"ב"י יצטרך לחזור ולהשתתף במלחמת המטבעות העולמית"

אנליסטים בשוק מגיבים להחלטה של בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה ■ עידן אזולאי מאפסילון: התחזקות השקל תגרום לבנק ישראל להפחית ריבית או להשיק הרחבה כמותית ■ אלדד תמיר: "בנק ישראל מוכן ומזומן לנקוט בכל צעד שנדרש"

"בנק ישראל לא שינה את הריבית ממקום של המתנה. חודש לאחר הורדת הריבית האחרונה ולאחר ששער החליפין מול הדולר הגיע אל מעל 4 שקלים , החליט הבנק להמתין ולראות נתונים נוספים במשק , ובעיקר צמיחה, תעסוקה ומדדים שצפויים להיות גבוהים יותר", מציין אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים תמיר פישמן, בתגובה להחלטת בנק ישראל להותיר את ריבית חודש אפריל על כנה.

"ההחלטה היום מרמזת על מגמה ברורה בה בנק ישראל מוכן ומזומן לנקוט בכל צעד שנדרש להחלשת המטבע אל מול סל המטבעות", לדברי תמיר.

לדעתו של תמיר שותפים אנליסטים רבים בשוק. עידן אזולאי מנהל השקעות ראשי באפסילון מציין בתגובה להודעת הריבית כי "התחזקותו המחודשת של השקל מיד לאחר הודעת הריבית תמשיך לגרום לכך שבנק ישראל יצטרך בשלב כלשהו לחזור ולהשתתף במלחמת המטבעות העולמית בין אם על ידי הפחתת ריבית ובין אם באמצעות הרחבה כמותית".

אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות מעריך כי "מדיניות הבנק בעתיד הקרוב תקבע על פי ההתפתחויות בשוק המט"ח. במידה והשקל יחזור למגמת התחזקות אל מול סל המטבעות, ייתכן בהחלט שבנק ישראל יפחית את הריבית פעם נוספת ו/או יודיע על תכנית הרחבה כמותית".

עוזי לוי, אנליסט ראשי האינפיניטי סבור כי האפקטיביות של תוכנית הרחבה כמותית לא הוכחה בארץ. לטענתו, "במידה ובנק ישראל ממש נחוש לפעול על מנת להחליש את השקל מול הסל, מוטב כי יפעל באופן אגרסיבי בשוק המט"ח ישירות. שוק המט"ח בישראל הינו שוק צר יחסית ונוח לפעולה לבנק מרכזי חזק ובעל יתרות מט"ח גדולות כמו בנק ישראל, ולא בשוק האג"ח (על מנת לא ליצור בועות מיותרות). באשר לריבית, לוי מציין כי "רצוי כי בנק ישראל לא יפחית אותה לרמה שלילית עקב ההשלכות הפיננסיות השליליות שעלולות להיגרם למשק, אלא יותיר אותה ברמה אפסית לזמן ממושך".

גלעד לוין מבטוחה משכנתאות: "סביבת הריבית הנוכחית גורמת לקהל הרחב להמשיך ולרכוש נכסים כאלטרנטיבה לריביות הנמוכות. בטווח הקרוב אנו לא רואים ירידה במספר לוקחי המשכנתאות או בהיקפי המשכנתאות".

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי: "בנק ישראל נמצא בעמדת המתנה אבל אנו מעריכים כי בנק ישראל יאלץ להוריד ריבית בשבועות הקרובים לנוכח מלחמת המטבעות וההרחבות הכמותיות המתרחשות בעולם. ההודעה הנה בניגוד לרוב הצפיות ששררו בשוק. בחודשים הקרובים נחזור לראות מדדים חיוביים עקב האצה מסוימת בפעילות במשק ברבעון האחרון, העלאת שכר מינימום, גידול בצריכה הפרטית וסיום תהליכי הורדת מחירים מבניים כמו מים וחשמל".

שמואל בן אריה, מנהל המחקר בקבוצת פיוניר, ציין כי "בנק ישראל נשאר ללא תחמושת ועכשיו כשהתותחים מעבר לים רועמים הוא פשוט חסר אונים. לגבי הורדת הריבית לא נראה סביר שמהלך שכזה יתקבל לפני שבנק ישראל ימתין לפחות עוד חודשיים על מנת לבחון את נתוני האינפלציה ובהיעדר הפתעה שלילית של ממש איננו רואים את בנק ישראל מוריד שוב את הריבית".