אין חדש תחת השמש

דוח המבקר הוא תמרור אזהרה לממשלה הבאה

דירות, נדלן, בנייה / צלם: תמר מצפי
דירות, נדלן, בנייה / צלם: תמר מצפי

צריך להגיד בכנות - דוח מבקר המדינה על משבר הדיור שפורסם היום (ד') לא מחדש דבר. שנים ארוכות, גם עוד לפני התקופה אליה מתייחס המבקר בדוח, ממשלות ישראל לא התייחסו ולא טיפלו בתחום הדיור כפי שהיו צריכות לעשות. מספיק לראות מה קורה היום בשטח, לאן הגיעו מחירי הדירות, כמה אנשים לא מצליחים לגייס הון עצמי לרכישת דירה, כמה דירות נבנות בפועל וכמה זכאים לדיור ציבורי עדיין מחכים בתור, כדי להבין שהמצב גרוע ומשבר הדיור רחוק מפתרון.

הדיור הציבורי הלך ונעלם (נושא שאגב לא קיבל שום התייחסות בדוח הנוכחי), גורמי התכנון לא עקבו ולא עדכנו כנדרש את מה שקרה בשטח, לא נעשה אף צעד אמיתי בתחום הדיור בר השגה מלבד סיסמאות ריקות מתוכן, משרדי הממשלה לא עמדו ביעדים שנקבעו בתחום, החלטות התקבלו ובוטלו, המדינה הרוויחה הון-עתק מקרקעות ומיסוי הענף, ומחירי הדירות רק המשיכו לעלות.

דוח המבקר מספר על פני כ-300 עמודים כיצד לא הצליחו ממשלות ישראל לזהות, כיצד לא הצליחו לטפל וכיצד האנשים שכולנו בחרנו לעמוד בנקודות ההשפעה לא עשו מספיק כדי לטפל בנושא.

בדוחות מבקר המדינה תמיד מחפשים את האשמים כדי שישלמו על המחדלים. הבעיה היא שעל המחדלים בדוח על הדיור משלמים כולנו כבר הרבה זמן, ונמשיך לשלם בעתיד הנראה לעין.

אבל בעוד הדוח עוסק בעבר, ומאפשר לכולם להטיל אשמה אחד על השני ולתרץ תירוצים, דבר שמתחדד עוד יותר בתקופת הבחירות בה אנחנו נמצאים היום, צריך לקוות שיהיה מישהו שיפנים את המסר שעולה ממנו. והמסר הזה הוא אחד: משבר הדיור צריך לקבל התייחסות אמיתית, מקצועית ומסודרת מצד קובעי המדיניות. לפחות כמו הפצצה האיראנית ולפחות כמו המצב הביטחוני והמדיני כאן בישראל.

די לתוכניות חדשות כל חודשיים, די לסיסמאות ריקות מתוכן, די להבטחות ללא כיסוי ולהצהרות שגורמות לעשרות אלפי זוגות צעירים לחשוב שמישהו עובד שם למעלה בשבילם. זה לא היה המצב עד עכשיו, וכדאי מאוד לקוות שזה יתחיל להיות נושא ליבה של הממשלה החדשה.

הבעיה היא שגם עכשיו קשה להיות אופטימיים בכל הנוגע למשבר הדיור. המפלגות השונות מציעות תוכניות מהפכניות חדשות שרק כדי להתניע אותן אנחנו מדברים על עוד כמה שנים של שוק דיור מדמם. במהלך השנה האחרונה, עוד לפני שפוזרה הממשלה, אומנם היה קבינט דיור, שזה אולי צעד בכיוון הנכון, אבל הוא עזר לנו יותר מהכל לראות איך הפוליטיקה הקטנה מאפילה על כל פיתרון או תוכנית בתחום הדיור.

הממשלה הבאה, שתורכב לאחר הבחירות בעוד פחות מחודש, תהיה חייבת לטפל באמת בתחום הדיור. לקבוע תוכנית מסודרת וארוכת טווח. להקצות משאבים וכסף, ולא להיכנע לאינטרסים שונים. ועוד דבר אחד: לא להמציא שוב את הגלגל מחדש. קחו דברים שכבר עובדים, נצלו ניסיון קיים, אל תרדפו רק אחרי הקרדיט ואל תהיו עסוקים בהטלת אשמה על הקודמים בתפקיד. האחריות היא שלכם.