מופע להטוטים

"הפיצוח" הגדול של המשטרה - אותנטי או כלי לשיפור התדמית?

יוחנן דנינו בכנס לשכת המבקרים הפנימיים / צילום: ליאת מנדל
יוחנן דנינו בכנס לשכת המבקרים הפנימיים / צילום: ליאת מנדל

מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, מלא בהפתעות לאחרונה. בשבוע שעבר הוא הרטיט את הלבבות עם ההכרזה ש"יש לבחון מחדש את עמדת המשטרה לגבי סמים קלים"; מיד לאחר מכן יצא בהכרזה שהמשטרה תפתח בחקירה משלה בעניין תפקודה של עו"ד רות דוד-בלום כפרקליטת מחוז; ושלשום (ב') עוד דרמה גדולה - דנינו הכריז על מעצרם של עשרות חשודים ופענוח של פרשיות רצח שונות בעולם התחתון, חלקן בנות יותר מעשור.

האם התזמון של כל ההכרזות הללו הושפע ממצבה התדמיתי הבעייתי של משטרת ישראל, ומפרשת רונאל פישר?

השנה החולפת הייתה אחת הקשות ביותר מבחינת דימויה של המשטרה. מעבר לשורת הניצבים שהודחו בנסיבות מביכות, לרבות פרשות ההטרדות המיניות הרבות שבהן הסתבכו סגן-המפכ"ל ניסים מור ושורה של ניצבים וקצינים בכירים.

התקשרות הרבתה לעסוק בשתי פרשות מביכות, שכונו: "פרשת הרב פינטו" ו"פרשת רונאל פישר". התמונה המצטיירת משתי פרשות אלה היא כי לשורותיה של יחידת להב-433, "הסיירת" של המשטרה, העוסקת בחקירות של שחיתות ופשע מאורגן, חדרו גורמים עברייניים.

בשתי הפרשות - פישר ופינטו - מצטיירת תמונה עגומה, שלפיה ביחידה היוקרתית היו מי שעסקו בהדלפת מידע לכאורה מתוך חקירות מתנהלות בתמורה לקבלת שוחד. בפרשת פישר נכללים גם אישומים בקשר להצעות למסמס חקירות בתמורה לשוחד. לכך יש לצרף את פרישתו של מפקד מחוז מרכז, ניצב ברונו שטיין, שצולם במסיבה שערך עו"ד פישר.

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) חוקרת בימים אלה פרשייה נוספת המתקשרת ל"פרשת פישר", שפרטיה טרם פורסמו. בפרשייה זו, שעשויה להתפרסם בימים הקרובים, עולים החשדות החמורים ביותר שעלו עד כה בקשר ליחידת להב - החשדות שפתיחת חקירה "הוזמנה" מגורמים ביחידה, או לפחות תואמה לכאורה עם אישים פוליטיים.

נזכיר כי פרשת פינטו חשפה את הקשר המביך והבלתי ראוי בין מי שהוא היום מפקד אותה "יחידת-עילית" - תנ"צ אפרים ברכה, מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 - לבין הרב העבריין יאשיהו פינטו. בין תנ"צ ברכה לבין הרב היה קשר קרוב עד אינטימי במשך שנים רבות. זאת, אף שברכה ידע היטב באיזו סביבה פועל הרב.

לזכותו של ברכה ייאמר שהוא זה שהלך וחשף את הצעת השוחד שהציע לו פינטו (200 אלף דולר תמורת מידע מחקירת פרשת "חזון ישעיה"), אך נזכיר כי לפני שפנה לחשוף את ההצעה בפני ראש אגף החקירות דאז, ניצב יואב סגלוביץ', לקח ברכה שהות של כמה ימים לתכנן את מהלכיו.

במסגרת אותה פרשת הרב פינטו, הושג עם הרב הסדר טיעון, שבו הציג ראיות לכאורה למתן טובות הנאה, ספק הצעת שוחד, לניצב מנשה ארביב, המפקד הקודם של להב-433. עד כה לא ברור אם כתב אישום יוגש בפרשה. כך או כך, ברור כי משהו רקוב בממלכה של דנינו. ככל שיותר רקוב, נדמה שדנינו מרהיב יותר בלהטוטיו.

על רקע הדברים, ועל רקע מודעותו של דנינו לכך שמעל ראשם של קצינים בכירים ושוטרים ביחידת להב מרחפת היום עננה כבדה במסגרת ספיחיה השונים של "פרשת פישר", דנינו עושה כל מאמץ לספק כותרות חיוביות על המשטרה ובפרט על יחידת להב הבעייתית.

יש כמובן לברך את המשטרה על "הפיצוח" שעליו הכריזה שלשום ועל מלחמתה בארגוני הפשיעה; זאת, ככל שהכותרות הגדולות אכן יגיעו לכדי אישומים ממשיים; אך יש גם לתמוה על עיתוי הפרסום של אותו "פיצוח" ולחשוד שמא נועד לשפר את תדמיתה השלילית של משטרת ישראל, שראשיה, נדמה, מצויים במצב של מצוקה.