הצרות של ארדואן: טורקיה נשאבת למלחמה האכזרית בסוריה

כך לפי ניתוח של סוכנות בלומברג ■ הלירה הטורקית צנחה בשיעור החד ביותר בקרב 24 מטבעות השווקים המתעוררים בעקבות פיגוע ההתאבדות שאירע השבוע ■ תשואת האג"ח הממשלתיות לשנתיים נושקת כבר ל-10%

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

הטרור מסוריה ועיראק גלש בתחילת השבוע גם לגבול טורקיה, כאשר מחבל פוצץ עצמו וגרם להרג של 34 אזרחים ושני שוטרים טורקים. הפיגוע הוביל לפניקה של גורמי הביטחון אך גם לבהלה בקרב המשקיעים. בתוך זמן קצר כלכלת טורקיה הפכה מהכלכלה עם הביצועים הטובים ביותר מבין המדינות המתפתחות לכלכלה עם הביצועים הגרועים ביותר.

לפי ניתוח של סוכנות בלומברג, הפיגוע מגיע בתקופה לא טובה לכלכלת טורקיה ועלול להחריף את המצב ולהבריח משקיעים זרים.

הלירה הטורקית והאג"ח הממשלתיות לתקופה של שנתיים ירדו השבוע בשיעור הגבוה ביותר מבין המטבעות והאג"ח של 24 מדינות השווקים המתפתחים. לפני הפיגוע, הלירה הטורקית הייתה המטבע החזק ביותר מבין הכלכלות המתפתחות בעוד התשואות של האג"ח לשנתיים נפלו ב-55 נקודות בסיס מאז הבחירות שנערכו בטורקיה ב-7 ביוני. התשואה של האג"ח לשנתיים זינקה השבוע ב-14 נקודות בסיס ל-9.78% ולפי הערכות עלולה להאמיר ל-10% אם המתיחות תימשך.

המפנה בסנטימנט של כלכלת טורקיה מגלם למעשה את הסיכון לפיו המדינה תישאב לעימותים האלימים של שכנותיה, בעוד היא מנסה לכונן קואליציה יציבה לאחר שבבחירות האחרונות מפלגות האופוזיציה הצליחו לגבור על מפלגתו של הנשיא ארדואן.

"המתיחות הגיאופוליטית שהתפתחה בטורקיה חיסלה את תיאבון הסיכון לנכסים מבוססים לירה טורקית", מציין אוסקרדסקייה, אנליסט שחזה ב-2014 את הפיחות החד במטבע הטורקי.

עוד לפני הפיגוע הקשה, כלכלת טורקיה הציגה ביצועים מאכזבים מאוד. קצב הצמיחה השנתי שלה ירד לרמה של 2.7% לעומת קצב צמיחה של 7%-8% בעבר.