הגנת הסביבה - ג'וב נחות?

אבי גבאי משקיע את עיקר מרצו בשרידותו הפוליטית של פטרונו

משה כחלון אבי גבאי / צילום: מתן נעים
משה כחלון אבי גבאי / צילום: מתן נעים

אבי גבאי הוא השר להגנת הסביבה. רק שגבאי עושה הכל חוץ מאשר לעסוק בענייני משרדו, מה שמוביל למופעים אבסורדים כמו התנגדותו של גבאי למתווה הגז הטבעי.

מדהים היה לראות את גבאי, שכיהן במשך 6 שנים כמנכ"ל בזק, מונופול דורסני בתחום התקשורת, אומר בלי למצמץ ש"מונופול הגז חזק וקשה, וגם יודע לעבוד מבחינה ציבורית ותקשורתית כדי לקבל אהדה". האמינו למנכ"ל בזק בדימוס שהוא יודע דבר או שניים על מונופולים קשים ודורסניים ואיך עושים עבודה תקשורתית טובה מול הציבור.

גבאי, שבשנות כהונתו תחת שאול אלוביץ' בבזק, פעל להנצחת המונופוליזם ולא למען רווחת הצרכנים, קיבל תגמול נאה על עבודתו המסורה. על-פי ההערכות יצא השר לאיכות הסביבה מבזק עם 52 מליון שקלים לפני מס, הכוללים בונוסים, שכר של 24 מיליון שקל ואופציות שאת רובן מימש.

האם ייתכן שלכניסת גבאי לממשלה, כלומר: כשר ולא כחבר כנסת, הייתה מטרה אחת: להיות האקונומיקה של משה כחלון? לעזור לשר האוצר לשמור על תדמית חברתית מצוחצחת ולסדר לו עניינים באוצר?

אחרת, קשה להסביר את השתתפותו של גבאי בדיוני התקציב במשרד האוצר, כאילו היה אחרון הפקידים. לעובדה שמונה לשר להגנת הסביבה אין שום משמעות.

השר להגנת הסביבה, למשל, צריך היה להיות הראשון לתמוך במתווה הגז, מטעמים של שמירה על הסביבה, שכן הגז מטיב איתה ונחשב אנרגיה ירוקה. אבל את גבאי כנראה מעניינת הסביבה בערך כפי שאת כחלון מעניינים העניים. הוא נעמד על הרגליים האחוריות כדי לשרת את הבוס ונימק זאת בדאגתו לביטחון האנרגטי של ישראל, שאינו מופיע במתווה.

אם השר להגנת הסביבה היה דואג באמת לביטחון האנרגטי של ישראל, הוא היה תומך במתווה שיאפשר סוף סוף לפתח עוד מאגרים כדי לחזק את הביטחון האנרגטי. הייתי מצפה שייתן איזו חלופה, תכנית נגד, אבל כלום. גבאי זרק סיסמא מנופחת לאוויר בלי לנמק או להסביר, רק כדי להראות שהמפלגה של כחלון מתנגדת למתווה. הוא בעצמו הודה שהוא מתואם לגמרי עם שר האוצר: "כחלון אמר 'אני מנוע מלטפל בנושא - אבי מוביל'".

אבל תפקודו התמוה של גבאי אינו נוגע רק לגז, או לתקציב, כי אם גם לדיור, נושא נוסף שבוער בעצמותיו של פטרונו הפוליטי. עם מינויו לממשלה אמר שמטרתו המוצהרת כשר להגנת הסביבה היא הורדת מחירי הדיור.

סליחה? המה לשר להגנת הסביבה ולמחירי הדיור? הוא אמור, אם כבר, להילחם על השטחים הפתוחים מול תהליכי הפיתוח של מי שרוצים לבנות מהר והרבה, דהיינו: אלה שרוצים להוריד את מחירי הדיור. במילים אחרות, להתעמת עם האוצר על שמירת אוצרות טבע.

רק שגבאי רואה במשרד להגנת הסביבה מין ג'וב נחות של התעסקות בשקיות ניילון ומיחזור אשפה. את עיקר מרצו הוא משקיע בדבר החשוב באמת: בשרידותו הפוליטית של משה כחלון.