תרגיל עוקץ: איך מתגוננים מפני היתושים - וכמה זה עולה?

שוק תכשירי ההגנה מיתושים מגלגל כ-20 מיליון שקל בשנה, אבל ליתושים (למעשה, ליתושות) זה כנראה לא מפריע לעקוץ את הישראלים - ובפרט את תושבי הרצליה, כפר-סבא, בית-שמש, הערבה וחוף הכרמל

יתוש הנמר האסייתי / צילום: thinkstock
יתוש הנמר האסייתי / צילום: thinkstock

הקיץ מתקרב אל סיומו, אך נראה שהיתושים לא ממש שמעו על זה, והמטרד בעיצומו. זמזום יתושים טורדני, ובמיוחד בלילה, יכול לשגע כל אדם, שלא לדבר על העקיצות (של נקבת היתוש, הזכר לא עוקץ), ורבבות בני אדם באזורים שלמים ברחבי הארץ נידונו לבילוי עוקץ במיוחד במרפסת, בגינות הביתיות ובגני השעשועים.

על-פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, האזורים בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר להתפתחות בתי גידול של יתושים בשל תחזוקה ירודה של מקווי מים הם: במרכז הארץ - אור-יהודה, הרצליה, אזור נחל קנה המשפיע על יישובים כמו פתח-תקווה, כפר-סבא והוד-השרון וכן נחל שורק המשפיע על יישובים כמו בית-שמש; בדרום הארץ - אזור יטבתה והערבה הדרומית; ובצפון הארץ - חוף הכרמל בשל ריבוי ברכות דגים; עכו; עמק יזרעאל וכרמיאל.

"היתוש המצוי זקוק לדם אנושי בתהליך הרבייה שלו, כך שאנחנו מאכילים ומסייעים לאויבים שלנו בעקיפין בכל פעם שאנחנו נעקצים", אומר ד"ר זיו בר, מנהל הרפואה המשלימה בקופת חולים מאוחדת. עוד לדבריו, העקיצות לרוב אינן מסוכנות למבוגרים וגורמות רק תגובה מקומית. לעומת זאת, בילדים בעלי רגישות אלרגית כללית, העקיצות עלולות להתנפח ולהצריך טיפול אנטיביוטי. מצד שני, אומר ד"ר בר, זן חדש יחסית של יתושים, המכונה יתוש הנמר האסייתי, מעביר את מחלת קדחת הנילוס המערבי. היתושים הללו נפוצים במרכז ובצפון הארץ.

"קדחת הנילוס המערבי היא מחלה קשה שתוקפת בעיקר מבוגרים ולעיתים גם צעירים, ועלולה לגרום מוות", אומר ד"ר גיא שלום, רופא במחלקת עור בבית-החולים סורוקה. פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, מחדד כי היתושים מעבירים את נגיף קדחת הנילוס המערבי לבני אדם בעיקר מעופות נגועים.

"מדובר במחלה ויראלית שבאה לידי ביטוי בבני אדם בצורה של מעין שפעת חולפת, ובמקרים הקשים גורמת דלקת מוח שעלולה להסתיים בתמותה בעיקר בקרב מבוגרים או בקרב אנשים הסובלים מבעיות במערכת החיסונית". לדבריו, התחלואה נעה בין 30ל-100 מקרים בשנה, וכ-10% מהם מסתיימים במוות. ד"ר שלום מוסיף כי "הרבה מאוד מהעומס בחדרי המיון ובמחלקות העור - נובע מגל של יתושים, בעיקר בחודשי הקיץ".

לדברי אלון זקס, סמנכ"ל בכיר למשאבי טבע במשרד להגנת הסביבה, בבדיקות שגרתיות שביצע באחרונה האגף לבקרת חומרי הדברה ומזיקים במשרד, נמצאו 3 מוקדים של יתושים נשאי קדחת הנילוס: במטעי התמרים של קיבוץ יטבתה, בנחל קנה ליד היישוב אלישמע ובנחל שורק ליד היישובים ישעי וטל שחר. "יידענו על כך את משרד הבריאות ואת הרשויות המקומיות המחוייבות בהדברה ובפיקוח. במקביל פרסמנו הודעה לציבור על הימצאות היתושים הנשאים".

