרות בבורסה.

איך משקיעים בהלוואות חברתיות?

אז מוטי, כאמור, השקיע 20,000 שקל דרך האתר. עכשיו הוא צריך לבחור את האנשים שהוא רוצה לממן. איך זה עובד? יש כמה אפשרויות:

1. מוטי מקבל אוטומטית סל של הלוואות, ה-20,000 שקל שלו מפוזרים על פני 10 הלוואות. שיטה זו מיושמת בחברת בלנדר.

2. מוטי בוחר את הלווים - לא בחירה שמית, אבל מוטי מקבל את כל הפרטים על הלווים, למעט שמותיהם. כך הוא יכול להעריך את הסיכון של ההשקעה, את יכולת ההחזר של כל אחד מהלווים ולפזר את כספו ביניהם לפי ראות עיניו. שיטה זו מיושמת ב-eLoan.

3. מוטי מקבל סל השקעות אוטומטי, אבל לפי רמת סיכון שהוא הכתיב מראש. שיטה זו מיושמת בחברת טריא, שחקנית נוספת בשוק ההלוואות החברתיות.

חברה רביעית בתחום, BTB, מאפשרת מימון רק לעסקים, לא לפרטיים. גם כאן מדובר על השקעה בסל הלוואות (בממוצע 30) שנבחר בהתאם לסיכון שמגדיר המלווה.

למדריך הלוואות חברתיות - מי השחקניות בתחום?

מהי הריבית?

מוטי, אם כך, מחלק את ההשקעה שלו בין כמה לווים, שכל אחד מהם משלם את הקרן והריבית באופן שוטף. כלומר, ההחזר החודשי הוא של קרן וריבית, כשההלוואות האלה לרוב הן לתקופה של עד 5 שנים. הריבית ללווים משתנה בין הגופים כתלות בסיכון הלווים ובתקופת ההלוואה, והיא נעה בין 3% עד 12% בשנה. רוב ההלוואות הן בריבית שנתית של 5% עד 9%. הריבית למשקיעים אגב, אחרי העמלה לזירות להלוואות חברתיות היא בערך 1% פחות מהריבית ללווים.

בשורה התחתונה, איציק מקבל כאן הלוואה בריבית לרוב זולה מהריבית בבנק, בעוד שמוטי נהנה מתשואה טובה. לכאורה, שניהם אמורים להיות מרוצים. אלא שהמציאות לא תמיד כזו ורודה: ייתכן שהלווים לא יחזירו את הכסף, זה קרה לחברות גדולות ומכובדות שנכנסו למצוקה פיננסית, וזה יכול לקרות גם לאיציק.

ייתכן גם מצב שבו הגוף הפיננסי שמקשר אתכם לעולם ההלוואות החברתיות, נכנס לקשיים. אם הגוף הזה יקרוס, הכסף שלכם בסכנה. נכון, יש נאמן, יש הלוואה מסומנת, ויש גם לווה שמסומן כמי שחייב לכם כסף. אבל איך הוא יחזיר? מתי הוא יחזיר? כמה הוא יחזיר? אם הפלטפורמה כבר לא קיימת, זו שאלה שאין עליה עדיין תשובה ברורה. פשוט כי השוק הזה צעיר, וזה עדיין לא קרה.

שוק ההלוואות החברתיות נמצא בתחילת דרכו גם בעולם. החברה הגדולה בתחום, Lending Club , נסחרת בבורסה האמריקאית בשווי של 3 מיליארד דולר ונותנת מימון ביותר מ-10 מיליארד דולר. החברה עברה בשנתיים האחרונות טלטלה גדולה, כאשר התברר שמנהליה דיווחו על הלוואות שלא היו ולא נבראו, רק כדי לנפח את הרווחים. מאז ההנהלה הוחלפה, ונראה שהחברה חזרה לעסקים כרגיל.

