אין סיבה למסיבה

לא כך דמיינו יוצרי וכוכבי "ארץ נהדרת" את סיום העונה ה-12

"ארץ נהדרת" - תוכנית סיום העונה, יום ב' 21:30, ערוץ 2 קשת

לא כך דמיינו יוצרי ומשתתפי "ארץ נהדרת" את סיום העונה ה-12 של מה שהפך כבר מזמן להיות "סאטרדיי נייט לייב" הישראלית: כל הכישרונות הגדולים במקום אחד, כל ההשקעה, כל התפאורה, האיפור וכל מה שצריך כדי לתחזק את אחת ההפקות המושקעות בדברי ימי הטלוויזיה בישראל.

בפנטזיה שלהם, ולרגע קל גם באמונתם שכך יהיה, הם קיוו למסיבת סיום שבה יחגגו את המהפך שאירע כאן לפני 3 חודשים, כשההיי-לייט של סיום העונה יהיה משפחת נתניהו המועזבת, מושלכת מבית-השרד (המתקלף והדולף, אלא מה), אורזת מזוודות מלאות בקבוקים למחזור וחלב בקרטונים ופוסעת לעבר השקיעה, כאשר שרה נתניהו מוצגת כהכלאה בין מארי אנטואנט, אימלדה מרקס וילנה צ'אוצ'סקו.

כמו שאומרים בתוכנית סאטירה אחרת (שדווקא פתחה לפני יומיים עונה חדשה בתוכנית בכורה לא מספיק משכנעת) - היות שכל זה לא קרה, לא נותר לנו אלא לצחוק על עצמנו: מנוהלים בידי אורן חזן ומירי רגב, מחרישים כריך עם שינקן לבל יתפוס אותנו המפקד שהפך גם למשגיח כשרות, צופים בגדיעתו של הרומן החד-צדדי בין כדורגלן עבר לדוגמנית עבר בתוכנית מז'אנר שאנחנו אוהבים להשמיץ, נאבקים בחרם שהוא עונש קולקטיבי על מדיניות שלא אנחנו, במדינת החוף והחופש, קבענו.

ויחד עם התסכול מגיע גם חשבון-הנפש של התוכנית שהציגה לנו את ה"פילוסים" הרבה לפני סרטון השוקולד המפורסם בטיסת ישראייר, ומביטה, כמו רוב צופיה, בעיניים כלות בבן דמותו של פילוס הופך לחבר בלפחות 3 ועדות בכנסת.

האם היה צריך יותר "לרדת אל העם", כמו שאמרו פה פעם לפני שהביטוי הוצא אל מחוץ לספר הפי.סי - או שמא להיפך, להקצין את הקו מתוך מטרה להשפיע באמת?

נכון שמטרתה של התוכנית היא קודם כל לבדר, להצחיק ורק אחר-כך להשפיע, אבל נדמה שבשנים האחרונות איבדה התוכנית גם את היכולת להכניס לשפה המדוברת ביטויים כמו "דבר חלש", "אוהבים נקניקיות?" ו"יש כרטיס מועדון" - אותם ביטויים שילדים וטיפוסים מעצבנים בפינת הקפה במשרד אוהבים למחזר עד לזרא.

האם תוכנית ההומור החשובה ביותר בדברי ימי הטלוויזיה המסחרית יכולה להישאר רלוונטית בשעה שהמיינסטרים הישראלי מתרסק (ואולי חמור מזה: מתרסק ונבנה מחדש בידי אחרים) - או שמא היא בדרך למדף, בין "ניקוי ראש" למערכונים הישנים מ"סיבה למסיבה" ולקט של "הגשש החיוור", עוד אנדרטה לא אילמת לישראל שהייתה יכולה להיות כאן ושלא תהיה לעולם?