"הערבים הנוהרים": סוף למסרונים לציבור רגע לפני הבחירות

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין הגישה הצעת חוק האוסרת על שליחת מסרונים 48 שעות לפני הבחירות, במטרה לאפשר לאזרחים "לשקול בכובד-ראש את הבחירות ללא לחצים"

איילת נחמיאס ורבין / צילום: יוסי כהן
איילת נחמיאס ורבין / צילום: יוסי כהן

ביום הבחירות האחרון, במארס 2015, בעודם הולכים להצביע, קיבלו אזרחי ישראל ישירות אל המכשיר הסלולרי שלהם מסרון מראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו הם מוזהרים מכך ש"אוטובוסים של ערבים נוהרים לקלפיות".

המסרון גובה גם בהודעה מצולמת שפרסם נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו, ובה הוא אומר כי "שלטון הימין בסכנה, המצביעים הערבים נעים בכמויות אל הקלפי, עמותות השמאל מביאות אותם באוטובוסים".

בהמשך, לאחר ניצחונו בבחירות, התנצל נתניהו על הדברים שספגו ביקורת רבה.

ההודעה של נתניהו
 ההודעה של נתניהו

זאת אמנם לא הייתה ההודעה היחידה שהציבור קיבל אותו יום, אולם רבים מעריכים כי הודעה זו של נתניהו, שהגיעה בדיוור ישיר לציבור ללא כל מסננים, היא שהכריעה את הבחירות, הניעה רבים ללכת להצביע וקבעה את התוצאה הסופית.

הצעת חוק חדשה של ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) מבקשת לשים סוף לתופעה.

על-פי הצעת החוק, המהווה תיקון לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), שהונחה היום (ג') על שולחן הכנסת, מבקשת ח"כ נחמיאס-ורבין לקבוע כי ב-48 השעות האחרונות לפני פתיחת הקלפיות ועד לשעת הנעילה יחול איסור על מפלגה, תאגיד או אדם מסוים לשלוח לציבור דבר תעמולה באמצעות מסרון, מערכת חיוג אוטומטית, הודעה אלקטרונית או הודעת מסר קצר. על-פי ההצעה, מפלגה תוכל לעשות זאת רק לחברי המפלגה שלה, או אם קיבלה לכך אישור מיוחד מוועדת הבחירות.

"בבחירות הכלליות לכנסת התוודע הציבור לחומר מסית ופוגעני באוכלוסיות מסוימות ומטעה הבאה לידי ביטוי לאורך 48 השעות שלפני יום הבחירות, במהלכו ובעיקר לקראת סגירת הקלפיות", כתבה נחמיאס-ורבין בדברי ההסבר להצעתה. "אווירת בחירות מטבעה היא טעונה, אולם אין לאפשר לה לחרוג מגבולות התעמולה הסבירה, שנועדה לשכנע בדבר צדקת הדרך וקידום השקפת עולם אל מחוזות ההסתה, השנאה והפילוג החברתי".

אין מסננים באינטרנט

במערכת הבחירות האחרונה התקיים דיון ציבורי רחב על תוקפם של חוקי התעמולה והדרך לאכוף אותם. החוק שנחקק לפני שנים רבות, המתייחס בעיקר למגבלות על שידורים בטלוויזיה, מאבד במידת מה את תוקפו בעידן של מכשירים סלולריים ושל רשתות חברתיות, שבו התעמולה נמשכת ללא הרף, ללא מינון וללא מסננים.

לדברי ח"כ נחמיאס-ורבין, "המחוקק הציב במשך שנים הגבלות שונות על דרכי התעמולה - חלקן עוסקות באופן פרטני בימים הסמוכים למועד הבחירות, הואיל ובאותם ימים נודעת חשיבות רבה למידת יכולתו של האזרח לשקול בכובד-ראש את הבחירות ולהתלבט בחלופות, מבלי שיהיה נתון ללחצים".

על-פי נחמיאס-ורבין, "הקיטוב בחברה הישראלית גורם למפלגות ולגופים התומכים בהן לחדד מסרים עד שלהוב יצרים, והדבר פוגע קשות במרקם החברתי הישראלי. תיקון הנזקים הנגרמים ייארך שנים רבות".