ד"ר אורי שלום, ראש האגף לבקרת חומרי הדברה ומזיקים במשרד, מוסיף כי יש חשש להימצאותם של יתושים נגועים באזורים נוספים בארץ וקורא לציבור לפעול להפחתת כמות היתושים על-ידי ייבוש מקורות מים בשטחם, בחצרות, בגגות ובמקלטים ולהודיע לרשות המקומית על כל מפגע יתושים בשטח הציבורי.

"מאחר שלא קיים חיסון לבני אדם מפני המחלה, מניעת מפגעי יתושים היא הדרך העיקרית לשבור את מעגל העברת המחלה לאדם".

סוף ליתושים-כמה זה עולה
 סוף ליתושים-כמה זה עולה

מניעה מראש

השוק מוצף בתכשירים ובפטנטים (לבית ולגוף) להתגוננות מפני יתושים. על-פי נתוני סטורנקסט לשנת 2014, שוק דחייה וקטילת יתושים גלגל ברשתות השיווק בלבד כ-20 מיליון שקל בשנה. המכירות של המוצרים הללו עונתיות, בעיקר ברבעונים השני והשלישי ורובן מתרכזות סביב דוחי יתושים אישיים ודוחי יתושים חשמליים. השחקנית המרכזית בשוק היא סנו, המייצרת ומשווקת מגוון תכשירים לדחיית ולמניעת עקיצות יתושים. "המודעות להתמגנות נמצאת במגמת גידול תמידית", אומרת דלית ברנד-לוין, סמנכ"לית פיתוח בסנו.

לדבריה, רק השנה השיקה סנו 3 מוצרים חדשים: 'סנו די' מגן אישי ממקור טבעי המופק מאקליפטוס לימוני בצורת קרם וברול; ומכשיר חשמלי עם מתג חכם שנכבה אחרי 8 שעות ומונע אידוי של החומר במקרה ששוכחים לכבות את המכשיר".

לדברי פרופ' גרוטו, המלצת משרד הבריאות היא להתמרח בתכשירים המכילים חומר פעיל כמו deet שהוכח כיעיל. "אין לנו מספיק מידע להמליץ לציבור על תכשירים טבעיים כאלה ואחרים, אם כי גם הם זה עניין של ניסוי וטעייה. אם זה עובד, אז למה לא".

לדברי עופר לוי, סמנכ"ל שיווק וסחר ברשת סופר-פארם, בשנים האחרונות הצרכנים מחפשים יותר ויותר מוצרים על בסיס טבעי המכילים למשל ציטרונלה. "בשנים האחרונות חל גידול דו-ספרתי במכירת תכשירים על בסיס טבעי ולא טבעי נגד יתושים".

כימי או טבעי, אם שואלים את ד"ר שלום מבית-החולים סורוקה, הדרך היעילה והטובה ביותר להתגונן מפני המעופפים הטורדניים היא קודם הרגלי חיים נכונים ורק אחר-כך תכשירים כאלה ואחרים. "מניעה מתחילה בהרגלי חיים נכונים, ובפועל זה אומר: התקנת רשתות בכל חלונות של הבית; הימנעות משהייה בחוץ בשעות בין הערביים שהן השעות שהיתושים אוהבים לחגוג; לבישת שרוולים ארוכים והתרחקות ממקורות מים עומדים בהם נקבת היתוש מטילה את ביציה. כמו כן, יש להקפיד על הגיינת גוף ומקלחות תדירות בקיץ כדי להימנע מהזעה, כי יתושים נמשכים לריח זיעה, ולהימנע גם מהתזת בשמים חזקים שכן גם הם מושכים אלינו יתושים. כל אלה הם מניעה טובה בהרבה מהתמרחות בתכשירים דוחי יתושים, אבל אם אין ברירה וחייבים לצאת החוצה למקומות עם יתושים, אז צריך להתמרח".

זקס מהמשרד להגנת הסביבה מוסיף כי יש לייבש כל מקווה מים, אפילו את המים בתחתית של העציץ בגינה או במרפסת. "הסברה בנושא הזה מפחיתה את המטרד, ורק במקרים בהם גם זה לא עוזר - הרשות המקומית נדרשת למגר את התופעה באמצעות הדברה".

