גל טרור או גל ירוק?

הבורסה הישראלית: בין גלי הטרור למשבר במזרח הרחוק

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

האירועים הכלכליים שהתרחשו לפני פחות מחודשיים, ב-24 באוגוסט 2015, ערערו את ביטחונם מאות-מיליוני אנשים בעולם. באותו יום נפתח שבוע המסחר העולמי עם התרסקות הבורסה של שנחאי, שצנחה ביותר מ-8%. וכך קיבלנו תזכורת חשובה וכואבת עד כמה שביר ופגיע המערך הכלכלי הגלובלי. מדדי המזרח העיקריים צנחו ב-4.5%, השערים בבורסות המערב ירדו בחדות (ניו-יורק - 6%, לונדון - 5%) וגם אצלנו בישראל, צנחה הבורסה ביותר מ-3%.

היום, על רקע גל הטרור הפוקד אותנו, ניכר כי האירועים הכלכליים של סוף אוגוסט 2015, נשכחו, משל היה מדובר בהיסטוריה רחוקה ולא רלבנטית. אך הנתונים הכלכליים האלה הם פקטור המשפיע על כספי החסכונות של מרבית הישראלים, ובאופן אירוני - אולי אפילו הרבה יותר מגל הטרור.

על-פי ניסיון העשורים האחרונים, מצב ביטחוני רעוע במדינה גורם למסחר בתל-אביב להתנהל כמעט מיד בירידות שערים בטווח הקצר-מיידי, אך גם להתאזן חזרה באופן מהיר למדי. גל הטרור הנוכחי אינו יוצא דופן בעניין זה. דוגמאות לכך היו התנהגות המדדים לפני שבוע. ביום שלישי, שעבר, 13.10.15, יום לאחר שציינו ארבעה פיגועים בבירת המדינה ירושלים; וכן תגובת המדדים לפיגוע בתחנה המרכזית בבאר-שבע לאורך היומיים האחרונים.

רבים תוהים היום אם ועד כמה תלויה הבורסה באחד העם בגלי טרור כאלה ואחרים, ולאן מועדות פניה בצל הגל הנוכחי. האמת היא, שהבורסה תלויה הרבה יותר בשוק העולמי ופחות בגלי טרור המשפיעים לטווח קצר מאוד.

איך ניתן להסביר את הניתוק היחסי שבין תל-אביב-25 לירושלים, ומדוע הבורסה הסינית משפיעה על חסכונות הישראלים יותר מאירועים ביטחוניים מקומיים? בשנים האחרונות צמחה כלכלת סין בקצב מואץ של 10% ויותר בשנה, צמיחה שהביאה לגידול עצום בביקוש הסיני לסחורות ממדינות המייצאות משאבי טבע ומקורות אנרגיה, דוגמת מדינות המפרץ, קנדה ואוסטרליה. במקביל, מדינות המערב העתיקו מפעלים שלהן לסין כדי לחסוך בעלויות ייצור, שכירות וכוח-אדם. בהתפתחות מקבילה, רכשו הסינים איגרות-חוב של הממשל האמריקאי במיליארדי דולרים, צעד אשר מיתן משמעותית את שיעורי הריבית, ועודד משקיעים אחרים, קטנים וגדולים, לחפש השקעות בעלות פוטנציאל תשואה גבוה בשווקים המתעוררים. וסין שימשה כיעד מועדף.

הוסיפו לזה את העובדה שסין הגדילה משמעותית את האשראי שלה, בכל המגזרים, ובעיקר בנדל"ן, ושהבנקים בסין דיווח על שווי נכסים בסך 29 טריליון דולר במדינה, והרי לנו בועה המחכה להתפוצץ.

5 טריליון הדולרים שנמחקו מהבורסות של סין תוך פחות משבוע באוגוסט, לצד החשש דאז כי אירועים אלה מהווים את תחילתה של קריסת הכלכלה הסינית, הביאו את הממשל בבייג'ינג לבצע צעדים שהוא אמנם יכול לבצע בסיבוב הנוכחי, אבל לא בטוח שיוכל לבצע אותם בקלות ובמהירות כאלה גם בעתיד. סין רכשה מניות ואיגרות-חוב של החברות הגדולות (בעל כורחה וללא דיווח רשמי), אישרה השקעה של קרנות הפנסיה בבורסה המקומית, הורידה את שיעור הריבית על ההלוואות במשק הסיני, הורידה את הריבית על ההפקדות, ואת שיעור רזרבות המזומן אשר הבנקים יידרשו להחזיק ב-0.5%. כל אלה מיתנו את הירידה. וכך, בטווח הקצר, השווקים מצליחים למצוא את האיזון הדרוש להם כדי "למשוך" עוד קצת.

השאלה היא - אם בטווח הארוך נוכל להיות בטוחים כי הצעדים שעשתה ממשלת סין אכן ימנעו התנפחות מחודשת של הבועה ואת זעזועי-המשנה הצפויים בעקבותיה בשוקי העולם? הרי בסך-הכול עברו פחות מחודשיים מאז אותו יום שחור. האם זה פשוט כל-כך לתקן משבר פיננסי בסדר גודל כזה?

הירידות שנרשמו בעולם בעקבות צניחת הבורסה הסינית דאז, מרמזות עד כמה מצבן של הבורסות בעולם הוא בלתי יציב. גם הקשר של המערכת הבורסאית לערך הריאלי של החברות היצרניות הולך והופך לתלוש יותר עם הזמן, השווי הבורסאי בשווקים השונים תופח ללא פרופורציה, כתוצאה של הריבית האפסית בעולם, שכנראה לא הולכת לעלות משמעותית בשנים הקרובות.

ובישראל - בעוד רבים שואלים "לאן מועדות פניה של הבורסה בצל גל הטרור הנוכחי?", אין זו השאלה שיש לשאול. מניסיון העבר ניתן להניח כי השערים בתל-אביב ירדו אבל גם יתוקנו במהירות לכשיעבור זעם. בהיעדר חלופות, ועם צפי להמשך שיעורי ריבית נמוכים, הבורסה הישראלית צפויה בשנתיים הקרובות להמשיך ולהישאר רלבנטית כאפיק השקעות מועדף, בעל פוטנציאל תשואה סביר, על אף מקדם הסיכון הגבוה והטרור המשתולל ברחובותינו.

עם זאת, השאלה הגדולה אשר תשפיע על כספי המשקיעים והחוסכים בישראל עדיין נותרה בעינה, והיא - "מתי יתרחש המשבר הגדול הבא בכלכלת העולם". כלומר, יהיו השלכות ברורות לרעה של משבר עולמי על הבורסה בישראל.

בינתיים, עד בוא המשבר, המדדים ימשיכו לעלות, לא משום שכלכלת ישראל כה יציבה, לא בשל הצמיחה ביצוא ובפריון, וגם לא בעקבות תיקון כשלים משקיים. המדדים עולים על אף מיתון הולך ומחריף. מדדי הבורסה ימשיכו ויצמחו כל עוד הבועה נשמרת, עד המשבר הגדול הבא. הטריגר שיכול להביא לירידות בשוק ההון - בתקווה שלא נופתע מאירועים שטרם ראינו בשני העשורים האחרונים - לא יהיה כנראה המצב הביטחוני.

הכותב, רו"ח ומשפטן, הוא יו"ר פירמת בייקר-טילי ישראל