המבקר והיועמ"ש: להרחיק את גפסו מלשכת ראש העיר

ראש עיריית נצרת עילית - שהורשע בהתניית שוחד, ובמקביל נאשם בקבלת שוחד בתיק נוסף - נדון לעבודות שירות בתיק הראשון ■ ואולם, כיוון שביהמ"ש פסק כי אין קלון במעשיו, הוא שב לעירייה ומיד הניף את גרזן הפיטורים

שמעון גפסו / צילום: אבישג שאר-ישוב, YNET
שמעון גפסו / צילום: אבישג שאר-ישוב, YNET

בוקר יום שני, 27 באפריל, היה יום מיוחד עבור ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו. זה היה היום הראשון שלו בעבודה, לאחר כשנה של השעיה מכיסא ראש העיר. יום קודם קבע בית המשפט המחוזי כי גפסו ירצה 6 חודשי עבודות שירות וישלם קנס בסך 20 אלף שקל, אך לא יישא בקלון, בגין הרשעתו בעבירת התניית שוחד חודשיים קודם לכן.

קביעתו של השופט עודד גרשון כי באופן חריג ותקדימי לא יטיל על גפסו קלון על אף ההרשעה בשוחד - אפשרה לו לחזור לעבודתו כראש עיר בעיריית נצרת עילית. לפי החוק, רק הרשעה עם קלון מונעת כהונה בתפקיד ציבורי למשך 7 שנים.

גפסו לא היה מסוגל להמתין אף לא רגע אחד נוסף כדי ליטול לעצמו את סמכויותיו. מעמד חזרתו של גפסו היה חגיגי במיוחד. ראש העיר החדש-ישן הצהיר בחגיגיות בפני צלמים וכתבים כי הוא חזר ללשכתו ולא מתכוון ללכת לשום מקום. "אחרי חשבונות-הנפש, אקום במלוא הכוח ובמלוא המרץ למשימות העומדות בפניי ובפני העיר", הודיע.

ואולם, גפסו בחר שלא לחשוף כי חרף כתם ההרשעה שדבק בו וחרף כתב האישום הנוסף העומד נגדו, הוא מתכנן לעשות שינויים דרמטיים בעירייה בהמשכו של אותו יום.

במהלך השעות הבאות הוציא גפסו מכתבי פיטורים ומכתבי "נטילת סמכויות" לעובדים בכירים בעירייה. המהלך החל בנטילת סמכויותיו של אלכס גדלקין, ממלא-מקומו בתקופת השעייתו.

"בשל חזרתי מההשעיה, ובשל רצוני לבצע שינויים במבנה הקואליציוני במועצת העיר, אני נאלץ להודיע לך כי במסגרת סמכויותיי כראש עיר, אני נוטל בזאת את סמכויותיך כסגן וממלא-מקום ראש העיר, וכן כיו"ר החברה הכלכלית ויו"ר המתנ"ס, לרבות משכורת, רכב, לשכה ויתר תנאי התעסוקה שלך בעירייה", הודיע גפסו לגדלקין.

לאחר מכן זימן גפסו ללשכתו את עו"ד ערן בר-רבי, שכיהן כמנכ"ל העירייה בתקופת השעיית גפסו, והודיע לו על פיטוריו. מהלך דרמטי נוסף שביצע גפסו, על-פי מקורות בעירייה, היה התקנת מערכת מצלמות בלשכתו ובאזור סמוך אליה, וזאת כדי "להיות בשליטה" - לדברי המקורות - על מה שקורה סביבו.

נגד גפסו הוגשו שני כתבי אישום, שהדיון באחד הסתיים, ואילו השני עדיין מתברר בבית המשפט. במסגרת כתב האישום הראשון, שהוגש ביוני 2013, הואשם גפסו בכך שלאחר הבחירות לראשות העיר ב-2008, הוא וסגנו לשעבר, עדי ברקו, התנו את המשך העסקתה של דורה ברן, גרושתו של חבר מועצת העיר, סמיון ברון, בעבודתה בעירייה - בהתפטרותו של ברון מהמועצה. בכתב האישום נטען כי מעשי גפסו וברקו שקולים לעבירות של שוחד.