ד"ר זיו ממאוחדת מוסיף כי לצד כל אלה, אפשר לשתול צמחים ארומטיים דוגמת ציטרונלה, אקליפטוס ורוזמרין, הידועים ביכולתם לדחות יתושים וזבובים.

"אם נעקצתם", אומר זיו, "רצוי לשטוף את אזור העקיצה במים קרירים וסבון. חימום של המקום מרחיב את כלי הדם ומחמיר את הגירוי המקומי. על העקיצה אפשר למרוח שמן זרעי פשתן, הנמצא היום בבתים רבים, ג'ל אלוורה, קרם טראומיל או שמן אובליפיחה ומבין תרופות המדף, ג'ל הפניסטיל. חשוב למנוע מהילד לגרד, גם על-ידי חבישה".

זהירות, מלריה

מלריה, שמוגרה בארצנו בתחילת שנות השישים, קיימת כיום במעל 100 מדינות ברחבי הגלובוס, בעיקר באזורים טרופיים וסובטרופיים. בשנת 2013 דווחו 198 מיליון מקרי הידבקות במלריה בעולם, מתוכם כחצי מיליון מתו מהמחלה. המחלה מועברת בעקיצת נקבת יתוש האנופלס, ולדברי ד"ר רונית זיידנשטיין, מומחית למחלות זיהומיות במור מרפאות למטייל, מסכנת לא רק מקומיים אלא גם מטיילים באזורים המועדים לפורענות באפריקה, בדרום אמריקה ובמזרח הרחוק: "יש חשיבות רבה הן להתמגנות על-ידי דוחי יתושים והן לנטילת טיפול מונע בכדורים למלריה במרפאות לרפואת מטיילים", אומרת ד"ר זיידנשטיין. אחת התרופות הפופולריות המוצעות כיום בשוק לטיפול מונע היא מלרון הנחשבת ליעילה אך לא ב-100%. מדובר בתרופה לא זולה כלל וכלל, על-פי נתוני רשת מור מרפאות מטיילים, דרך הקופות עולה התרופה 70-120 שקל ל-12 כדורים ובשוק הפרטי מחירה כ-140 שקל ל-12 כדורים. לדברי ד"ר זיידנשטיין, ההמלצה היא ליטול תרופה יום אחד לפני הכניסה לאזור הנגוע במלריה, כדור אחד ביום במהלך כל השהייה במקום הנגוע ושבוע ימים לאחר עזיבת האזור הנגוע.

כדי להתגונן מעקיצות, נמכרים בחנויות המטיילים מגוון פריטים, למשל חולצות המכילות חומר דוחה יתושים וחרקים נוספים לגברים ולנשים הנמכרות בחנויות המחנאות. חולצה של המותג האמריקני exofficio, המתמחה בביגוד למטיילים, נמכרת ברשת למטייל תמורת 450 שקל (כרגע בהנחה של 25%). בחברת שלדג מחנאות ספורט, יבואנית המותג לארץ, מסבירים כי החומר דוחה היתושים מתחיל לרדת מהחולצה אחרי 70 כביסות.

מוצר נוסף הוא ה"פרקיטו": צמידים ליד עם טבליות המפיצות חומר דוחה יתושים, הנמכרים ב-100 שקל למארז הכולל צמיד ושתי טבליות המספיקות כל אחת ל-15 יום. קיימת גם גרסה של קליפס שניתן לתלות על התיק ונמכר אף הוא ב-100 שקל. מוצר אחר שנכנס באחרונה לחנויות הוא כילת ראש המגינה על הראש והפנים מפני עקיצות יתושים, של המותג האוסטרלי sea to summit. מחירה בחנויות המחנאות 100 שקל. ב"שלדג מחנאות ספורט" מסבירים שהייחודיות של כילת הראש, בדומה לכילות שינה, שבכל ס"מ רבוע שלה יש 80 חורים קטנים המונעים חדירה של מעופפים אל תוך הכילה. ובדומה לחולצות, גם הכילות ספוגות בחומר דוחה יתושים שנקרא permethrin. יעילותם של שלושת המוצרים הללו אכן הוכחה בבדיקה שערכנו באחרונה.

פרקיטו בגרסת קליפס לתלייה על התיק צמיד פרקיטו וכילת ראש/ צילום:צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 פרקיטו בגרסת קליפס לתלייה על התיק צמיד פרקיטו וכילת ראש/ צילום:צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב