מנכ"ל טורקס: "יבוא גז ישראלי לטורקיה - win-win"

בראיון לרויטרס אמר מנכ"ל טורקס, אקסוי באטו, כי למרות ההידרדרות ביחסים בין המדינות, המסחר ביניהן גדל, "אז מדוע שאנרגיה לא תהיה חלק מהמסחר? אסור לאבד תקווה"

אנחנו עדיין יכולים ליצור פה הזדמנות של win-win. יש שם (בישראל - ה"כ) כמויות גדולות של גז, והם רוצים לספק גז למצרים וטורקיה", כך אמר באטו אקסוי, מנכ"ל חברת הגז הטורקית טורקס בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס.

"אם הם יספקו לטורקיה כמות שנתית של 8-10 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM) ויחתמו על הסכם גז ל-20 שנה, זה יענה על הצרכים של טורקיה".

לאורך חודשים ניהלו בעלי הזכויות במאגר לוויתן מגעים עם חברות טורקיות, ובהן טורקס וזורלו בנוגע ליצוא גז ישראלי, אך נכון להיום אין עדיין עסקה קונקרטית שעומדת על הפרק. עם זאת, לאור הקושי שביצוא גז למצרים, נראה שטורקיה היא מועמדת ראויה לשמש לקוח עוגן למאגר לוויתן.

כמחצית החשמל של טורקיה מיוצרת בגז טבעי, וצריכת הגז הכוללת של המשק הטורקי גדולה פי 7 מזו של המשק הישראלי. הצריכה עוד צפויה לגדול במהירות ולהכפיל את עצמה ב-20 השנים הקרובות, ולטורקיה אין מקורות גז משל עצמה. כיום היא נאלצת לייבא גז מכמה ספקים במחירים גבוהים. לפי הערכות, טורקיה משלמת לאיראן כ-15 דולר ליחידת חום (MMBTU), לרוסיה כ-12 דולר ולאזרבייג'ן כ-10 דולרים.

"הגז הישראלי שתייבא טורקיה יכול לשמש אותה ביצוא גז דרך 'מסדרון הגז הדרומי'", אמר אקסוי בראיון לרויטרס, והתכוון בכך לצינור הגז שנבנה מאזרבייג'ן, דרך טורקיה ועד אירופה. טורקיה מעוניינת להיות "האב אזורי", כלומר מדינת מעבר שדרכה יזרום הגז לאירופה. הגז הישראלי יוכל לזרום דרך צינור זה.

המסחר לא נפגע

לדברי אקסוי, למרות הידרדרות מערכת היחסים בין המדינות לאחר מבצע "צוק איתן", היקף המסחר ביניהן לא נפגע. "המסחר בין טורקיה לישראל גדל באופן משמעותי, אז מדוע שאנרגיה לא תהיה חלק מהמסחר? אסור לנו לאבד תקווה, עד שנחליט שזה יהיה חסר טעם עבור שני הצדדים. חלון ההזדמנויות ליבוא גז ישראלי לטורקיה לא נסגר עדיין. אני חושב שעדיין יש פה הזדמנות לשני הצדדים ולאזור כולו".

בראיון עמו הפנה אקסוי במרומז אצבע מאשימה כלפי הממשל הטורקי, שלטענתו התערב יותר מדי במשק האנרגיה. לטענתו, "משק האנרגיה צריך להיות משק חופשי המונע מכוחות של היצע וביקוש, ולא מהתערבות ממשלתית ופיקוח על מחירים. לממשלה אסור יותר לסבסד את החשמל או את הגז הטבעי. סבסוד של אוצרות טבע לא מועיל לנו".

לדבריו, טורקיה הולכת לקראת רפורמות במשק האנרגיה שאמורות להאיץ את הצמיחה במדינה, לשפר את אקלים ההשקעות ולקבוע מחירים בהתאם להיצע והביקוש, "אך דבר ראשון אנחנו צריכים שתהיה לנו ממשלה. איבדנו את שנת 2015, ואני מקווה שלא נאבד את שנת 2016".