נדחתה בשבוע הסגירה במחיר למשתכן בקריית מוצקין

מדובר במכרז הגדול ביותר שאמור להיסגר במסגרת התוכנית החדשה, מכרז לבניית 1,028 יחידות דיור כולן למחוסרי דירה ולזכאי משרד השיכון והבינוי

מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר
מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר

מכרז מחיר למשתכן בקריית מוצקין, בין הראשונים שהיה אמור להיסגר, נדחה בשבוע ימים - כך הודיעו היום (ב') ברמ"י ליזמים והקבלנים. מדובר במכרז הגדול ביותר שאמור להיסגר במסגרת התוכנית החדשה, מכרז לבניית 1,028 יחידות דיור כולן למחוסרי דירה ולזכאי משרד השיכון והבינוי.

"רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון מודיעים בזאת כי המועד האחרון להגשת ההצעות נדחה לתאריך 26.10.2015 בשעה 12:00 בצהריים", כך פורסם גם באתר רמ"י. נזכיר שהמועד המקורי בו היה אמור המכרז להיסגר להצעות היה ה-19 לנובמבר.

במשרד האוצר וברמ"י מסבירים את הדחייה במהלך טכני שמטרתו להספיק ולענות לכל השאלות שהעלו הקבלנים והיזמים בכנס המציעים שנערך לפני מספר שבועות. עוד מסבירים באוצר וברמ"י כי משתתפי כנס המציעים הגישו עשרות שאלות, וכי מטרת הדחייה היא לתת למגישי ההצעות שהות מספקת לעיין בתשובות ולשנות ההצעות במקרה הצורך.

אולם, קבלנים ויזמים שקיבלו היום את הודעת הזכייה מביעים חשש מהמשך התקדמות המכרזים. כך, חוששים היזמים והקבלנים מפני המשך דחייה של מכרזים נוספים בהמשך.

בתגובה לחששות אלה מרגיעים באוצר ואומרים כי מדובר בדחייה טכנית בלבד, ובמקביל מספרים כי הביקוש למכרזים גדול ועד כה נרכשו עשרות חוברות מכרז למתחמים השונים בקריית מוצקין.

במקביל, חשוב לציין כי מכרזים נוספים שפורסמו במסגרת מחיר למשתכן בערים לוד ועפולה, ומועד סגירתם נקבע ל-19 באוקטובר, לא נדחו והתאריך האחרון להגשת הצעות נותר זהה. עם זאת, באתר רמ"י מופיע גם מכרז בעיר נתיבות שאמור להיסגר באותו התאריך, אך טרם פורסמה לגביו חוברת מכרז כך שספק רב אם ייסגר במועד שנקבע.

11 אלף שקל למ"ר מחיר מקסימום במוצקין

נזכיר שהמכרז האמור בקריית מוצקין היה המכרז הראשון שפורסם בשיטה החדשה. מחיר המקסימום שנקבע במכרז, הנוגע להצעות הקבלנים שיוגשו, עומד על בין 9,218 שקל למ"ר ל-9,780 לא כולל מע"מ, כלומר כ-11 אלף שקל כולל מע"מ.

במסגרת המכרז מוצעים 20 מגרשים שונים המאפשרים בניית החל מ-22 יחידות דיור במגרשים הקטנים ועד 94 יחידות דיור במגרשים הגדולים יותר. דמי הפיתוח במכרז עומדים על בין כ-2.4 מיליון שקל למגרשים הקטנים ועד כ-7.6 מיליון שקל למגרשים הגדולים יותר. כל הדירות, כולל דירות הפנטהוז או דירות הגן באם ייבנו נכללות גם הן במסגרת הדירות המוזלות לזכאים ואין אף דירה שיוכל הקבלן או היזם הזוכה למכור בשוק החופשי.

בכל הנוגע למי שיהיה זכאי להשתתף בהגרלה לרכישת הדירות המוזלות, קובע המכרז כי רק מי שלא הייתה בבעלותו דירה בשש השנים האחרונות יוכל להגיש בקשה לזכאות. עוד נקבע כי מי שקיבל דיור ציבורי מהמדינה לא יהיה זכאי להטבה אולם מי שקיבל סיוע בשכר דירה כן יהי זכאי לרכוש דירה מוזלת.

עוד בנוגע לזכאות - יחיד (רווק/ה, גרוש/ה, אלמן/ה) מעל גיל 35 יהיה זכאי ונכה שהוכר כנכה גפיים תחתונות לצמיתות בדרגה של 75% או יותר והוא אזרח ישראל מגיל 21 ומעלה.

לגבי תא משפחתי שזכאי להטבה קובע המכרז כי מדובר בזוגות נשואים או ידועים בציבור עם ילידם או בלי ילדים ללא הגבלת גיל. עוד נקבע כי גם זוגות שטרם נישאו ונרשמו כבר לנישואין ועתידים להתחתן תוך כשלושה חודשים יהיו זכאים להטבה וכך גם הורה עצמאי (חד הורי) עם ילד אחד לפחות שטרם עבר את גיל 21. במקרה של הואה עצמאי, ההטבה תינתן גם למי שהייתה בבעלותו 50% מדירה שנמכרה בעקבות גירושים ולא היו לו זכויות נוספות בנכס בחמש שנים הקודמות להגשת הבקשה.

עוד מובהר בחוברת המכרז כי הזוכה במכרז יחוייב למכור הדירות לזכאי מחיר למשתכן שייבחרו בהליך של הגרלה, וזאת בהתאם לכללים שתקבע הוועדה לתכנון ופיתוח, כלומר, מטה הדיור במשרד האוצר בראשו עומד אביגדור יצחקי. דירה במסגרת מכרזים אלה לא תימכר טרם קיבל היזם או הקבלן היתר בנייה או שהועדה המקומית ביישוב בה התפרסם המכרז אישרה את הבקשה להיתר.

במסגרת המכרז מחוייבים הקבלנים או היזמים שיזכו למכור דירות שיעמדו במפרט מחייב שיפרסם משרד הבינוי ועל מוכר הדירה ייאסר לדרוש תוספת כספית על שינויים במפרט החל ממועד חתימת הסכם המכר ועד האיכלוס. עם זאת, הרוכשים יוכלו לוותר על פריטים מסוימים במפרט ולקבל עליהם זיכוי כספי. מדובר על הפריטים הבאים: ארון מטבח, ארון אמבטיה, סוללות למים (כיור, אמבטיה ומקלחת) נקודות תאורה שקעים ונקודות תקשורת. מעבר לפריטים הללו לא יינתן זיכוי על פריטים נוספים במפרט.