חמת בוחנת אפשרות להקמת מפעל בטורקיה

חברת מוצרי גמר הבנייה תרכוש 30 דונם בקרבת איזמיר בעלות של 10 מיליון שקל

חברת מוצרי גמר הבנייה חמת, שבשליטת יואב גולן, מקיימת מגעים עם תאגיד טורקי על הקמת מפעל לייצור כלי סניטריים בפארק תעשייה באזור העיר איזמיר שבטורקיה. חמת עדכנה היום כי כחלק מההיערכות לקידום המיזם המשותף, אישר דירקטוריון חמת רכישת שטח של 30 דונם בפארק התעשייה המרוחק כ-40 קילומטר מאיזמיר וזאת בהשקעה של כ-10 מיליון שקל.

בחמת מציינים כי התאגיד הטורקי הוא ספק של החברה בת שלה, חרסה מבאר שבע שעוסקת בייצור של כלים סניטריים. בחמת ציינו כי בהתאם לתנאי ההתקשרות המתגבשים, היא תחזיק בעקיפין במרבית הזכויות במיזם עם התאגיד הטורקי, בשיעור של 80%-90%.

שכר נמוך יסייע לתחרותיות

בעבר סימנו ראשי חמת את טורקיה כסביבת פעילות אטרקטיבית - בייחוד על רקע שכר העבודה הנמוך שם. בסוף אפריל 2013 הזהירו ראשי הקבוצה ב"גלובס" כי מפעל חרסה בבאר שבע ייסגר ויפטר את 150 עובדיו בעקבות דרישה של מינהלת מרכז ההשקעות שבמשרד הכלכלה להחזיר לה כ-6.5 מיליון שקל, כספי מענק שניתנו לה לפני כ 15 שנה. זאת בנימוק שהחברה לא עמדה בהתחייבותה להרחיב את מצבת עובדיה בתמורה למענק. בינתיים דרישה זו מוקפאת.

בחמת גם התרעמו בעבר על עיכובים בחיבור המפעל בבאר שבע לרשת הגז הטבעי - מה שמעמיד אותה בנחיתות לעומת מתחרותיה בעולם, המבססות את תהליכי הייצור שלהן על גז טבעי. חרסה חתמה כבר ב-2011 על הסכם להסבת מערכת האנרגיה של המפעל המבוססת על גפ"מ, למערכת המבוססת על גז טבעי, והשקיעה כ-3 מיליון שקל בהקמת הפרויקט, המוערכת בסך הכול בכ-3.5 מיליון שקל.

בחמת העריכו עוד כי עם הקמת המפעל החדש בטורקיה, תעמוד לה היכולת לשפר את כושר התחרותיות שלה מול יצרנים אחרים בעולם בתחום הכלים הסניטריים. זאת, בניסיון להרחיב את גישתה לשווקים חדשים ולהרחיב את פעילותה בשווקים קיימים - גם תוך הרחבה של היצע המוצרים ללקוחות, "פעולות אשר קיים קושי בביצוען רק באמצעות המפעל הנוכחי של חרסה בבאר שבע", כפי שציינה החברה בהודעתה. בחמת ציינו כי שיפור הביצועים בשווקים, תוך הרחבת הייצור בטורקיה - יתאפשר בשל עלויות הייצור שנמוכות ב-30%-40% מאלה שבישראל.