עמוס לוזון מתמודד על רכישת התחנה המרכזית החדשה בת"א

מלבד לוזון מתמודדים לרכישת התחנה גם שני מציעים נוספים: איתן שמיר וחברת מפעלי תחנות שבשליטת איש העסקים קובי מימון

התחנה המרכזית בתל אביב, בעיגול: עמוס לוזון / צילום: תמר מצפי
התחנה המרכזית בתל אביב, בעיגול: עמוס לוזון / צילום: תמר מצפי

איש העסקים עמוס לוזון הוא אחד משלושת המתמודדים על רכישת התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, כך נודע ל"גלובס". לוזון הגישה הצעה לרכישת התמח"ת במסגרת הליך כינוס נכסים שאליו נקלעה חברת התמח"ת, שמנהלים הנאמנים רוה"ח עליזה שרון וחיים קמיל יחד עם עו"ד יוסי בנקל.

מלבד לוזון, המחזיק בין היתר במתחם הפאוור סנטר בצומת ירקונים, ושותף בכמה פרויקטים למגורים ברחבי הארץ, מתמודדים לרכישת התחנה גם שני מציעים נוספים: בעלי בנק כרמל לשעבר איתן שמיר וכיום מבעלי תל אופן ותחנת הרדיו FM91, וחברת מפעלי תחנות שבשליטת איש העסקים קובי מימון. המכרז צפוי להיסגר בסוף החודש, אז יכריעו הנאמנים איזה מההצעות להמליץ לבית המשפט לאשר.

המכרז למכירת התמח"ת הוארך לאחרונה על ידי שופט בית המשפט המחוזי מרכז בנימין ארנון עד סוף מארס הנוכחי. בספטמבר 2013 דחה בית המשפט את בקשתם של הנאמנים שרון וקמיל לאשר את מכירת התמח"ת לחברת מפעלית תחנות (ניפ) תמורת יותר מ-200 מיליון שקל. זאת בין היתר בשל התנגדותו של עו"ד בנקל. בנקל טען כי ניפ היא חברה בת של נצבא, שהייתה בעלת השליטה בתמח"ת והביאה לכניסתה להקפאת הליכים, וכי רוב הסכום היה מיועד למחיקת חוב בסכום דומה. בית המשפט לא אישר את המכירה והאריך את המועד להגשת ההצעות.

התמח"ת היא מסוף אוטובוסים גדול המשולב במרכז קניות בשכונת נווה שאנן שבדרום ת"א. בתחנה פועלות חברות התחבורה הציבורית: אגד, דן, מטרופולין, סופרבוס, קווים, אגד תעבורה, נתיב אקספרס ואפיקים. מדי יום עוברים בה 80 אלף בני אדם. התחנה כוללת שטח בנוי של 230 אלף מ"ר בכמה מפלסים. עד היום חלקים רבים מהמבנה נותרו ללא שימוש לצד שטחים בעלי זכויות בנייה לא ממומשות.

ב-2013 אישרה העירייה את תוכנית המתאר "תל אביב 5000", שלפיה בעתיד תשנה התמח"ת את ייעודה למבנה ציבור, עסקים ומגורים ולא לשמש תחנת אוטובוסים. לפי תוכנית זו, פעילות התחבורה הציבורית תועבר לשתי תחנות מרכזיות חדשות שיוקמו במתחם ארלוזורוב (מסוף 2000) וסמוך למחלף חולון.

כמה סוגיות בעלות השלכות כלכליות לגבי הנכס הנרכש אינן ברורות. למשל, שיעור דמי השכירות שישלמו אגד ודן לזוכה במכרז טרם הובהר, ובית המשפט הציע למנות את שמאי המקרקעין עדי צביקל כשמאי מכריע לקביעת שיעור דמי השכירות.

האי ודאות בדבר מועד צפוי לפינוי התחנה ושיעור אחוזי הבנייה שיאושרו בסופו של יום, משפיעה גם היא על ההצעות. המציעים אף נתבקשו על ידי בית המשפט להביא בחשבון את סוגיית רישום החנויות שרכשו בשנות ב-90 בעלים פרטיים ושעד היום טרם נרשמה הבעלות עליהן.

מעמוס לוזון נמסר: "הפוטנציאל הגלום בתמח"ת אדיר. גם לתושבי דרום תל אביב מגיע קניון איכותי ושוקק חיים, ולא רק לתושבי רמת אביב. נצליח להביא לשם אנשים מכל הארץ".