במארס 2014, מספר חודשים לאחר שהוגש כתב האישום הראשון, הושעה גפסו מתפקידו, ובפברואר השנה הוא הורשע כאמור בהתניית שוחד, ועונשו נגזר - עבודות שירות אותן יבצע מיוני הקרוב. זאת, כל עוד לא יוגש ערעור על-ידי הפרקליטות ו/או באת-כוחו, עו"ד פנינת ינאי.

כתב האישום השני נגד גפסו הוגש לפני כשנה בגין עבירות של שוחד והפרת אמונים, במסגרתו הוא מואשם שקיבל שוחד ממנהל שוק רמלה-לוד בעיר. זאת, כדי שיפעל למתן הקלות מטעם החברה הכלכלית בעיר לטובת מפעילי השוק. בנוסף, מואשם גפסו בשוחד בחירות מכוח חוק הרשויות המקומיות. זאת, עקב הבטחת עבודה בעירייה לפעילים במערכת הבחירות לרשויות המקומיות. תיק פלילי זה תלוי ועומד בבית המשפט ונקבע להקראת כתב האישום בתחילת החודש הבא.

על הרקע הזה הוארכה מעת לעת השעייתו של גפסו מתפקידו על-ידי הוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות מקומיות. באפריל השנה הסתיימה ההשעיה, עם גזירת דינו בפרשה הראשונה והקביעה כי לא יוטל עליו קלון.

בשבוע שעבר, לאחר לחץ ציבורי כבד, הגיש היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בקשה לוועדה לחידוש השעייתו של גפסו, על יסוד כתב האישום השני שהוגש נגדו.

בבקשת ההשעיה של היועמ"ש נאמר כי חוק הרשויות המקומיות "מהווה כלי חשוב להתמודדות עם שחיתות שלטונית לכאורית ברשויות המקומיות. הוא נועד, בין היתר, למנוע מצב בו ימשיך בכהונתו מי שהוטל צל כבד על יושרתו האישית עקב הגשתו של כתב אישום, המייחס לו לכאורה ניצול לרעה של הכוח השלטוני שהופקד בידו בנאמנות".

לדברי וינשטיין, "העבירות המיוחסות לכאורה לגפסו הן חמורות, ומתגלה מהן לכאורה שחיתות שלטונית הקשורה לתפקידו הציבורי. בכך טמונה סכנה לפגיעה בטוהר המידות ובשלטון החוק".

גם מבקר המדינה, יוסף שפירא, קרא היום (ג') לוינשטיין לפעול כדי להביא להשעייתו המיידית של גפסו. זאת, "כדי למנוע ממנו בתקופת הביניים, עד תחילת ריצוי עונשו ביוני 2015, לבצע בעיריית נצרת עילית פעולות העלולות לפגוע במנהל תקין ובעבודתה הסדירה של העירייה". המבקר ציין במכתבו כי הוא "עוקב בדאגה רבה אחר המתרחש בעיריית נצרת עילית והמצב שנוצר עם חזרתו של גפסו לתפקיד".

בתוך כך, גם פרקליט המדינה, שי ניצן, הודיע לגפסו כי נדחו טענותיו בשימוע שנערך לו בנוגע לכתב האישום השני.

"איפה הערכים?"

עד שתוכרע בקשתו החדשה של היועמ"ש, ניצל גפסו את זכותו החוקית לשוב לעבודתו כראש עיר. ובכל זאת, יש לתהות האם ראוי שראש עיר שהורשע שתלוי ועומד נגדו כתב אישום שני בגין עבירות שוחד, יקבל החלטות דרמטיות עבור העירייה והעיר אותה הוא משרת?

"זה ברור שאדם כמוהו לא יכול להיות ראש עיר", אומר עו"ד יובל אלבשן מהקריה האקדמית אונו. "לא צריך להיות משפטנים גדולים בשביל להבין את הביזיון בהחלטה שמאפשרת לו להכניס את כף רגלו לעירייה. אני מאוד מתקשה להבין אנשים כמוהו שמתנהגים כך, בשביל הצורך הפוליטי שלהם. זה שהחוק בשלב הזה מאפשר את זה ועצם העובדה שזה נעשה בחסות בית משפט הססן - לא אומר שזה בסדר. לצערי, זה מאפיין את כל בתי המשפט בהתמודדותם בשחיתות בארץ.

