מחקר חדש: פיתוח הגז יביא איתו את "המחלה ההולנדית"

המחקר של אוניברסיטת חיפה מציג מודל כלכלי של השפעות משק הגז על כלל המשק הישראלי ■ מומחה במשק האנרגיה: הסיכוי ל"מחלה הולנדית" בישראל הוא אפסי

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

המשך פיתוח מאגר תמר בקצב הנוכחי ובעיקר המעבר לייצוא גז ידביקו את המשק הישראלי ב"מחלה ההולנדית" - כך עולה מתוצאות ראשונות של מחקר חדש שנערך במרכז לחקר משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה.

על פי המחקר, המשק המקומי יהיה מוטה לכיוון משאב הגז ויפגע בצורה משמעותית ברמת התחרותיות של שאר הסקטורים העסקיים. כמו כן, שער השקל יעלה ויגרום לקשיים בייצוא.

לטענת עורכי המחקר פרופ' אופירה אילון ועידן ליבס בעוד שהתוצר המקומי הגולמי (התמ"ג) יעלה ב-1%, בדומה להערכות של בנק ישראל, התפוקה בכלל המגזר העסקי בישראל יכולה להגיע לירידה של עד לכדי 20%. עוד מוצא המודל כי השקל יתחזק אל מול הדולר בכ-3.5%, דבר שפוגע גם הוא במגזר התעשייתי ובעיקר ביצואנים. "הפגיעה בתפוקה וביכולת התחרות מול העולם תהיה בכל המגזרים - החל מההיי-טק ועד לתעשיות המסורתיות", הם טוענים. המודל יוצג בשבוע הבא בכנס "הגז הטבעי והחברה הישראלית" שיתקיים באוניברסיטת חיפה.

"הסיכוי למחלה הולנדית בישראל הוא אפסי", טוען בתגובה למחקר בכיר במשק האנרגיה. "פיתוח תמר ולוויתן שניהם מוסיפים לעלייה של 1% בלבד בתמ"ג. כמו כן, יש היום דרכים להימנע מהמחלה ההולנדית, כמו למשל הקמת קרן אליה ייכנסו ההכנסות ממכירת הגז. הקרן תשקיע מחוץ לתחומי המדינה ובכך תמנע את ייסוף המטבע הקומי. ממש כמו בנורבגיה".