הבחירות בטורקיה: מפלגתו של ארדואן השיגה רוב בפרלמנט

(עדכון) אחרי ספירת כ-95% מהקולות, עולה כי מפלגת "הצדק והפיתוח" שייסד הנשיא תוכל להרכיב קואליציה לבדה, אך לא מספיק בשביל לשנות את המשטר ■ הכורדים עוברים בקושי את אחוז החסימה

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

 

מפלגת השלטון בטורקיה בדרך להבטיח רוב בפרלמנט - כך עולה מספירת כ-96% מקולות הבוחרים. מפלגת "הצדק והפיתוח" (AKP), שאותה הקים הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, זוכה בקצת פחות מ-50% מקולות הבוחרים כך שהיא תוכל להרכיב קואליציה לבדה. לצורך כך זקוקה המפלגה ל-276 מנדטים לפחות מתוך 550 המושבים בפרלמנט. ואולם, כדי לקרוא למשאל עם לשינוי החוקה זקוק ארדואן ליותר מ-330 מושבים, שאותם ככל הנראה לא ישיג. כדי לשנות את החוקה ללא משאל עם, נדרשים 367 מנדטים.

עוד עולה מהתוצאות כי מפלגת האופוזיציה החילונית (CHP) תגרוף 25.3% מהקולות וכי המפלגה הפרו-כורדית (HDP) תזכה ב-10.2% מהקולות - קצת יותר מאחוז החסימה הגבוה שעומד על 10%, אך 3% פחות מהישגה בבחירות בחודש יוני. המפלגה הלאומנית (MHP) מקבלת לפי התוצאות 12% מהקולות.

בעקבות פרסום התוצאות, פרצו עימותים בין כוחות הביטחון לבין מפגינים בעיר הכורדית דיארבקיר שבדרום-מזרח המדינה. המשטרה ירתה גז מדמיע לעבר המפגינים, שהשליכו אבנים וחסמו את הכביש שליד מרכז העיר הגדולה ביותר באזור. האבטחה במחוזות בדרום-מזרח הייתה גדולה לאורך היום, וכלי רכב משוריינים הוצבו מחוץ לקלפיות.

זאת הפעם השנייה בתוך חצי שנה שבה הולכת טורקיה לקלפיות. בבחירות הקודמות בחודש יוני איבדה מפלגתו של ארדואן את הרוב המוחלט שבו החזיקה בעשור האחרון, בין היתר בגלל ההפתעה שרשמה המפלגה הפרו-כורדית, שנכנסה לראשונה לפרלמנט וקיבלה 80 מושבים.

מתנגדיו של ארדואן ראו בהצבעה הזדמנות להגביל את כוחו, שאותו הוא מבקש להגדיל. התקופה שבין שתי מערכות הבחירות התאפיינה בהידרדרות במצב הביטחוני, אחרי שהפסקת האש בין אנקרה למחתרת הכורדית (PKK) קרסה ובשורת פיגועים קטלניים, המרכזי שבהם בבירה אנקרה, שגבה את חייהם של יותר ממאה בני אדם.