אישום: בית מרקחת מכר תכשירים המכילים חומרים אסורים

זאת במסווה של "חומרים טבעיים בלבד" ■ עפ"י האישום, חלק מהתכשירים יועדו לתינוקות ■ המוצרים שווקו גם ללקוחות פרטיים וגם לקליניקות לרפואה אלטרנטיבית ■ סנגורו של הנאשם: "אישום חסר כל בסיס"

בית מרקחת / צילום: רויטרס
בית מרקחת / צילום: רויטרס

בית המרקחת "נצח ישראל" בתל-אביב מכר בין השנים 2008-2011 אלפי תכשירים וכדורים המכילים סטרואידים ואף חומרים האסורים כלל לשיווק בארץ, זאת במסווה של "חומרים טבעיים בלבד" המיועדים בין היתר לתינוקות - כך עולה מכתב אישום חמור שהגיע לידי "גלובס", אשר הוגש נגד מוריס בן יוסף אבוהי, הרוקח והבעלים של בית המרקחת באותה תקופה.

הקראת כתב האישום נעשתה לפני כשבועיים, ודיון בעניין נקבע לתחילת חודש יולי הקרוב. כתב האישום הוא תולדה של חקירה מטעם אגף האכיפה והפיקוח במשרד הבריאות, שהתלה את רישיון הרוקחות של הנאשם כבר לפני 3 שנים.

על-פי כתב האישום, שעליו חתומה עו"ד רוית צאלח מימון מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי), הנאשם שיווק את מה שנחזה לכאורה לחומרים טבעיים הן ללקוחות פרטיים והן לקליניקות שונות לרפואה אלטרנטיבית בתל-אביב, הרצליה וירושלים, שמכרו את המוצרים ללקוחותיהם.

כך, בין היתר, בעל בית המרקחת מואשם כי מכר לבעלת קליניקה בירושלים כמויות גדולות של משחות "טבעיות" המיועדות לילדים הסובלים ממחלות עור, כאשר בפועל הן הכילו המשחות סטרואיד מסוג קורטיזון, שנחשב על-פי כתב האישום למסוכן בשימוש ארוך-טווח במיוחד בילדים.

"לאור המצג הכוזב שיצר הנאשם, מכרה בעלת הקליניקה, בעצמה או באמצעות אחרים, את המשחה ללקוחותיה, בין היתר לתינוקות, כתכשיר טבעי המיועד לטיפול במחלות עור", כך לפי כתב האישום.

במקרה אחר נאשם בעל בית המרקחת כי מכר משחה "טבעית" לאדם פרטי שבתו התינוקת סובלת מאסטמה של העור. בפועל התברר כי המשחה מכילה חומר פעיל מסוג BETAMETHASONE VALERATE שאינו מצוין על גבי האריזה, המסוכן לשימוש ללא פיקוח מבוקר ומרשם רופא.

כתב האישום כולל כמה דוגמאות נוספות שבהן מכר הנאשם לבעלי קליניקות מוצרים הנחזים להיות טבעיים בלבד לצורכי הרזיה או טיפול באין-אונות, זאת בעוד הם מכילים בפועל חומרים פעילים המחייבים מרשם רופא.

באחד המקרים, כך על-פי האישום, מכר הנאשם תכשיר המכיל חומר פעיל מסוג "SIBUTRAMINE HCL HZO", שנאסר לשיווק בישראל מאז 2010 "עקב תופעות לוואי קשות היכולות לגרום למקרי מוות". בדיקה שנערכה בבית המרקחת במהלך 2011 העלתה, לפי כתב האישום, כי במקום נמצא חומר פעיל נוסף האסור לשימוש בישראל, וגם הוא הוצג כ"רקיחה טבעית להרזיה".

ככלל, על-פי כתב האישום, בית המרקחת מכר מוצרים שונים מבלי לציין כנדרש בחוק את החומרים הפעילים, את הרכב החומרים האחרים, את מספר האצווה ואת התאריך האחרון לשימוש.

בעל בית המרקחת מואשם בשורה של סעיפי אישום: מעשי פזיזות ורשלנות, קבלת דבר במירמה, עבירה על חובת מרשם ועבירה על תקנות הרוקחים.

"זו רדיפה"

לדברי עו"ד חיים כהן, סנגורו של הנאשם, כתב האישום "חסר כל בסיס" ומהווה לכאורה המשך לרדיפה מצד משרד הבריאות כנגד מרשו.

לדבריו, החקירה הסתיימה לפני זמן רב, וההחלטה להגיש כתב אישום התקבלה אחרי ששלח להנהלת המשרד מכתב חריף בעניין.

רדיפה זו, לטענתו, נעשתה ללא ראיות ממשיות, וכללה בין היתר הוצאת צו סגירה לבית המרקחת מטעם העירייה, שמולה פעל המשרד.