יציבות בהכנסות שטראוס; תנסה להנפיק בארה"ב את חברת הקפה

למרות פגיעת שערי מטבע וההאטה בשוק המזון, קבוצת שטראוס שיפרה את רווחיה ב-2014 ל-371 מיליון שקל ■ הנפקת שטראוס קפה בוול סטריט יוצאת לדרך, למרות הפגיעה מהמשבר ברוסיה

חברת המזון שטראוס סיכמה הבוקר (ב') את שנת 2014 עם קיפאון בהכנסות, שנותרו על 8.1 מיליארד שקל, אחרי שנפגעה מהתחזקות השקל, אולם הצליחה לשפר את רווחיה השנתיים בכ-13%, ל-371 מיליון שקל.

גם בסיכום הרבעון הרביעי ההכנסות לא השתנו משמעותית - 2.1 מיליארד שקל, כאשר הרווח הנקי הרבעוני קפץ ב-18% ל-84 מיליון שקל.

בשטראוס מציינים כי הצמיחה האורגנית במכירות אשתקד, בנטרול השפעת מט"ח, הגיעה ל-4.2%.

גדי לסין, נשיא ומנכ"ל שטראוס, מסר היום עם פרסום הדוחות כי "הקבוצה מציגה תוצאות שנתיות טובות, למרות אתגרים מקומיים ובינלאומיים מורכבים. לצד תוצאות שיא בשני מנועי צמיחה בינלאומיים מרכזיים של הקבוצה - חברת הקפה בברזיל וחברת המטבלים והממרחים בארה"ב וקנדה, התמודדנו עם משבר מדיני וכלכלי ברוסיה ובאוקראינה ועם שוק מזון בהאטה משמעותית בפעילות בישראל".

קבוצת שטראוס נסחרת בשווי 6.4 מיליארד שקל.

בסיכום שנתי, שטראוס מציגה יציבות ברווח הגולמי, ברמה של 3.1 מיליארד שקל, כאשר הרווח התפעולי נשחק בכ-3% ל-746 מיליון שקל. אולם, צמצום בהוצאות המימון נטו, יחד עם ירידה בהוצאות מס, סייעו ליצרנית המזון שבשליטת משפחת שטראוס להציג רווחים משופרים לרבעון הרביעי ול-2014 כולה.

חלקה של קבוצת שטראוס בשוק המזון והמשקאות בישראל עמד בסוף השנה על 11.6%, וסך עובדי הקבוצה ברחבי העולם היה קרוב ל-14 אלף.

עלות העסקת המנכ"ל לסין הסתכמה אשתקד ב-8.7 מיליון שקל - מחצית מהסכום תגמול מנייתי; ועלות העסקת בעלת השליטה, עפרה שטראוס, בתפקידה כיו"ר החברה, הגיעה ל-4.1 מיליון שקל.

פילוח הפעילויות של שטראוס לקטגוריות מראה כי אחרי תקופה ארוכה בה פעילות הקפה - המהווה קרוב למחצית מסך פעילויותיה - משכה את תוצאות החברה מעלה, היא הייתה הנפגעת העיקרית משינויי מטבע.

פעילות החומוס של שטראוס ושותפתה פפסיקו בארה"ב, באמצעות השותפות סברה, ממשיכה לפרוח, ובסיכום 2014 מכירותיה קפצו ב-14% ל-1.3 מיליארד שקל, והרווח התפעולי שלה השתפר בשיעור דומה ל-181 מיליון שקל.

פעילותה של שטראוס בישראל שמרה על יציבות, עם מכירות של 3 מיליארד שקל ורווח תפעולי של 315 מיליון שקל - בדומה ל-2013. מכירות מגזר הבריאות ואיכות חיים (מוצרי חלב, סלטים ועוד) עמדו על 2 מיליארד שקל, והרווח התפעולי מהן השתפר ב-1.5% ל-203 מיליון שקל; מכירות מגזר התענוג וההנאה (ממתקים וחטיפים) נשחקו ב-1.5% ל-1 מיליארד שקל, והרווח התפעולי מהן ירד ב-3% ל-112 מיליון שקל.

