השוק הקונצרני גייס 10 מיליארד שקל מתחילת השנה

בחודש שעבר הגיעו הנפקות האג"ח הקונצרניות ל-2.7 מיליארד שקל - בהמשך לגיוסי שיא של 7.2 מיליארד שקל שנרשמו בינואר בהובלת הבנקים

לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי
לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי

על רקע סביבת הריבית הנמוכה, ממשיך שוק גיוסי האג"ח המקומי לפרוח, ובסיכום חודש פברואר הגיע היקף ההנפקות הקונצרניות בבורסה ל-2.7 מיליארד שקל. מנתוני מידרוג ולידר הנפקות עולה, כי את ההנפקות בחודש החולף הובילו קבוצת דלק וקבוצת עזריאלי , שהיו אחראיות על יותר ממחצית סכום הגיוס החודשי (1.4 מיליארד שקל) - דלק עם גיוס של כ-800 מיליון שקל ועזריאלי שגייסה יותר מ-600 מיליון שקל.

הגיוס שביצעה עזריאלי, שהיה גיוס החוב הציבורי הראשון שלה, הבליט את חלקן של חברות הנדל"ן, שבסה"כ היו אחראיות על שליש מהנפקות החוב שבוצעו בפברואר, עם גיוסים של 870 מיליון שקל.

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, אמר כי "שוק האג"ח הקונצרני בחודש פברואר עמד בסימן של גידול משמעותי בהיקף הגיוסים החדשים, בדגש על גיוון המנפיקים ואיכות האשראי. רמת הריבית הנוחה מצביעה כי מגמה זו תימשך גם בחודשים הקרובים, כפי שאנו מעריכים".

לדבריו, "תמורת ההנפקות מיועדת בחלקה למיחזור חובות בנקאיים ואג"ח, ויש בכך לשפר את הגמישות הפיננסית של המנפיקים. בצד המשקיעים אנו עדים לגידול בתיאבון הציבור לאור הריביות הנמוכות".

עוד עולה מנתוני מידרוג ולידר, כי מתחילת השנה מצטבר היקף הנפקות האג"ח הקונצרניות בשוק לסכום ענק של כ-10 מיליארד שקל - הסכום הגבוה ביותר בארבע השנים האחרונות, וזאת לאחר שבמהלך ינואר הובילו הבנקים לגיוסי שיא של 7.2 מיליארד שקל. בפברואר לא לקחו הבנקים חלק בגיוסי החוב. היקף הפעילות בחודשיים הראשונים של 2015 גדול ב-22% מסכום הגיוסים שבוצעו בתקופה המקבילה אשתקד.

מלבד עזריאלי, כללה פעילות הגיוסים בענף בחודש החולף גיוסים קטנים יותר, של עד 100 מיליון שקל, שביצעו ריט 1, צמח המרמן, אפריקה נכסים וחברת לודן. עוד בלט בסיכום חודשי ענף הליסינג, שהיה אחראי על קרוב ל-30% מסכום הגיוסים, עם גיוס חוב ציבורי ראשון של 450 מיליון שקל שביצעה אלדן, ויותר מ-300 מיליון שקל נוספים שהנפיקה קרדן רכב, זכיינית אוויס.

מלבד הגיוסים החדשים, חברת סלקום בלטה עם החלפת חוב קצר בחוב ארוך בהיקף של מיליארד שקל.

רנן כהן אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות, אמר היום בעניין הגיוס של דלק, שעורר סערה בשוק בשל הסדר החוב שבו היה מעורב הבעלים, יצחק תשובה, בחברת דלק נדל"ן, כי הקבוצה "נעדרה מהשוק בשנים האחרונות, אך נראה כי הריבית הנמוכה וסביבת מאקרו נוחה הביאו לשינוי בגישה של הנהלת החברה, וסללו את הדרך להשלמה של גיוס מוצלח". במבט קדימה כהן אורגד מעריך כי "לאחר תקופת פרסום הדוחות השנתיים של החברות במהלך חודש מארס, חברות נוספות יגיעו לשוק לגייס חוב".

על רקע הכניסה לתקופת פרסום הדוחות הכספיים השנתיים צפויה הפעילות בגזרת גיוסי החוב הקונצרניים להירגע מעט בשבועות הקרובים, אם כי היא תימשך בקצב גבוה לאחר שבמהלך פברואר פורסמו כמה תשקיפים חדשים. לפי נתוני הבורסה, על הפרק עומדים גיוסים של קרוב ל-2.5 מיליארד שקל, בהובלת רכבת ישראל (1 מיליארד שקל) וחברות הנדל"ן האמריקאיות רילייטד (800 מיליון שקל), ג'י.אפ.איי (225 מיליון שקל), טריטופ (150 מיליון שקל) וסימון-ברון (120 מיליון שקל). כל אלה צפויים להמשיך את המגמה שאפיינה את פעילות גיוסי החוב הקונצרניים גם בשנה שעברה, שבסיכומה צמחה הפעילות בשוק בכ-20% והגיעה להיקף גיוסים שנתי של 42 מיליארד שקל.

הנפקות אג
 הנפקות אג