כ-2 מיליון איש נחשפו לתעמולת הבחירות בטלוויזיה

תשדירי התעמולה בערוצים 1, 2 ו-10 רשמו ירידה של 20% ברייטינג לעומת הבחירות הקודמות ב-2013

קמפיין המחנה הציוני / צילום מסך
קמפיין המחנה הציוני / צילום מסך

שבוע לאחר שעלתה תעמולת הבחירות בשלושת ערוצי הטלוויזיה, ניתוח שערכה הוועדה למדרוג בעבור "גלובס" מוכיח כי מתוך כלל האוכלוסייה נחשפו לסרטונים 1.977 מיליון ישראלים. חשיפה (ריץ') משמעותה צפייה של לפחות 3 דקות רצופות.

עם זאת, בסך-הכול חלה ירידה במספר הצופים בתשדירי הטלוויזיה לעומת שבוע הצפייה הראשון של הבחירות הקודמת בשנת 2013.

הרייטינג הממוצע במשקי-בית יהודיים, של כל תוכניות תעמולת הבחירות בשלושת הערוצים - 1, 2 ו-10 - לכל 3 משבצות השידור לאורך היום, עמד בשנת 2013 על 5.9% צפייה; ואילו השנה הוא עומד על 5.1% צפייה בלבד. מדובר בירידה של כ-20% בצפייה. ב

ממוצע צפו במשדרים (מתחילתם ועד סופם) 137 אלף צופים בכלל האוכלוסייה, מהם 91 אלף המוגדרים יהודים.

לאור העובדה שמשדרי התעמולה מורכבים מסרטונים קצרים של המפלגות הקטנות, לנתון החשיפה יש משמעות גדולה יותר מאשר לממוצע הצפייה. על-פי נתוני הוועדה למדרוג וחברת קנטר מדיה המשכללת את נתוני הצפייה, 29.7% מכלל האוכלוסייה נחשפה לתשדירים בטלוויזיה. בעוד שחיבור של ממוצעי הצפייה במשקי-בית יכול לכלול מספר פעמים את אותם צופים (אם נניח צפו בתעמולה גם בערוץ 1 וגם בערוץ 10 או 2), חישוב החשיפה המצטברת מתייחס לאנשים שונים לחלוטין.

מאות אלפי צפיות ברשת

למרות שבוועדה למדרוג לא יכולים טכנית לבחון כיום את החשיפה בבחירות הקודמות, ההנחה היא כי מדובר בחשיפה קטנה יותר לעומת השנים הקודמות.

יש לציין כי הסיבה לירידה בצפייה היא העובדה כי תחילתה הרשמית של תעמולת הבחירות היה כבר לפני מספר שבועות ברשתות החברתיות.

הצפייה בסרטוני המפלגות זכתה למאות אלפי צפיות, ועל כן החשיפה למסרים היא אדירה. לאור השינוי הדרמטי בצריכת המדיה, בעיקר במסעות תעמולה מסוג זה, שבות ועולות הקריאות לוותר על חיוב תעמולת הבחירות בטלוויזיה.

עד כה תעמולת הבחירות הנצפית ביותר שודרה במוצ"ש 7 במארס 2015 בערוץ 2, וצפו בה 267 אלף צופים בכלל האוכלוסייה ו-10.1% במשקי-בית יהודיים.