הנפקת שטראוס קפה בוול סטריט יוצאת לדרך

גדי לסין, מנכ"ל שטראוס, הצליח להפתיע היום את המשקיעים. אחרי שנדמה היה כי הנפקת החברה-הבת שטראוס קפה בוול סטריט ירדה לפי שעה מהפרק, הודיעה היום שטראוס כי החברה-הבת הגישה טיוטת תשקיף חסויה לרשות ניירות ערך האמריקאית, לקראת הנפקה אפשרית של מניותיה בארה"ב.

ההודעה הזאת, שהגיעה יחד עם פרסום התוצאות הכספיות של הקבוצה ל-2014, הביאו לעליית המניה היום בכ-3% בבורסה, לאחר שמתחילת 2014 ועד אתמול השיגה מניית שטראוס תשואה שלילית של כ-12% ופיגרה בגדול אחרי מדד תל-אביב 25 עמו היא נמנית.

שטראוס קפה מרכזת את פעילות הקפה הקלוי והירוק של הקבוצה ברחבי העולם (כולל בישראל) ומהווה כיום כמחצית מכלל פעילותה של קבוצת שטראוס. פעילות הקפה הבינלאומית הושקה באירופה עוד בשנות ה-90, ובשנת 2000 הורחבה גם לברזיל. אולם את הקפיצה הגדולה רשמה רק לפני עשור, עם רכישות של חברות בברזיל, בפולין ובסרביה.

בשנת 2008 רכשה TPG, קרן ההשקעות האמריקאית, 25.1% ממניות שטראוס קפה ב-293 מיליון דולר, וההון שזרם לחברת הקפה סייע לה בשנים האחרונות להתרחב גם לרוסיה, לרומניה ואף לחכור מפעל בגרמניה. אלא שלהחלטה על שיתוף-הפעולה עם קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה היה גם מחיר.

5 שנים לאחר ההשקעה בשטראוס קפה, באמצע 2013, החלה TPG לחפש דרכים ליציאה ממנה. היא דרשה משטראוס לרכוש את חלקה במחיר גבוה, או לחילופין להוציא את חברת הקפה להנפקה, ואף נקטה בפנייה לבית משפט בהולנד לאחר שהנהלת שטראוס סירבה לדרישה.

בדצמבר 2013 פסק בית המשפט לטובתה של שטראוס, ומאז נראה היה שהנושא ירד מהפרק. אלא שכעת הוא חזר כאמור במפתיע לשולחן, לאחר שלסין הצליח לאחות את הקרעים עם TPG ולהסכים על מתווה להנפקה, שאמורה לכלול הן מכירת מניות מצדה של TPG והן גיוס הון לחברת-הבת, שיאפשר לה לבצע רכישות נוספות בשוק הקפה שנמצא במגמת קונסולידציה.

למעשה, המועד הנוכחי אינו אופטימלי להנפקה. שטראוס קפה הציגה ב-2014 עלייה של 5.7% במכירות, במונחי המטבעות המקומיים במדינות בהן היא פועלת, אולם במונחים שקליים נרשמה אשתקד ירידה של 3% בהכנסות ל-3.8 מיליארד שקל, עקב שחיקת הריאל הברזילאי והרובל הרוסי. גם רווח ה-EBITDA המתואם ירד ב-12.5% ל-417 מיליון שקל, ואילו שיעורו מסך ההכנסות ירד ל-10.9%.

המשבר ברוסיה פגע בשנה החולפת בשטראוס קפה, והשפעתו עשויה להימשך גם אל תוך 2015, אך בהנהלת שטראוס פחות דואגים משווי החברה-הבת בעת הנפקתה. הם אמנם לא ירצו לראות אותה מונפקת בשווי נמוך יותר מזה שמשתקף ממחיר מניית שטראוס בתל-אביב, אולם כל שווי שישקף באופן סביר את הפעילות יתקבל בברכה.

מי שבכל זאת מאמין באפשרות להשגת הצפת ערך מהירה, ייאלץ לסמוך על TPG ועל שאיפתה למכור את מניותיה ברווח, שישקף תשואה ראויה אחרי 7 שנים של השקעה.