סלט טורקי: מחירי העגבניות לא יורדים למרות היבוא מטורקיה

מחיר העגבניות עלה בשבוע החולף עד 7% נוספים, למחיר סיטונאי של 11.8-12.3 שקל לק"ג ■ בכיר בשוק: ירידת המחיר לא תחול לפני סוף נובמבר, אז תיכנס לשוק תוצרת של גידולים חדשים

עגבניות / צילום: תמר מצפי
עגבניות / צילום: תמר מצפי

יבוא העגבניות מטורקיה בשבוע האחרון לא מצליח לרסן בינתיים את מחירי העגבניות - מחירן עלה בשבוע החולף עד 7% נוספים, והן נמכרו הבוקר (א') בשוק הסיטונאי במחיר של 11.8-12.3 שקל לק"ג.

בכיר בשוק אומר ל"גלובס" כי כמות העגבניות שנכנסה ארצה מטורקיה מסתכמת בכ-200 טון בלבד, ולכן אין בכוחה להשפיע על המחירים. להערכתו, ירידת המחיר לא תחול לפני סוף נובמבר, אז תיכנס לשוק תוצרת של גידולים חדשים.

גם מחיר הפלפלים ממשיך להאמיר. הבוקר נמכר פלפל אדום בשוק הסיטונאי ב-11.5-12 שקל לק"ג - עליית מחיר של 15% מהשבוע שעבר. גם בפלפלים ירידת המחיר לא נראית באופק, והצפי הוא אף למחסור קשה יותר בחורף הקרוב.

לעומת זאת, מחיר המלפפון ירד בשבוע האחרון ב-32%, ל-2.7 שקלים לק"ג היום.

"לא באמת מקבלים את המחיר"

המחסור בעגבניות נובע ממספר סיבות: צמצום שטחי הגידול, גל החום הקשה וכן וירוס שתקף את החממות.

מצב הגידולים של ר' (שמו המלא שמור במערכת), חקלאי המגדל עגבניות במושב בדרום, משקף היטב את המצב. "אני מגדל עגבניות על שטח של 60 דונם בדרך-כלל. היום אני קוטף מפחות מ-30 דונם. יש וירוס רציני שפוגע בצמחים מאז השנה שעברה, וגל החום בקיץ הנוכחי עוזר לו, והוא תפס תאוצה - כך שבמקום להוציא תוצרת של 10 טון עגבניות לדונם, אני קוטף 5 טון עגבניות בקושי".

- המחיר הנוכחי מפצה על היבול הנמוך?

"מצד אחד לוקחים, מצד שני נותנים. אנחנו לא באמת מקבלים את המחיר שמפורסם. כשהעגבנייה לא יפה, כפי שהיא צריכה להיות, הרשתות והספקים מתמקחים יותר ומורידים את המחיר ב-50%".

- והעגבנייה אכן פחות יפה היום?

"היא אחת המכוערות".

ר' מסרב שנפרסם את שמו, מחשש לנקמה. "פעם חבר שלי התבטא בתקשורת על העמלה שהרשתות לוקחות ממנו, ובתגובה הן הפסיקו לקנות ממנו למשך חודש וחצי".

- אז מתי יירד מחיר העגבנייה?

"אולי בינואר".