לא פטנט ישראלי: כך השתלט הטוטו הטורקי על הספורט במדינה

זכיין ההימורים Spor Toto יעניק חסות ראשית לליגת הכדורסל הטורקית בעונת 2015/16 ■ גם ליגת הכדורגל הטורקית מכרה את הזכויות השמיות שלה לטוטו הטורקי עבור כ-25 מיליון דולר בעונה

ההשתלטות של הטוטו בישראל על ליגות הספורט המרכזיות באמצעות רכישת הזכויות המסחריות, היא לא פטנט מקומי. מתברר כי בטורקיה פועל לאחרונה מודל כמעט דומה בו הופך זכיין הימורי הספורט של המדינה Spor Toto לספונסר הראשי של הליגות הבכירות במדינה.

בשבוע שעבר חתם הטוטו הטורקי על הסכם חסות עם ליגת הכדורסל הבכירה, במסגרתו תיקרא הליגה הטורקית בכדורסל בעונת 2015/16 על שמו של זכיין ההימורים (Spor Toto Basketbol Ligi). הטוטו הטורקי משמש במקביל גם כספונסר הראשי של איגוד הכדורסל הטורקי, ובעונה שעברה לקחת חסות שמית על משחקי הפלייאוף של הליגה. יש לציין כי הליגה הטורקית בכדורסל נהנית העונה מחיזוק משמעותי במעמדה, בעקבות העובדה שארבע קבוצות טורקיות (פנרבחצ'ה-אולקר, אנדולו אפס, דרושפקה, קרשיאקה) משתתפות ביורוליג.

במקביל, בדומה לישראל, משמש הטוטו הטורקי מזה חמש עונות גם כספונסר הראשי של ליגת הכדורגל הטורקית הבכירה (נקראת SporToto SuperLig), עבורה הוא משלם לפי דיווחים כ-25 מיליון דולר לעונה - אגב, סכום מעט גבוה יותר מזה ששילם הווינר הישראלי בשנים האחרונות עבור ליגת העל.

בחודש שעבר הצליח הטוטו הטורקי להשיג דריסת רגל בתוך האצטדיון של בשיקטאש, ה"וודאפון ארינה" - מאחר והזכויות המסחריות של האצטדיון מחוזקות בידי חברת התקשורת ענקית הסלולר האירופית, רכש הטוטו הטורקי את הזכויות המסחריות על אחד מהיציעים (מהלך שתופס תאוצה בטורקיה לאחרונה עם חברות שרוכשות אזורים בתוך האצטדיונים) עבור 50 מיליון לירות טורקיות ל-10 שנים (כ-15 מיליון אירו).