"הנושא הזה חייב להיות ברור. באף מקום בעולם זה לא קורה. בארה"ב, לדוגמה, אדם כזה מוקא מהחיים הציבוריים. באנגליה זה אפילו חמור יותר - בכיכר העיר לא נותנים לאדם כזה להסתובב, שלא נדבר על כניסתו לעירייה".

עוד אומר עו"ד אלבשן כי "הבעיה שבישראל, בגלל השליטה שמפגינים עורכי הדין הפליליים, אנחנו במצב שמה ש'לא פלילי הוא לא שלילי'. ואם לא נאמר במפורש שהוא לא יכול לחזור לעירייה, אז הם עושים את כל מה שאפשר כדי לכופף את החוקים.

"כל אדם בר-דעת מבין שמדובר על כרסום באמון ציבור - שגם ככה הוא לא גבוה במיוחד - במערכת השלטונית. אני לא מצליח להבין איך עורכי דינו אמרו לו שלמרות שזה מותר, הוא יכול לחזור לעירייה. זה שאתה 'יכול', לא אומר שמותר לך. יש מוסריות, יש דאגה לשלטון החוק. איפה כל הערכים האלה?".

על רקע פעולותיו של גפסו, עם חזרתו מהשעייתו, יש מי שתוהה אם ראש העיר המורשע לא ניסה לשגר מסר מרתיע לעובדי העירייה. ל"גלובס" נודע כי הפיטורים המיידים של עובדים בכירים בעירייה מדאיגים גורמים בעירייה, וכי לא מדובר בפעם הראשונה שבו עובדים בכירים בעירייה, שהתלוננו על התנהלות לא תקינה של ראש העיר וסביבתו, חשים חוסר ביטחון תעסוקתי.

כפי שפורסם ב"גלובס", בעבר, מבקר המדינה נאלץ להתערב בנעשה בעירייה ולהעניק צווי הגנה לעובדים בעירייה שהיו "שומרי-הסף" והתריעו על שחיתויות לכאורה בעירייה. כך, למשל, גזבר עיריית נצרת עילית, עופר לוי, קיבל מהמבקר צו הגנה קבוע כחושף שחיתויות. זאת, בגין תלונותיו בעבר על אי-חוקיות של מכרז אוטומציה בעיריית נצרת וכן על מסכת של ביטול דוחות עירוניים למקורבים לגפסו.

גם היועצת המשפטית של העירייה, עו"ד אולגה גורדון, זכתה בנובמבר 2013 לכבוד המפוקפק של צו הגנה זמני מטעם המבקר, בשל חשיפת שחיתות לכאורה בעירייה.

"זה למעשה הדבר הכי חמור כאן", גורס עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה למען איכות השלטון. "העובדה שהאיש הזה משאיר אחריו נזק סביבתי כבר ב-24 שעות הראשונות לכניסתו לתפקיד, בעצם ביצוע מהלכי הפיטורים - זה ברור שהוא הולך לסגור חשבונות עם האנשים הללו שהתלוננו עליו. איך שלא מסתכלים על זה - זה רע. העובדה שהוא חזר למקום הפשע, היא מכה לשלטון החוק, ואני מקווה מאוד שכל המערכות יתערבו ויתעשתו; אני מקווה שבקשת היועמ"ש להשעייתו תתקבל ושהפרקליטות תגיש ערעור על הרשעה זו".

"קלון לכל עבירות השחיתות"

עובדי העירייה לא מחכים לפרקליטות. עם נטילת סמכויותיו של ממלא-מקומו של גפסו גדלקין ופיטוריו של המנכ"ל בר-רבי, החליטו השניים לפתוח בהליכים משפטיים נגד ראש העיר.