בארץ, לשם השוואה, קיימות 6 חברות שעל פי ההערכות מספקות מימון שנתי של עד 200 מיליון שקל. החברות העיקריות בתחום הן - בלנדר, TARYA , מיטב דש הלוואות (לשעבר eLoan ), creditplace, BizLend ו- BTB. תחילת הפעילות המקומית החלה כאמור ב-2014 ונמצאת בצמיחה נאה, אם כי היא עדיין מדגדגת את סך האשראי הצרכני. במקביל לצמיחה ולפוטנציאל בשוק, נכנסה מיטב דש להשקעה ב- eloan כשלבסוף רכשה מיטב את מלוא הבעלות בחברה. כמו כן, פסגות וקרן בלאמברג קפיטל נכנסו להשקעה משמעותית בבלנדר.

במהלך השנה הקרובה צפוי להיכנס חוק להסדרת הפעילות של הלוואת חברתיות, וזה צפוי לחזק את הביטחון של הציבור במכשיר הזה, תוך כדי הגדלת הרגולציה, הפיקוח והשקיפות על התחום. החוק החדש יחייב את הבנקים בישראל לעבוד עם הפלטפורמות ולאפשר להן לפתוח חשבון בנק לצורך ניהול פעילות ההלוואות. זה אולי נשמע טריוויאלי וברור, אבל הגופים הבנקאיים לא רוצים תחרות, ולפתוח חשבון בנק למתחרה - זה מבחינתם גול עצמי. בשביל זה יש מחוקק, ולא תהיה להם ברירה.

החוק גם מסדיר את הפיקוח על ההלוואות, ומקל במקרים מסוימים על אשראי והלוואות לעסקים. כעיקרון עסק שמקבל הלוואה למעל 35 אנשים צריך לפרסם תשקיף והוא כפוף לתקנות ניירות ערך. אבל על פי החוק - עסקים יוכלו לקבל הלוואות חברתיות - הלוואות עד סכום של מיליון שקלן לא יחויבו בפיקוח של הרשות לניירות ערך, אלא רק של רשות שוק ההון. המשמעות היא גמישות ויכולת לגייס חוב גם ללא תשקיף.

כמו כן, החוק נותן הגנת ינוקא לאתרי ההלוואות החברתיות, שתאסור על הבנקים ועל חברות האשראי הנמצאות בבעלותן להיכנס לתחום ה- P2P למשך שלוש שנים מיום תחולת החוק.

כמה מס משלמים?

על הריבית משלמים מס. כמה מס? זה תלוי בסוג ההלוואה - כאשר מדובר על הלוואה שקלית, המס יהיה 15% על כל הריבית; כאשר מדובר על הלוואה צמודה למדד, המס יהיה 25% על הרווח הריאלי.

המס משולם בעת ההחזרים. ברגע שמתקבל החזר מהלווה, מס הכנסה לוקח את חלקו. כלומר, אירוע המס הוא מיידי.

הסיכונים והחסרונות בהלוואות חברתיות

1. חדלות פירעון של הלווה.

2. סיכון המנפיק: מה קורה כשהגוף המתווך-האתר נקלע למצוקה פיננסית?

3. מחסור בנזילות: אם אתם משקיעים בהלוואות לכמה שנים, בינתיים אין לכם נזילות. בבלנדר הקימו השנה שוק של הלוואות מיד שנייה, אבל הכול עניין של מחיר. רוצים לצאת מהלוואה? תוכלו לממש אותה רק אם היא טובה, וכנראה רק אם תסכימו להנחה.

היתרון בהשקעה ב-p2p

למרות הסיכונים והחסרונות, יש בהשקעה בהלוואות חברתיות אלמנט של פיזור נוסף של הכסף - מניות, אגרות חוב וגם הלוואות חברתיות. צריך לזכור את הסיכונים, אבל יש כאן גם סיכוי לתשואה לא מבוטלת, במיוחד בעידן של ריבית אפסית.

למדריכי השקעות של הון, מדריכים פיננסיים.

למדריכים קשורים:

הלוואות חברתיות - מי עדיפה eLoan או בלנדר?

ריבית פריים - ככה הבנקים עושים עליכם קופה

מדריכי השקעות

* המדריך נכתב על ידי כותבי מערכת האתר הון, מדריכים פיננסיים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.