קמפיין ה"גוועלד" של נתניהו: ההפחדה עבדה שעות נוספות

בליכוד שלחו למערכה את הפרזנטור הטוב ביותר שלהם, בנימין נתניהו, והוא סיפק את הסחורה ■ נתניהו הבין שבסופו של יום רוב העם ימני, וברגע האמת הוא קרא להם - והם התגייסו לשמור עליו

בנימין נתניהו/ צילום:רויטרס
בנימין נתניהו/ צילום:רויטרס

את הקמפיין שניהל הליכוד בשבוע האחרון צריך יהיה ללמוד. לא בבתי-הספר לתקשורת, כי אם באלה שמלמדים שיווק. בנימין נתניהו חזר לשיווק פשוט ובסיסי שתמיד עובד: מוצר ברור, מסר בהיר וחד ופנייה ממוקדת לקהלי היעד. וזה עבד.

עד לפני שבוע נראה היה כי הבחירות הנוכחיות יוכרעו על נושאים כלכליים-חברתיים. אולי זה קרה כי בסופו של דבר המסר הימני של "אין פרטנר" הצליח לשכנע מספיק אנשים שבין אם הם יבחרו ימין או שמאל - התוצאה תהיה אחת, כי הרי ממילא אין עם מי לדבר, וגם אם מישהו יתניע תהליך - הסוף שלו ברור וידוע מראש.

אבל נתניהו הצליח לעשות את הבלתי ייאמן ולהחזיר בסופו של דבר את השיח, לפחות במחנה שלו, לרמה הכי בסיסית של ביטחון קיומי. עם בליץ תקשורתי וקמפיין הפחדה הנושא מסר מדויק של "גוועלד" (הצילו), הוא אמר למצביעי הימין שאם הם לא יצביעו נתניהו - תקום ממשלת שמאל בתמיכת הערבים, ובכך הצליח להחזיר את בוחרי הימין הביתה.

כל המשאבים הופנו להטמעת המסר הזה שהופנה ישירות לתוך קהלים שונים במחנה שלו - דתיים לאומיים, מתנחלים ואנשי ארץ ישראל השלמה. במקביל, הלכו וגברו הדיבורים על התגבשות והתחזקות המפלגה הערבית המשותפת.

עבור קהל המרכז-שמאל זאת אולי אינה דרמה גדולה, אבל עבור הקהל הימני אליו כוון קמפיין הגוועלד, מדובר היה בהתחזקות שנתפסה כמסוכנת, והוא "נרתם להציל את המדינה" - על-פי תפיסתו.

בכלל, אלמנט ההצלה היה חזק בתקופה האחרונה. העם היהודי גדל על המיתוס של דוד וגוליית ונחלץ בכל עת לסייע לדוד מפני הגוליית התורן. קמפיין הנגטיב המסיבי שהלך ישירות על ראשו של ראש הממשלה הפך אותו בתוך המחנה שלו לדוד התורן - למרות שבפועל הוא גוליית. ולכן, אנשי הימין נחלצו להגן עליו ולהבטיח שהוא לא הולך לשום מקום.

על הכול צריך להוסיף פרזנטור מצוין שיודע לעשות את העבודה - בנימין נתניהו הוכיח שוב שכאשר צריך הוא יודע להפשיל שרוולים ולעבוד, ללחוץ על כל נקודות התורפה של הקהל שלו ולגרום להם ללכת אחריו - בדיוק כמו החלילן מהמלין. נתניהו הבין שבסופו של יום רוב העם ימני, וברגע האמת הוא קרא להם - והם נזעקו לשמור עליו.

הרבה שמועות התרוצצו אתמול (ג') במהלך היום על קרב צמוד בין נתניהו להרצוג. בכיר במטה נתניהו אומר כי שם ראו את החזרה של בוחרי נתניהו הביתה כבר לפני שבוע, אבל העדיפו שלא לשתף בזה את התקשורת. יותר מזה, לטובתם שיחקה השמירה על הלחץ וההיסטריה בימין והמחשבה שאוטוטו השלטון קרוב להישמט מידם. זה שלכאורה היה פער לטובת המחנה הציוני, סייע לשמור על זה שכל מי שברח החוצה יחזור חזרה הביתה - להצבעה השבטית.