טיול לסופ"ש: השבוע נחנך מסלול חדש שכדאי לכם לנסות

שביל הבנים הדרוזים: 226 קילומטרים שעוברים דרך 18 כפרים דרוזיים מהכרמל לגליל, ומנציח את תרומתה של החברה הדרוזית בישראל

שילוט כאבן דרך/ צילום:אורלי גנוסר

שביל חדש ומיוחד ייחנך מחר, שביל הבנים הדרוזים, המכונה גם "שביל ישראל של העדה הדרוזית". השביל הוא גם מסלול הטיולים והספורט האתגרי הארוך ביותר בצפון. אורכו 226 קילומטרים, והוא עובר דרך 18 כפרים דרוזים, מהכרמל לגליל. "השביל מציין את התרומה של העדה הדרוזית לחברה בישראל, את התרבות והמסורת שלה ואת סיפור השתלבותה ברקמת החיים של החברה בישראל", מסביר תא"ל במיל' אמאל אסעד, שעומד בראש עמותת "בשביל הבנים".

נפגשנו בבוקר סתווי חמים בשולי הכפר ג'וליס כדי לטעום קטע מהשביל. כשאנחנו צועדים יחד אסעד מספר על הפרויקטים שבהם הוא מעורב ב-15 השנים האחרונות, שנועדו לחזק ולהעצים את המגזר הדרוזי. פרויקט "'בשביל הבנים" שיזם הוא אחד מהם, ויחד איתו נחנך בסוף השבוע הזה גם אירוע הספורט "מירוץ הבנים", שמתקיים זו השנה השלישית. לשאלתי אם השביל הוא פרויקט הדגל עבורו, הוא עונה: "זה פרויקט חיים".

אסעד, ששכל את אחיו הצעיר וופא לפני יותר מעשרים שנים בעזה, רצה להנציח את זכרו, אבל לא באמצעות אתר הנצחה או אנדרטה. האמונה הדרוזית בגלגול נשמות מייתרת מבחינתם מצבות ואנדרטאות גשמיות. הנצחת אחיו הפכה לפרויקט הנצחה של אחיו בני העדה, והוא תכנן שביל מוחשי, שמחיה את זכר הנופלים ואינו מסתפק ביום זיכרון אחד בשנה, אומר אסעד. המסלול נותן הזדמנות לקהל רחב ומגוון להביע הזדהות ותמיכה בבני המשפחות השכולות, וגם להכיר מקרוב את בני העדה ואת אורחות חייהם, באווירה של אחווה מקרבת לבבות ובמסגרת של בילוי ופעילות בחיק הטבע על רקע נופי הגליל הסובבים את הכפרים הדרוזים.

השביל מחולק ל-18 מקטעים באורך שמונה עד 16 קילומטרים, ומשתלב ברשת השבילים הקיימת, שבחלקם קיים סימון שבילים של החברה להגנת הטבע. אחרים הם דרכים חקלאיות ודרכי נוף. אסעד מדגיש שלא רצו לחצוב שבילים חדשים כדי לא לפגוע בטבע, והשתמשו במה שיש - ויש לא מעט, מתברר. כל מקטע חולף סמוך לכפר ויש לו מבואת כניסה אחידה, עם שלט אבן גדול שעליו חרוט הלוגו, ואפילו שירותים וחנייה.

אפשר לצעוד כל מקטע בנפרד במסלול מעגלי, ואפשר להגדיל לעשות ולפסוע בחמישה נתיבים הנעים בין אשכולות יישובים, שלכל אחד מבואת כניסה משולטת המציגה את כל השביל ואת הנקודה שבה נמצאים. בהמשך תהיה גם אפליקציה שתציע מידע נוסף כמו אתרי לינה, אוכל ועוד. רוכבי אופניים ייהנו משיתוף פעולה עם בעלי צימרים ומסעדנים שיציעו גם הקפצות מהמסלול ובחזרה.

