היועמ"ש מתערב בהרכב קבינט הדיור

שלח מכתב למזכיר הממשלה לפיו יש לשלב בקבינט החדש גם את השר להגנת הסביבה ואת השר לתשתיות לאומיות, האנרגיה והמים

אבי גבאי, מירוץ צהלה למען ילדי וראיטי / צילום: יוסי כהן
אבי גבאי, מירוץ צהלה למען ילדי וראיטי / צילום: יוסי כהן

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מתערב בהחלטת הממשלה על הרכב קבינט הדיור החדש וכותב למזכיר הממשלה כי יש לשלב בקבינט החדש גם את השר להגנת הסביבה ואת השר לתשתיות לאומיות, האנרגיה והמים בהקדם האפשרי - כך נודע ל"גלובס".

"מעיון ברשימת השרים המרכיבים את קבינט הדיור עולה, כי נפקד מקומם של השר להגנת הסביבה ושר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים מהקבינט, ומשכך לא יוכלו להצביע או להציג את עמדת המשרד לעת אישרון של תוכניות ברמה הארצית", כך במכתב שנשלח אתמול על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ למזכיר הממשלה אביחי מנדלבלייט.

"בין יתר תפקידיו הוסמך הקבינט לאשר תוכניות מתאר ארציות ותכניות לתשתית לאומית. לטעמנו נפלה שגגה מתחת ידה של הממשלה בהסמכתה זו, ונבקש כי הממשלה תפעל לתקנה...בהתאם לסעיף לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה 1965, בבואה של הממשלה לאשר תכניות מתאר ארציות או תכניות לתשתית לאומית, היא מתפקדת כמוסד תכנון עליון. בהיותה מוסד תכנון, ראוי לה לממשלה ככל מוסדות התכנון שכל האינטרסים הרלבנטיים להחלטה הנבחנת (ובעניינו אישורן של תכניות ברמה הארצית) ייוצגו נכונה עובר לקבלת ההחלטות. כך למשל, ברי כי אם וכאשר יועבר התיקון לתכנית המתאר הארצית לשמורות טבע וגנים לאומיים לאישורה של הממשלה, אין זה סביר שהשר להגנת הסביבה לא יוכל לומר את דברו".

עוד במכתב: "נציין כי לטעמנו לא אך בתכניות העוסקות בשטחים הפתוחים ובשמורות הטבע חיונית עמדת המשרד להגנת הסביבה,אלא ראוי לה שתשמע גם ביתר התוכניות ברמה הארצית, כמו גם בהחלטות תכנוניות מכריעות אחרות (למשל ההכרעה על הכרזת מתחם מועדף לדיור) אשר מערבות לא אחת הכרעה באיזונים שבין שימור ופיתוח. בדומה, דיון בהחלטות הוועדה לתשתיות לאומיות כמו גם המועצה הארצית העוסקות בתשתיות אנרגיה (תחנות כח, מערכת הולכת הגז הטבעי, תוכנית להולכת קווי חשמל וכד') יימצא חסר אם שר האנרגיה לא ישתתף בו".

את המכתב מסכם קמיניץ בשורות הבאות: "לטעמנו ראוי שהממשלה תתקן את ההחלטה כך שלקבינט הדיור יתווספו השרים כאמור לעיל או שההסמכה לאישורן של תמא"ות ותת"לים תועבר לוועדת שרים אחרת, שבה יש לשרים כאמור ייצוג. ברי כי תתכנה גם דרכים אחרות לתיקון, ובכל מקרה, והואיל ולמיטב ידיעתנו קיימות תמ"אות ותת"לים הממתינות כעת חיה לאישור הממשלה, נודה על פעולה כאמור בהקדם האפשרי".

נזכיר כי רק לפני מספר ימים אישרה ממשלת ישראל את הרכב קבינט הדיור החדש שימנה 13 שרים. על פי ההחלטה שאושרה, יו"ר קבינט הדיור יהיה שר האוצר משה כחלון ומלבדו יהיו חברים בקבינט: שר הבינוי, שר הכלכלה, שר החינוך, שר החקלאות ופיתוח הכפר, שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים, שר העליה והקליטה, שר הפנים, שר התחבורה, השר לשירותי דת, שרת התרבות והספורט, שר התיירות והשר אופיר אקוניס.

רגע לפני אישור הרכב הקבינט וגם לאחר קבלת ההחלטה על הרכב זה על ידי הממשלה נמתחה ביקורת רחבה על היעדרו של השר להגנת הסביבה בהרכב של ועדת השרים המיוחדת. עוד נזכיר כי ברגע האחרון לפני שאושר ההרכב הוסף לרשימה מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה כמשקיף ללא זכות הצבעה. הארגונים הירוקים ובראשם החברה להגנת הטבע מחו על החלטה זו וכעת ניתן לראות שגם היועץ המשפטי לממשלה נדרש לסוגייה ומבקש לשנות את ההרכב.