דיווח: הנושים נכנעו ויאריכו את תוכנית החילוץ של יוון

עפ"י הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", נושיה של יוון הסכימו להעניק לה סיוע נוסף בהיקף של 10.9 מיליארד אירו כדי שתוכל לשרת את חובותיה ולהימנע מפרישתה מגוש האירו

 רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

יוון והנושים הבינלאומיים שלה מנהלים מגעים להארכת תוכנית החילוץ עד למארס 2016, כך על-פי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל". אם הדיווח מבוסס, למעשה נושיה של יוון, ביניהם, קרן המטבע, גרמניה, צרפת והבנק המרכזי האירופי, "נכנעו" לדרישותיה של יוון במטרה למנוע את פרישתה מגוש האירו.

נזכיר, יוון הייתה אמורה להעביר ביום שישי האחרון תשלום חוב לקרן המטבע בהיקף של 300 מיליון אירו. מאחר והיא לא הצליחה להגיע להסכמות עם הנושים, היא הודיעה כי בכוונתה לאחד את כל תשלומי החוב לחודש יוני לתשלום אחד שאותו היא תשלם בסוף החודש. קרן המטבע הבינלאומית הסכימה לצעד זה, אך המחלוקות סביב הרפורמות שאמורה יוון לבצע בתמורה להארכת תוכנית החילוץ נותרו על כנן.

בינתיים, ליוון אוזל ההון במהירות וכלל לא ברור אם היא תצליח לשרת את חובותיה ולשלם לנושים, ללא הארכת תוכנית החילוץ.

עם זאת, על-פי "וול סטריט ג'ורנל", הנושים הסכימו להעניק ליוון סיוע של 10.9 מיליארד אירו (12.3 מיליארד דולר) במטרה לסייע למערכת הבנקאות שלה להישאר ברת פירעון.

"במידה שיוון לא תזכה לחילוץ ברגע האחרון, הכלכלה היוונית צפויה להיכנס לכיאוס - חדלות פירעון על ההלוואות שקיבלה מנושיה הגדולים, הטלת מגבלות על ההון, הקפאת פיקדונות ולבסוף יציאה מגוש האירו. תרחיש כזה יביא להגדלת אי הוודאות בכלכלה העולמית בכלל ובכלכלת יוון בפרט", כך מעריך צחי מלאך, מנכ"ל אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ.