השווקים מנותקים

המפתח להתפתחויות במשק העולמי לא נמצא בבורסות

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

אם היה דבר אחד משעשע בכל ההמולה סביב הנפילות בשוקי המניות בימים האחרונים הרי שאלה הן הכותרות שקישרו בין הקריסה בבורסות למיתון עולמי. לאמיתו של דבר, שוק המניות העולמי, והשווקים הפיננסיים כולם, מתנהלים להם כבר תקופה ארוכה מאוד בעולם משלהם, עם קשר רופף למה שמתרחש בתחום הריאלי, כפי שכלכלנים מכנים זאת.

מה יקרה, למשל, אם בשבוע הקרוב יירשם תיקון של ממש במחירי המניות? האם תהיה זו אינדיקציה לכך שהבעיות הכלכליות שהעולם מתמודד איתן חלפו? האם זה אומר שאזרחים בברזיל, שמתמודדים עם שפל כלכלי, יכולים לחייך או שצעירים בספרד ימצאו מחר עבודה בהמוניהם? האם העולם, לרבות ממשלת סין, יידע טוב יותר מה באמת קורה בכלכלה הסינית?

להתפתחויות פיננסיות יש תמיד השפעה על התחום הריאלי, אין ספק בכך, ומשברים פיננסיים עלולים להוביל למשברים כלכליים. אלא שהטענה שמה שקורה בבורסות בימים האחרונים הוא הגורם למיתון אפשרי מתעלמת מתהליכים אשר הובילו את המשק הגלובלי למצבו הרעוע זה תקופה ארוכה, במקביל לעליות במחירי ניירות הערך. הבורסה בשנחאי התנפחה בגלל הגבלות על השקעה בנדל"ן, גם כאשר היה ברור לכל משקיף שהמשק הסיני סובל מחוסר איזון, ממינוף יתר, מהשקעה לא רציונלית ומעודף היצע בענפים רבים.

האטת הצמיחה בסין מובילה לירידה חדה במחירי הסחורות, התמורגמת לעלייה בהכנסה הריאלית הפנויה במדינות התלויות ביבוא, לרבות ישראל. אלא שבמקום שהדבר ישמש מנוף לצמיחה בעולם שמחוץ לסין, ההממשלות, במיוחד באירופה, דאגו לעקר את ההשפעה החיובית של מחירי סחורות נמוכים, באמצעות מדיניות של צנע פיסקלי. גרמניה הייתה יכולה להוביל את אירופה להתרחבות כלכלית, אם לכל הפחות הייתה מנהיגה אצלה מדיניות תקציבית מרחיבה, בזמן שמדינות אחרות מקצצות בהוצאה הממשלתית.

חוסר האיזון במדיניות הכלכלית באירופה התפתח בזמן שהבורסות של גרמניה וצרפת עלו, וימשיך להתקיים גם אם הן יתאוששו מהירידה הנוכחית, אלא אם כן השלטון הגרמני יעשה חשבון נפש לגבי הנזק שהוא גורם למשק האירופי ולמשק העולמי. כרגע המצב נראה לא ממש מעודד, ואירופה רק מגבירה את מה שהמשבר הסיני התחיל.

התרחבות פיסקלית מוסכמת בין מדיניות מתועשות היא הכרחית גם, ואולי בעיקר, כדי לתת מענה לירידה האפשרית בביקוש הסיני ליבוא של מוצרים ממדינות אלה. ללא צעדים אלה, העולם אכן עלול להיקלע להאטה מתמשכת, אשר נזקיה יהיו עצומים, כלכלית, פוליטית וחברתית. אין לכך כל קשר למה שיקרה בבורסות בימים, שבועות או חודשים הקרובים.

יתר על כן, ספק אם למלחמת המטבעות שמתפתחת כבר זמן רב יכולה להיות השפעה חיובית משמעותית, שכן בסביבה של ריבית אפסית, אין לבנקים מרכזיים הכלים להביא לירידה בשער החליפין הנומינלי. במקרים רבים, הפיתוי עלול להיות לקצץ בשכר כדרך להגביר את התחרותיות, אך במקרה זה מה שיתקבל זה דווקא ירידה בביקוש העולמי.

בסופו של דבר, מי שמודאג או מעודד ממה שקורה בשוק ניירות הערך העולמי, מוטב לו שיתחיל לשים לב מה מתרחש בתחומים שנמצאים פחות בכותרות, כמו יצוא, יבוא, השקעות, צריכה ציבורית וצריכה פרטית. שם נמצא המפתח למה שיקרה במשק העולמי בעתיד הקרוב.