לטיול הצטרף עדנאן קבישי, מורה דרך וחבר אישי שמסייע לאסעד בפרויקט. את קבישי הוא מכנה "מוכתר הגליל", בזכות הידע הרב וההיכרות המעמיקה שיש לו עם הסביבה - ואלה מרשימים בהחלט. קטע המסלול שעשינו הוא של נחל יצהר, נחל שאינו מוכר ואינו מטויל דיו. אצל הדרוזים יש לכל נחל כמה שמות, שלמעשה מייצגים את אופיו המשתנה בחלקיו השונים. הקטע הראשון שבו הלכנו הוא "ואדי חמארה", הנקרא כך בגלל האדמה האדומה. עונת המסיק שהחלה זימנה לנו מפגש עם שתי משפחות שהחלו למסוק את חלקותיהן. גולת הכותרת הייתה אום נביל, מהמוסקות המשובחות שיש, אשת מקצוע מנוסה בת 79, שעדיין מטפסת על סולם ונוקפת (חובטת) בענפים בדייקנות מדהימה.

הנחל וסביבתו הצטמצמו אט-אט ומצוקים התהוו סביבו בהדרגה ובהן מערה או שתיים. במפגש עם שביל נוסף, מסומן בכחול, המשכנו עם השביל במעלה הנחל והגענו אל נוף שונה. הנחל קיבל אופי של חורש טבעי, והמסלול היה מוצל ומקסים. בתוך דקות הליכה הגענו אל היעד. למרגלות המצוק שגבה מימיננו ניצבו שולחנות וספסלים למאמינים הפוקדים את המקום. על קיר האבן קובעה מערכת סולמות שהובילה למערה קטנה בה חי במאה ה-18 שיח' עלי פארס, מהצדיקים הגדולים של הדרוזים. כאן הוא התבודד במשך כמה שנים, והמקום הפך לקדוש ולאתר עלייה לרגל. בכוך הקטן, שחלקו טבעי וחלקו חצב הנזיר, יש נטיפים בתקרה וגומות חצובות בסלע לאיסוף המים.

הנחל, שבקטע הזה מכונה ואדי סמק, ממשיך ומתפתל הלאה, וכך גם שביל הבנים שבגדתו הדרומית, אבל אנחנו סיימנו כאן את הטעימה, וקפצנו לתצפית מנקודה אחרת בהמשך אל נחל בית העמק ומצוקי גיתה היפים שבשולי כפר ירכא. בשביל הבנים יש עוד הרבה אתרים יפים, והתוכנית היא גם להקים מערכת מצפורים בנקודות נוף.

"החלום הוא שהפרויקט יחבר בין אנשים ותרבויות", אומר אסעד, "בין אדם לאדמה, בין חיים למתים, בין הווה לעבר לעתיד. שיהיה הכי מטויל בארץ, ושכל העם יבוא לטייל בו, ייכנס לכפרים הדרוזיים, ויכיר את העדה הקטנה שחיה בצל המדינה ושהקריבה למענה לא מעט".

העדה הדרוזית, שאיבדה 405 מבניה, מוקירה את היוזמה. אסעד מתקבל בכל מקום בכבוד עצום. "אני רוצה שהשביל יביא את עם ישראל אל הדרוזים, ושהם יגיעו לעם ישראל, שייפגשו בשביל וישמעו את סיפורי הברית ואת הקשר למדינה ולאדמה. אנחנו לא צריכים אנדרטאות דוממות עם שמות של חללים, אלא שדרך הרגליים ילמדו ארץ ואדמה ויתחברו לכפרים, לתרבויות, לעמים ולאנשים".

במסגרת חנוכת השביל יתקיים מחר, יום שישי 30.10, אירוע ספורט לקהל הרחב במוחרקה, בהר הכרמל. האירוע יכלול מסלול צעידה של שלושה קילומטרים, מסלול רכיבה של עשרה או של 25 קילומטרים, ומירוץ של שניים או של חמישה קילומטרים. באירוע צפויים להשתתף לצד משפחות וחיילים גם הרמטכ"ל, שרים ומכובדים אחרים. האירוע יתקיים בין 6:00 (התכנסות וחלוקת ערכות למשתתפים) ל-11:30 בבוקר. לפרטים: www.bshvilhabanim.org

בעקבות רציחות פוליטיות

עם יום השנה ה-20 לרצח רבין, מוציא המרכז להכרת תל אביב יפו סיור בעקבות הרציחות הפוליטיות בעיר. מתחילים עם רצח ארלוזרוב ב-1933, ממשיכים עם רצח קסטנר ב-1957 ומסיימים בכיכר רבין, במקום הירצחו של רבין ליד האנדרטה לזכרו. הסיור יעבור ויסקור גם אתרים רבים נוספים, שאינם קשורים לרציחות. שישי, 6.11, 10:00, בהרשמה מראש בלבד, טל' 5100337-03