580 עובדי מפעלים בדרום בסכנת פיטורים: "זאת מכה קשה"

אחרי פיטורי 370 עובדי כיל ומגבות ערד והחששות של עובדי המתפרה במצפה רמון, כעת גם עובדי מפעל "אלקטרה פלסטיק" בשדרות ניצבים בפני סכנה לפרנסתם ■ המשכורות לא שולמו זה חודש וחצי, והבעלים ביקשו הקפאת הליכים

 אבטלה / צלם: אריאל ירוזלימסקי
אבטלה / צלם: אריאל ירוזלימסקי

פחות מחודשיים לאחר שעובדי חברת כיל פתחו בשביתה במחאה על פיטורי חלק מהעובדים, מפעל נוסף בדרום נמצא בסכנת סגירה: עשרות מעובדי מפעל "אלקטרה פלסטיק" בשדרות הגיעו הבוקר (א') לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע לדיון בהקפאת הליכים לפני סגירתו, לאחר שהמפעל נקלע לחובות כבדים.

בית המשפט נתן למפעל חבל הצלה, ומינה נאמן מטעמו שיבדוק את האפשרות להבריא את המפעל. עם זאת, סכנת הסגירה עדיין מרחפת מעל ראשיהם של העובדים. "המצב קשה. אנחנו בדרך לאבד את הפרנסה שלנו, 80 משפחות משדרות והסביבה יישארו בלי פרנסה. זאת מכה קשה", אמרה סטלה שאולוב, אימא לשני ילדים שעובדת במפעל שלוש שנים.

"אנחנו חודש וחצי בלי משכורת ולא יודעים מה יהיה הסוף", הוסיף ולרי פרידמן, תושב שדרות בן 52, שעובד במפעל זה 6 שנים. "המשכנתא והאשראי לא מפסיקים בגלל המצב. אנחנו רוצים לעבוד, המצב לא טוב ואנחנו חוששים לאבד את מקום הפרנסה שלנו. גם במלחמה כשהיינו תחת מתקפת קסאמים עבדנו בלי הפסקה. כל 10 דקות היינו יורדים למקלטים, ועכשיו אנחנו חוששים מאובדן הפרנסה".

המפעל מציג רווחים, אך נמצא בסכנת סגירה

התפוררות מפעלי הדרום היא לא תופעה חדשה. לפני כחודשיים פתחו עובדי מפעל "תרכובות ברום" שבבעלות כיל בשביתה במחאה על פיטורי עשרות עובדים. כמה ימים לאחר מכן עובדי מפעלי ים המלח, גם הם מקבוצת כיל, פתחו בשביתה מסיבות דומות. לפני כחצי שנה נסגר מפעל מגבות ערד ועשרות עובדים נשלחו לביתם לאחר שהמפעל נקלע לקשיים כלכלים. לפני כשנה עמדה המתפרה במצפה רמון בסכנת סגירה, אך ניצלה ברגע האחרון ונרכשה על ידי בעלים חדשים. 370 עובדים כבר איבדו את עבודתם וכעת 580 נוספים נמצאים בסכנת פיטורים.

בשנים האחרונות נקלע המפעל, שהוקם בשנות ה-60', לקשיים כלכליים. הוא נמכר לצבי עברי, איש עסקים שבבעלותו מפעלים נוספים, כשהוא סובל מחובות כבדים, באמונה שיצליח להצילו. בשנה האחרונה חל שיפור במצב והוא אף הצליח להגיע לרווח תפעולי. אך חובות העבר המשיכו לרדוף את המפעל והיום פנה הבעלים לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע בבקשה להוציא למפעל צו להקפאת הליכים, ולמנות לו נאמן, כאמור.

הנהלת המפעל טוענת כי היא פנתה כבר לפני 4 חודשים למשרד הכלכלה בניסיון למצוא פיתרון למשבר, אך הם מעולם לא קיבלו תשובה. עיקר החוב של המפעל הוא לבנקים, שנציגיהם שהו בדיון וסירבו לדחות את תשלום החוב.