בשבוע שעבר הגיש גדלקין הגיש עתירה מינהלית דחופה למחוזי בנצרת, באמצעות עוה"ד גילי שפר ורחל בן-ארי, במסגרתה ביקש כי בית המשפט יצהיר כי "הודעת הפיטורים/ריקון הסמכויות ששלח לו גפסו משוללת כל תוקף ונעשתה בחוסר סמכות ולחילופין בשרירות, תוך שקילה בוטה של שיקולים זרים, באופן החורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות, ומבלי שנערך שימוע כדין".

באותו יום הגיש בר-רבי תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת, באמצעות התנועה למען איכות השלטון, ובית הדין הוציא, לבקשתו, צו מניעה המורה על הקפאת הליכי פיטוריו וכן צו מניעה זמני המורה לעירייה להימנע מאיוש משרתו עד להכרעה.

עו"ד אלבשן מציין כי המצב הקיים, במסגרתו הורשע גפסו וחרף זאת חוזר ללשכתו ומבצע שינויים שפוגעים בעובדים בעירייה - אינו תקין, למרות שהוא חוקי. "בתרבות כזו שלא מקדשת כלום, חוץ מהרצון של אותם נכלוליים רק לעשות לביתם יותר ויותר, אין ברירה, ובתי המשפט צריכים להיות אמיצים יותר ולעשות צעד נוסף ולהגדיר את כל עבירות השחיתות בתור שכאלה שיוטל לצידם קלון", אומר אלבשן. "אל להם לסמוך על היושרה של האנשים האלה שהוכח שהיא לא קיימת. בסופו של דבר בתי המשפט צריכים לעשות את העבודה שלהם".

לדבריו, "הבעיה היא שכיום, משיש לנו גם פרקליטות 'מוכה', גם בת משפט 'מוכים' וגם עורכי דין חסרי אחריות חברתית, לצערי - אני לא חושב שגפסו יהיה האחרון שינצל פירצות בחוק כדי להרבות כאן שחיתות".

פרקליטות מחוז צפון מסרה: "אנו לומדים את גזר הדין שניתן. במקביל, נבחנות האפשרויות באשר לגזר הדין ומשמעותו ביחס לסיום השעייתו של גפסו מתפקידיו בעירייה, וכן אנו מאמינים שבימים הקרובים תינתן החלטה באם יוגש ערעור".

גפסו: "משבח את בית המשפט על שלא נסחף אחר רוח הלינץ' בתקשורת"

ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, מסר בתגובה: "על כל הציטוטים שהובאו בכתבה, נשמעים עשרות ציטוטים אחרים של אנשים שמכירים אותי, את פועלי לאורך השנים, וגם את פרטי הרשעתי - ושמחים שחזרתי לתפקיד. מוזר שאלה שמקבלים ומקדשים את עצם ההרשעה, כל-כך מתקשים לקבל את החלטת אותו בית משפט עצמו, לאפשר לי לשוב לראשות העיר".

לדברי גפסו, "אין בהחלטת בית המשפט 'גמגום' או 'חולשה', אלא החלטה מחושבת היטב, שמביאה בחשבון גם את טובת הציבור וערך הדמוקרטיה, וגם את העובדה שלא לקחתי דבר לעצמי, ושאין במעשיי משום שחיתות, רדיפת-בצע או הפרת אמון, שרחוקים ממני מאוד. לא כל התבטאות מוטעית צריכה לחסל אדם, וצריך לשבח את העובדה שבית המשפט לא נסחף אחר רוח הלינץ' הקיימת לעתים בתקשורת.

"פיטורי מנכ"ל העירייה נעשו בתיאום משרד הפנים ובהוראתו. מנכ"ל העירייה זה משרת אמון, ואין לי כוונה למשוך את הזמן לצורך מראית-עין. באתי לעבוד ולא להעביר את הזמן, ולשם כך אני צריך לצידי מנכ"ל שהוא מתאים בעיניי, ושיש לי אמון ביכולותיו ובאישיותו. אין מכאן כל איום על עובדי עירייה אחרים, ואני לא חושב שעובד עירייה שעושה עבודתו במסירות - מרגיש מאוים".