טורקיה הפציצה יעדים בעיראק; תקים רצועת ביטחון בסוריה

לאחר יממה שבמהלכה תקפה אנקרה יעדים של המחתרת הכורדית בצפון עיראק, הודיעו הכורדים על הפסקת השיחות ■ טורקיה נערכת להקמת אזור חיץ מהאזורים שישוחררו מידי דאע"ש בסוריה ועצרה 590 חשודים בהשתייכות לארגון

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

אחרי יממה של תקיפות על יעדים של "המדינה האיסלאמית" (דאע"ש) בסוריה ושל המחתרת הכורדית (PKK) בצפון עיראק, הודיעה היום (שבת) המחתרת הכורדית על הפסקת תהליך השלום עם אנקרה. היום ביצעו הרשויות גל מעצרים של 590 אזרחים החשודים כפעילי "המדינה האיסלאמית" ושר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושואלו, הודיע כי האזורים בסוריה שישוחררו יהפכו לאזורי חיץ עבור פליטים ממלחמת האזרחים.

עליית המדרגה במאבקה של טורקיה נגד שני הארגונים באה על רקע הפיגוע הקטלני שביצע דאעש בתחילת השבוע בעיירת הגבול סורוץ', שבו נהרגו יותר מ-30 בני אדם. בעקבות הפיגוע הגבירה ה-PKK את פעילותה לאחר תקופה של שקט יחסי. המחתרת, המנהלת מאבק מזוין זה יותר מארבעה עשורים במטרה להקים מדינה עצמאית, טוענת כי אנקרה משתפת פעולה עם דאעש, ולכן האחריות על הפיגוע מוטלת גם על כתפיה. היום נמסר מהארגון כי "אין כל משמעות להפסקת האש לאחר התקיפות האוויריות של צבא הטורקי הכובש".

"התקיפות האוויריות פגעו במטרות של ה-PKK בכמה מוקדים, ובהן נפגעו מחסנים, 'עמדות לוגיסטיות', אזורי מגורים ומבנים נוספים", אמר היום ראש הממשלה של טורקיה, אחמט דאווטאולו, לעיתונאים.

כאמור, היום הודיע שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושואלו, כי האזורים בצפון סוריה שישוחררו מידי דאעש, יהפכו ל"אזורים בטוחים" אשר הטיסה מעליהם אסורה, וכך יהיו מוגנים מצבא אסד או מכוחות אוויריים אחרים. הצהרתו של צ'בושואלו מהווה ראיה להתערבותה המאסיבית של טורקיה בנעשה בסוריה.

שורת התקיפות בסוריה מגיעה בעקבות הודעה רשמית שפרסמה אתמול טורקיה, שלפיה מטוסי הקרב של חיל האוויר ישתתפו באופן פעיל במתקפות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בסוריה, כחלק מהסכם בין טורקיה לבין ארצות הברית. כמו כן, טורקיה אישרה כי תאפשר למטוסי כוחות הקואליציה להשתמש בבסיסים שבשטחה, כפי שמסרה ארצות הברית עוד במהלך השבוע.

תקיפת היעדים הייתה הפעם הראשונה שבה מטוסי הקרב טורקים חדרו למרחב האווירי של סוריה. זאת, לאחר שאתמול בשעות הבוקר אירע גל התקיפות הראשון של טורקיה נגד הארגון הקיצוני, שתקף השבוע עמדה של הצבא בגבול שתי המדינות.